Vi genomför tekniskt underhåll måndag 3/11 mellan 00-06 som kan påverka tillgängligheten till vissa tjänster. Tillfälliga störningar kan förekomma under denna tid.
Tack för din förståelse!

Gå till innehåll

Hälsoförsäkring – få förebyggande hjälp

  • Du får snabb hjälp om du inte mår bra och riskerar att bli sjukskriven
  • Är du redan är sjukskriven får du rehabili­terings­hjälp 
  • Samtalsterapi & rådgivning vid t.ex. stress, nedstämdhet och sömnsvårigheter
Använd din försäkring

Så funkar din hälsoförsäkring


Via din arbetsgivare har du en hälsoförsäkring. Vi har just nu lagt till den, när du har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.

Stöd & råd via Hälsoslussen

Med din hälsoförsäkring kan du få snabb hjälp via Hälsoslussen om du inte mår bra. Om du t.ex. känner dig stressad, nedstämd, har värk eller på annat sätt är i riskzonen att bli sjukskriven eller om du redan är sjukskriven.

  • Du kan kontakta Hälsoslussen direkt om du inte mår bra. 

    • Du får snabb hjälp via en hälso- och rehabvägledare vid Sophia­hemmet Rehab Center, som föreslår åtgärder som t.ex. samtals­terapi, sjuk­gymnastik eller ergonomi.
    • Är du redan sjukskriven får du rehabiliterings­hjälp för du ska må bättre och slippa bli lång­varigt sjuk­skriven.
  • Det spelar ingen roll om problemen är privata eller beror på jobbet. Om du inte mår bra kan du få hjälp via Hälsoslussen. Det kan röra sig om:

    • Psykisk ohälsa, t.ex. stress, ångest, oro, nedstämdhet, koncentrations­problem, relations­problem, livspusslet eller konflikter på jobbet.
    • Fysiska besvär som huvudvärk, migrän, yrsel, sömn­störningar och belastnings­skador som påverkar dig indirekt och som kan leda till att du blir sjukskriven.
  • Hälso- och rehabvägledaren vid Sophiahemmet Rehab Center följer dig från start till dess att behandlingarna är avslutade.

  • Din arbetsgivare behöver inte få veta att du kontaktat Hälsoslussen för att få hjälp.

Hälso­försäkringen på 1 minut: här ser du hur den funkar.

Få snabb hjälp – kontakta Hälsoslussen


Kontakta Hälsoslussen

Du kan kontakta Hälsoslussen direkt om du inte mår bra, vid t.ex. nedstämdhet, stress och sömn­svårigheter. Det spelar ingen roll om det rör jobbet eller privat­livet. Till Hälsoslussen

Hälso- och rehab­vägledare

En hälso- och rehab­vägledare bokar in ett möte med dig för att göra en bedömning av vilket stöd som behövs, t.ex. samtalsterapi, sjukgymnastik eller ergonomi. Vad ingår i hälsoförsäkringen?

Råd & stöd hela vägen

Hälso- och rehabvägledaren följer dig från start till dess att behandlingarna är avslutade och gör regelbundna avstämningar.

Vad ingår i hälsoförsäkringen?


Vi lagt till en hälsoförsäkring när du har tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.

Försäkringens innehåll

Hälsoförsäkring

Få snabb hjälp via Hälsoslussen vid t.ex. nedstämdhet, stress och sömnsvårigheter. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata. Till Hälsoslussen.

Via Hälsoslussen får du kontakt med en hälso- och rehab­vägledare vid Sophiahemmet Rehab Center som gör en bedömning av vilka insatser just du behöver. Hälso- och rehab­vägledaren följer med från start till dess att behandlingarna är avslutade och gör regelbundna avstämningar.

Hälso- och rehab­vägledaren samordnar också vid behov avstämningar och möten med t.ex. dig, din arbetsgivare, försäkrings­kassa och behandlings­ansvarig läkare/vårdgivare med flera.

Är du sjukskriven, gör hälso- och rehabvägledaren en plan för återgång till arbetet i samarbete med arbetsgivaren.

Har du behov av samtalsterapi ingår till att börja med 3 behandlings­­tillfällen hos psykolog/psykoterapeut som startas upp hälso- och rehab­väg­ledaren. För fler behandlingar krävs en behandlings­plan som godkänns av hälso- och rehab­vägledaren. Upp till 12 tillfällen för varje försäkringsfall.

Försäkringen omfattar behandling hos fysioterapeut eller arbets­terapetut. I behandlingen ingår inledningsvis 2 behandlings­tillfällen. Om fler behandlingar behövs krävs en handlings­plan som god­känns av hälso- och rehab­vägledaren. Upp till 5 behandlingstillfällen per försäkringsfall.

Du får en bedömning av din arbetsteknik och arbetsplats av en ergonom eller en bedömning av arbetets krav och din aktivitets­försmåga av en arbets­terapeut. Bedömningen genomförs av en ergonom eller en arbets­terapeut som Skandia väljer. Försäkringen omfattar 1 bedömnings­tillfälle med uppföljning per försäkringsfall.

Du får tillgång till yrkeslivs­planering så att du kan fortsätta arbeta hos din befintliga arbets­givare. Upp till 8 ­tillfällen per försäkringsfall.

Du får tillgång till bedömning av en specialist­läkare som Skandia väljer. Den görs för att klarlägga dina medicinska förut­sättningar för arbete, anpassnings- och rehabiliterings­behov. Bedömningen omfattar inte vård. Upp till 2 läkar­bedömningar per försäkringsfall.

Du som är arbetsgivare kan få råd och stöd av vår samarbetspartner, Sophiahemmet Rehab Center, om du t.ex. vill hjälpa en medarbetare via hälsoförsäkringen. Hälsoslussen för arbetsgivare ›

Vanliga frågor & svar


  • Vi lagt till en hälsoförsäkring, när du har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss.

    Är du osäker om du har Skandias hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård kan du se om du har en hälsoförsäkring.

  • Nej, du betalar ingen självriskt när du använder din hälsoförsäkring.

  • Försäkringen gäller som längst i 1 år från din första kontakt med en hälso- och rehabvägledare i ett ärende (försäkringsfall).

    För att starta en ny behandling för samma grundorsak ska du ha varit fri från symtom, behandlingar och medicinering under 1 år.

  • Nej, det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata. Du behöver inte heller berätta för din arbetsgivare att du kontaktar en hälso- och rehabvägledare. Sök hjälp via Hälsoslussen.

  • Genom hälsoförsäkringen kan du få stöd om du inte mår bra eller om du redan är sjukskriven. Det spelar ingen roll om det rör jobbet eller privat­livet. Det kan röra sig om: 

    • Psykisk ohälsa, t.ex. stress, ångest, oro, nedstämdhet, koncentrationsproblem, olika former av relationsproblem, livspusslet och konflikter på jobbet.
    • Fysiska besvär som huvudvärk, migrän, yrsel, sömnstörningar och belastningsskador som påverkar arbetsprestationen indirekt och riskerar att leda till att du blir sjukskriven.


    Sök hjälp via Hälsoslussen

    Efter kontakt med Hälsoslussen får du träffa en hälso- och rehabvägledare vid Sophiahemmet Rehab Center som gör en bedömning av vilka insatser just du behöver. Du kan till exempel få hjälp som samtalsterapi, sjukgymnastik, ergonomi, yrkeslivsplanering eller bedömning av en specialistläkare.

    Är du osäker om du har Skandias hälsoförsäkring? Logga in på Mina försäkringar och under rubriken Försäkring Skydda kan du se om du har en hälsoförsäkring.

    • Vårdförsäkringen ger dig möjlighet att få snabb tillgång till planerad vård vid skada eller sjukdom som kräver specialistläkarvård eller operation, genom Skandias nätverk av privata vårdgivare.
    • Hälsoförsäkringen är en grupp- eller företagstecknad försäkring som syftar till att du kan få hjälp redan innan du blir sjuk.

    Är du osäker på om du har en vård- eller hälsoförsäkring? Logga in på Mina personförsäkringar och under rubriken Förebyggande hjälp & vård, kan du se vilka försäkringar du har och även läsa mer.

Alla frågor och svar

Hur har hälso­försäkringen hjälpt andra?

Om du inte mår bra och kroppen säger stopp, då är det lättare att komma tillbaka med rätt stöd. Här berättar Linnéa Gustavsson och andra hur de fått hjälp till en bättre hälsa med Skandias hälsoförsäkring.

Se hur hälsoförsäkringen har hjälpt andra ›

Fler tips till dig


Förebyggande hjälp

Få hjälp via Hälsoslussen om du inte mår bra, vid t.ex. nedstämdhet, stress eller sömn­svårigheter.

Till Hälsoslussen

Få snabb vård

En vårdförsäkring ger dig snabbt planerad vård, t.ex. specialistläkare, sjukhusvård och rehabilitering.

Läs mer om vårdförsäkring

Se dina försäkringar

Som inloggad får du en snabb och enkel över­blick över dina försäkringar och skadeärenden. 

Logga in och se dina försäkringar

Logga in och se dina befintliga skadeärenden

Fler frågor

Fler frågor om dina försäkringar? På våra kundservices­sidor kan du söka bland vanliga ärenden och få hjälp.  

Till kundservice för Hälsa & Försäkring