Gå till innehåll

Frågor & svar

Mobilbanken

  • Det kostar ingenting att använda Mobilbanken. Överföringar mellan konton och handel med fonder kostar inte heller något.

  • Ja, appen fungerar för dessa plattformar. Mobilbanken fungerar på samma vis även om utseendet kan skilja sig mellan de olika plattformarna. 

  • Nej, du måste inte ladda ner appen för att nå banken via mobilen. Du kan fortfarande logga in som vanligt på skandia.se, fördelen med appen är att den är mobilanpassad.

  • Du hittar appen i App Store för iPhone, Google Play för Android och Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står Skandiabanken AB som "developer name" i Google Play. När du laddat hem appen kan du logga in med Mobilt BankID. 

  • Har du en mobil eller surfplatta från Apple?

    Nu kan du som använder Mobilt BankID välja att logga in i vår mobilbank med Touch ID (dvs. Apples fingeravtrycksfunktion). Du slipper logga in med koden när du använder Mobilt BankID. Fingeravtrycket ersätter helt enkelt koden. Men du kan fortfarande välja att logga in med Mobilt BankID med kod.

    Innan du börjar behöver du ha:
    • en iPhone 5s eller senare, iPad Air 2 eller senare, iPad mini 3 eller senare eller en iPad Pro
    • iOS 9 eller senare på din telefon eller surfplatta
    • version 7.2 av BankID-appen.

    Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID?
    1. Du behöver vara ensam användare av telefonen eller surfplattan
    2. Aktivera Touch ID på din telefon eller surfplatta genom att öppna appen ”Inställningar”. Välj sedan ”Touch ID och lösenkod” och slå på ”iPhone-upplåsning eller iPad-upplåsning.
    3. Registrera minst ett fingeravtryck i telefonens eller surfplattans app ”Inställningar” under valet ”Touch ID och lösenkod”
    4. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett
    5. Öppna BankID-appen och aktivera Touch ID där genom menyvalet ”Aktivera Touch ID för BankID” under ”Inställningar”
    6. Svara “Jag bekräftar” på frågan om att du är ensam användare på telefonen eller surfplattan
    7. Bekräfta aktiveringen genom att ange din BankID-säkerhetskod

    Varför tvingas jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Touch ID? Det kan bero på flera olika saker:
    • Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Touch ID för BankID.
    • Du gör en elektronisk underskrift. Touch ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.
    • Du har registrerat eller tagit bort ett fingeravtryck i Touch ID och behöver aktivera Touch ID för BankID på nytt. (Se ovan Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID).

    Hur stänger jag av Touch ID för BankID?

    Stäng av genom menyvalet ”Stäng av Touch ID för BankID” under ”Inställningar” i BankID-appen.

    Kan man använda fingeravtryck för BankID på andra än Apples telefoner och surfplattor?

    Nej, idag har BankID endast stöd för Touch ID d.v.s. Apples lösning för fingeravtryck. I framtiden är det möjligt att BankID kan stödja fingeravtryck även på telefoner och surfplattor med Android eller andra operativsystem.

    Har du fler frågor? Se BankIDs support

    Fler frågor och svar hittar du på support.bankid.com 

  • Om du har en Android-telefon så kan du testa att inaktivera strömsparläget och sedan logga in på nytt. Om det inte hjälper ber vi dig att kontakta kundservice.

  • Du behöver ha ett mobilt BankID på den enhet du vill använda för mobilbanken och ditt mobiltelefonnummer registrerat hos oss. Har vi inte ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.

  • Detta kan bero på flera saker. Säkerställ att internetuppkopplingen fungerar på enheten (t.ex. genom att surfa till en webbsida). Om enhetens internetuppkoppling fungerar är den troliga orsaken att något tillfälligt är fel hos oss.

  • Ring kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper de dig att ändra numret.

  • Du kan se alla konton som du själv är ägare till eller har dispositionsrätt för.

  • Via konto: Överföringar mellan konton i Skandias bank bokförs direkt. Överföring till annan bank vardagar före 13.45 bokförs på mottagarkontot senast klockan 17.00 samma dag. Överföringar helgdagar eller vardagar efter klockan 13.45 bokförs nästföljande vardag.