Gå till innehåll

Så blir du mer omtyckt på jobbet (och får högre lön)

Relationer spelar en avgörande roll för vår framgång på arbetsplatsen, det menar psykologen och föreläsaren Björn Hedensjö. Här är tipsen som gör dig mer omtyckt, men också vad du som chef och arbetsgivare kan göra för att hjälpa dina medarbetare må bättre (och kanske bli lite extra omtyckt på kuppen).

Lyssna på Björn Hedensjö, psykolog och författare - aktuell med boken ”Omtyckta människor”, i vår nya podd Hur är läget egentligen? i klippet ovan.

Från högre lön till bättre ledarskap och ökat välmående på arbetsplatsen. Att vara omtyckt har en lång rad positiva effekter på både jobb och privatliv säger Björn Hedensjö, som är aktuell med boken ”Omtyckta människor”. Men hur blir man omtyckt egentligen?

– Var generös. Generositet handlar inte bara om pengar, utan det kan vara att dela med sig av sin tid, uppmärksamhet och med tjänster. Att vara öppen, sårbar och hålla sina löften är också egenskaper som gör att andra människor tycker om oss, säger Björn i vår podd en påse pengar.

Han menar att man kan komma långt på att vara en omtyckt person och att det kan vara något som är värt att öva på om man inte har det i grunden.

– Livet blir mycket mer räkmacka om man är en person som är omtyckt. Folk kommer att hjälpa en, försvara en och dörrar kommer att öppnas, säger Björn och tillägger:

– Det finns studier som visar att generösa människor också får högre lön och har bättre karriärutveckling än folk som är snåla. Det har att göra med att de odlar bättre sociala nätverk.  

Smarta tipsen för att bli mer omtyckt

En hemlighet till att bli mer omtyckt är, enligt Björn, att bjuda på ett leende – även om man måste fejka det i början.

– Värme handlar om det vi utstrålar. Leendet är en kanongrej. Även om du inte känner för det så kan det vara bra att gå in i en situation med ett leende, ofta får du ett leende tillbaka och efter 30 sekunder är ditt eget leende genuint. ”Fake it till you make it” helt enkelt.

Han skickar också med en arbetsuppgift för någon som vill öva på att bli mer omtyckt på arbetsplatsen.

– Man tänka så här när man går till jobbet: ”Idag ska jag bete mig som om alla redan tyckte om mig.” Det är ett väldigt billigt knep att ha som en liten tankeregel. När man beter sig på det sättet så blir det som en självuppfyllande profetia.

Prata om psykisk hälsa på arbetsplatsen

I en tid där arbetslivet kan vara intensivt och krävande, är det viktigt att skapa en balans mellan arbete och återhämtning. Att prioritera återhämtning genom fysisk aktivitet, sociala aktiviteter eller helt enkelt att göra något man älskar, är avgörande för att hantera stress och undvika psykisk ohälsa.

Björn lyfter också vikten av att våga prata om psykisk hälsa på arbetsplatsen och att arbetsgivare stödjer medarbetarnas välmående genom att främja en hälsosam balans mellan arbete och fritid.

– Som arbetsgivare kan man göra initiativ som temadagar om mental hälsa, uppmärksamma det i nyhetsbrev och visa att man tar det på allvar. Föregå med gott exempel, säger Björn.

 

3 tips för att bli mer omtyckt på arbetsplatsen

1. Lyssna aktivt

En central del i av att vara omtyckt är förmågan att lyssna aktivt och visa genuint intresse för andra människor. Genom att ställa följdfrågor visar du att du är engagerad i samtalet och att du bryr sig om den andra personens åsikter och tankar. En enkel men kraftfull teknik som skapar starka och meningsfulla relationer på arbetsplatsen.

2. Våga vara äkta och generös

Visa uppriktigt intresse för dina kollegors tankar och idéer. Ge feedback och uppskattning på ett ärligt sätt. Genom att vara generös med din tid, uppmärksamhet och positiva ord kan du skapa en positiv arbetsmiljö och bygga starka relationer.

3. Ge positiv feedback

Lyft mer positiv än negativ feedback och se till att vara specifik när du ger återkoppling. När du ger korrigerande feedback till en kollega kan det vara bra att få in positiv feedback i samma paket. Men när syftet är att ge positiv feedback så är det bra att låta det stå för sig själv och inte blanda in någon korrigerande feedback då den negativa återkopplingen riskerar att ta all fokus.

 

Andra läser också om

Fler nyheter