Katarina Berg: Så stärker du teamet med tillit och tydlighet
När Spotify växte från startup till global techjätte ställdes nya krav på både affärsmodell och medarbetare. Katarina Berg, som var global HR-chef i tolv år och lämnade Spotify i mars och kommer att gå till On med samma roll, var med och byggde en hälsostrategi som blev en hörnsten i företagets framgång: “People First”.
– Våga ställa frågan: hur går det egentligen? säger hon i vår hälsopodd.
I Spotifys tidiga dagar byttes organisationsstrukturen ut var sjätte månad. För vissa var det en mardröm, för andra en självklar del av jobbet. Katarina Berg insåg snabbt att olika medarbetare trivs i olika faser av ett företags utveckling.
– Det är inte nödvändigtvis så att vissa inte håller måttet, utan att de inte tycker det är roligt i olika faser, säger hon.
Denna insikt formade Spotifys onboardingstrategi: den som söker ett dukat bord passar inte in. Men för den som vill skapa menyn, laga maten och ibland ändra receptet är Spotify rätt plats.
– Vi vill nog ha den rörligheten. Och med rörlighet blir det också rörigt. Det tror vi gör att vi rustar våra medarbetare på det man inte kan förutse – i livet, i samhället, i omställningar men också på ett företag, säger hon.
“People First” – strategi för hälsa och tillit
Spotifys satsning på hälsa och flexibilitet sattes på prov under pandemin. Redan före coronakrisen hade företaget diskuterat hur bolaget skulle kunna fungera med “work from anywhere”.
När världen stängde ner blev detta en naturlig väg framåt. Genom täta medarbetarundersökningar fångade Spotify upp hur medarbetarna mådde och anpassade stödinsatser efter deras behov.
Kärnan i Spotifys hälsostrategi är “People First”, ett koncept som handlar om att behandla medarbetare som vuxna med tillit och respekt. Genom att investera i kompetensutveckling och skapa en miljö där människor känner sig sedda stärks både hälsa och produktivitet, enligt Katarina Berg.
– Det handlar om att vara övertygad om att om man behandlar sina medarbetare väl så kommer man också få ut mer av dem. Och vad betyder det då? Vad får man ut mer? Om man satsar och investerar i kompetensutveckling och ser till att folk är anställningsbara så långt det går, då stannar nog folk längre. När folk stannar längre så är det både billigare för företaget, men det är också bättre för företaget, säger hon.
Strategin innebär också att ta ansvar i tuffa tider. Att fatta svåra beslut med öppenhet och respekt är centralt i Spotifys värderingsstyrda kultur.
Kommunikation som nyckel
För att navigera förändring betonar Katarina Berg vikten av transparens.
– För oss är lösningen att överindexera på information. Kommunikation, kommunikation, kommunikation. Folk behöver inte gilla förändringar, folk behöver inte gilla alla beslut som fattas, framför allt om de fattas utanför den närmsta kretsen eller av dem själv. Men de har rätt att veta och förstå varför.
Kommunikation handlar inte bara om att informera, utan även om att bygga relationer. Katarina Bergs recept för modernt ledarskap är att vara närvarande och genuint intresserad av medarbetarnas välmående.
– Titta folk i ögonen, även genom skärmen. Våga ställa frågan: hur går det egentligen?
Andra läser också om

Katarina Berg: Så stärker du teamet med tillit och tydlighet
När Spotify växte från startup till global techjätte ställdes nya krav på både affärsmodell och medarbetare. Katarina ... Läs mer

Varför kan jag inte sova? Läs sömnforskarens tips
Av alla som kontaktar vår Hälsosluss har mer än hälften sömnsvårigheter. Sömnen är starkt förknippad med vår hälsa och ... Läs mer

Skandia prisas med dubbla utmärkelser
Vi vann! Igen! Medlemmarna i Svenska Försäkringsförmedlares förening (SFM) har för tredje året i rad röstat fram oss ... Läs mer