Gå till innehåll

Frågor & svar

Skadeärenden

  • Om du har vår privat­vårds­för­säk­ring Life­line Plus eller Life­line Exellent ska du göra så här:

    Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

    • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
    • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring?Anmäl här 
    • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
    • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
  • Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

  • Nej, privatvårds- och olycksfallsförsäkringen lämnar ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst.

  • Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller ej. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

  • Nej, massage omfattas inte av privatvårds­försäk­ringen. Däremot kan vi ersätta behandling hos sjukgymnast (fysioterapeut), naprapat eller kiropraktor.

  • Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

  • Ja, om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus eller privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa
    • vaccination i samband med resa utomlands
  • Ja, det går bra. Ange i stället vilket besvär som dina utlägg avser. 

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

  • I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr Kontakta oss så hjälper vi dig eller så kan du kontrollera villkoret för din försäkring. En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

  • En förutsättning för ersättning från Olycksfalls- eller Barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

  • I det här formuläret kan du anmäla skada för någon annan, till exempel för ditt barn. När du har loggat in på skandia.se kan du bara anmäla skada för dig själv.

  • Av sekretesskäl kan vi bara visa uppgifter för dina egna skadeärenden. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp. Du kan även ringa oss på nummer 0771-55 55 00. 

  • Ja, det går jättebra. Mejla till skandia.skadefoto@postenscanning.se som bifogad fil i JPG eller TIF format max 10 MB per mejl. Uppge ditt ärendenummer.

    Vi värnar om din integritet! Om du känner dig osäker på att mejla personuppgifterna är du alltid välkommen att skicka dem per post istället. Vi ber dig i så fall skicka uppgifterna till: Skandia, Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm.

  • När du har loggat in kan du se de vårdbesök som är bokade via ett digitalt bokningssystem. Du kan ha andra vårdbesök i din försäkring som inte visas där, till exempel om en vårdgivare har bokat in dig på ett återbesök. Kontakta i så fall den aktuella mottagningen så kan de hjälpa dig.

    Besök hos fysioterapeut (sjukgymnast), naprapat och kiropraktor syns inte på dina inloggade sidor. 

  • Nej, men vi samarbetar med många olika privata vårdgivare. Logga in och chatta med oss för att berätta om dina symptom så hjälper våra sjuksköterskor dig. Du kan även ringa oss på nummer 0771-51 55 10.

  • Är du inte helt nöjd med din upplevelse av våra produkter och tjänster? Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre. Gör så här för att framföra ett klagomål eller en reklamation till oss.