Gå till innehåll

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Här kan du anmäla olycka, sjukdom, besvär och ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

Anmäl olycka, sjukdom & besvär

  • Om du haft utlägg kan du lägga till det direkt i anmälan
  • Du kan också komplettera med utlägg senare via Ansök om ersättning

Ansök om ersättning för utlägg

  • Gäller Olycksfalls- och Privatvårdsförsäkring
  • Här ansöker du om ersättning i ärenden som du tidigare har anmält till oss
Ansök om ersättning för utlägg

Vanliga frågor vid anmälan om skada, sjukdom & utlägg

Anmäl skada – får man ersättning för ärr från barnförsäkringen och olycksfallsförsäkringen?

I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr Kontakta oss så hjälper vi dig eller så kan du kontrollera villkoret för din försäkring. En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

Anmäl skada – vad händer när jag skickat in min anmälan?

Vi tittar på din anmälan och gör en bedömning om du är berättigad till ersättning. Vi återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

Anmäl skada – när får jag ersättning från sjukförsäkringen utbetald?

Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

Anmäl skada – jag kan inte hitta villkoret för min försäkring, var kan jag få tag i det?

Här hittar du aktuella försäkringsvillkor:

Skandia Barnförsäkring - Allmänna villkor av 2008 Edition 2 (försäkringar tecknade efter 2014)

Skandia Barnförsäkring - Allmänna villkor av 2008 (försäkringar tecknade 2008-2014)

Individuell olycksfallsförsäkring. allmänna villkor av år 2006

Individuell olycksfallsförsäkring för barn och ung. allmänna villkor06

Försäkringsvillkor Barn På Gång och Barn På Gång Plus - 2009

Individuell barn- och ungdomsförsäkring, Allmänna villkor av år 2004

Individuell seniorolycksfallsförsäkring. allmänna villkor av år 2006

Om du har en försäkring tecknad med ett tidigare villkor, kontaktar du oss. 

Anmäl skada – vad ska jag göra med mina kvitton när jag skickat in ansökan om utlägg?

Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller ej. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

Anmäl skada – jag har privatvårdsförsäkring, får jag ersättning för besök hos naprapat/kiropraktor som inte är ansluten till Skandia?

Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

Anmäl skada – behöver jag kontakta läkare eller tandläkare för att få rätt till ersättning?

En förutsättning för ersättning från Olycksfalls- eller Barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

Anmäl skada – hur vet jag om min skada, sjukdom eller utlägg omfattas av försäkringen?

Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

Anmäl skada – jag är osäker på om och när jag ska anmäla skada, sjukdom & utlägg?

Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

Anmäl skada – jag kan inte hitta mitt ärendenummer, kan jag ändå göra en ansökan om ersättning?

Ja, det går bra. Ange i stället vilket besvär som dina utlägg avser. 

Anmäl skada – jag har sökt akut inom den allmänna vården, vad ska jag göra nu?

Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

Anmäl skada – jag har privatvårdsförsäkring, kan jag få ersättning för vaccination?

Ja, om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus eller privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent

Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus ingår ersättning för

  • vaccination mot TBE
  • säsongsbunden influensa

Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent ingår ersättning för

  • vaccination mot TBE
  • säsongsbunden influensa
  • vaccination i samband med resa utomlands
Anmäl skada – jag har utlägg från min resa utomlands, hur gör jag?

Om du har vår privat­vårds­för­säk­ring Life­line Plus eller Life­line Exellent ska du göra så här:

Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

  • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
  • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring?Anmäl här 
  • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
  • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
Anmäl skada – jag har olycksfallsförsäkring, behöver jag betala självrisk?

Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

Anmäl skada – jag har privatvårdsförsäkring, får jag ersättning för besök hos naprapat/kiropraktor som inte är ansluten till Skandia?

Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.