
Kundservice Företag
Här kan du som företagare lösa flera av dina ärenden och få svar på dina frågor.
Vanliga ärenden i Skandia Företag
Hämta fakturakopior
Se medarbetarnas försäkringar
Byt huvudadmin
Vanliga frågor
Skandia Företag & vanliga frågor
-
Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag.
- Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
- Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
- Ändra lön och följ inskickade ärenden
-
Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan. Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt här.
-
Medarbetarna anmäler själva sjukdom, skada och ansöker om ersättning – snabbt, enkelt och säkert.
-
- Vi har lagt till hälsoförsäkringen, utan kostnad, när du och dina medarbetare har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.
- Vi har även lagt till en hälsoförsäkring i vår gruppsjukförsäkring. Läs mer om Gruppförsäkring för medarbetare.
- Det går också att teckna hälsoförsäkringen separat. Om företaget har tecknat den separat, kan du som är administratör i Skandia Företag se vilka som är försäkrade. Läs mer om Skandia Företag.
- Medarbetaren kan logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård se om hen har en hälsoförsäkring.
-
Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören kan:
- lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören kan:
- lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Med Skandia Företag kan du enkelt administrera företagets tjänstepensionerna och övriga försäkringar.
-
Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.
-
Det finns 4 olika behörigheter för användare av Skandia Företag.
1. Huvudadministratör
När firmatecknare ansöker om Skandia Företag anger hen vem som ska vara huvudadministratör. Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare.
Huvudadministratören har behörighet att:
- lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedanför.
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör. Anmäl ny huvudadministratör
2. Administratör
Administratören har behörighet att:
- se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
3. Administratör gruppföreträdare
Behörigheten är för företag med gruppförsäkring hos oss. Administratör gruppföreträdare har behörighet att :
- se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar.
- se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.
Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegrupplivförsäkringar.
4. Titta
Titta har behörighet att:
- se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa.
- se fakturor och andra betalningsunderlag.
Behörighet ÄndraBehörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.
BankID & inloggning
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.
Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
-
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.
Läs mer om systemkrav hos BankID
Installationsproblem?
Kontakta då kundservice för hjälp. -
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Kontakta kundservice för hjälp. -
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank.
Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om vi inte har ditt mobilnummer registrerat kan du själv registrera det.
Logga in och registrera mobilnummer.
Hittar du inte svar?
Välj ett ämne och se fler frågor och svar.
Vad vill du göra nu?

Få en enkel administration
Hantera tjänstepensioner och försäkringar när och var du vill.
- Gör ändringar
- Följ inskickade ärenden
- Se fakturor och hämta kopior

Bli rätt försäkrad
Hitta rätt lösning tillsammans med en av våra rådgivare.
- Få hjälp att välja tjänstepension
- Skaffa rätt försäkringsskydd
- Se över avtal och riktlinjer
Hittade du inte svar på din fråga?
Rådgivning
Boka företagsrådgivning
Bli uppringd för rådgivning
Hitta din rådgivare
Sök din företagsrådgivare
Chatta med oss
Vardagar 08.15-15
Medarbetare?
För dig som har tjänstepension eller försäkring genom jobbet.