Gå till innehåll

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Här kan du anmäla skada eller sjukdom och ansöka om ersättning. Snabbt, enkelt och säkert.

Anmäl olycka, sjukdom & besvär

  • Om du haft utlägg kan du lägga till det direkt i anmälan eller ansöka senare
  • Gäller anmälan dig som är tecknad på försäkringen? Logga in nedan så är dina personuppgifter ifyllda
  • Gäller anmälan ditt barn eller en medförsäkrad? Gör anmälan utan att logga in
Logga in och gör din anmälan

Ansök om ersättning för utlägg

  • Här ansöker du om ersättning i ärenden som du tidigare har anmält till oss
  • Gäller för dig som har Olycksfalls- och Privatvårdsförsäkring
  • Logga in nedan så är dina personuppgifter och ditt ärende­nummer redan ifyllda 
Logga in och ansök om ersättning
Ansök utan att logga in

Vanliga frågor vid anmälan om skada, sjukdom & utlägg

  • Mejladress till oss hittar du här. Vill du hellre skicka dina handlingar per post är du välkommen att skicka dem till: Skandia, Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm. 

  • En förutsättning för ersättning från Olycksfalls- eller Barnförsäkringen är att sjukdomen eller olycksfallsskadan har krävt läkarbehandling.

  • den här sidan kan du få sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Här kan du även få hjälp med att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare. 

  • Har du månadsvis ersättning från din sjukförsäkring så betalas den ut runt den 25:e, men senast den sista arbetsdagen i månaden. Ersättningen betalas månadsvis i efterskott och i proportion till nedsatt arbetsförmåga.

  • Spara dina kvitton till dess att vi har handlagt ärendet och du har fått svar från oss om du får ersättning eller ej. Vi kan behöva kontakta dig och be om dina originalkvitton för kunna reglera ersättningen.

  • Det gör du enklast genom att logga in. Under Mina skadeärenden kan du se och följa dina senaste skadeärenden och här kan du även ansöka om ersättning. Klicka bara på Ansök om ersättning.

    Vill du inte logga in kan du ansöka om ersättning genom att fylla i detta formulär.

     

  • I de flesta barn- och olycksfallsförsäkringar ingår ersättning för vanprydande ärr Kontakta oss så hjälper vi dig eller så kan du kontrollera villkoret för din försäkring. En förutsättning för ersättning är att sjukdomen eller olycksfallet har krävt läkarbehandling. Bedömningen kan vi göra tidigast 1 år efter skadan. Men anmälan kan du skicka in direkt, så hör vi av oss till dig.

  • Ja, om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus eller privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Plus ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa

    Om du har privatvårds­försäk­ring Lifeline Excellent ingår ersättning för

    • vaccination mot TBE
    • säsongsbunden influensa
    • vaccination i samband med resa utomlands
  • Nej, massage omfattas inte av privatvårds­försäk­ringen. Däremot kan vi ersätta behandling hos sjukgymnast (fysioterapeut), naprapat eller kiropraktor.

  • Nej, för att få ersättning för behandlingen så måste den göras inom Skandias nätverk av vårdgivare. Så här gör du för att få vård.

  • Nej, privatvårds- och olycksfallsförsäkringen lämnar ingen ersättning för förlorad arbetsinkomst.

  • Om du har vår privat­vårds­för­säk­ring Life­line Plus eller Life­line Exellent ska du göra så här:

    Om du har råkat ut för ett olycksfall ska du göra så här:

    • Gör en anmälan på din olycksfalls­för­säkring hos ditt försäkrings­bolag
    • Har du Skandias olycks­falls­försäk­ring?Anmäl här 
    • Gör även en anmälan på din rese­försäkring hos ditt försäkringsbolag
    • Har du reseförsäkring genom ditt bank­kort i Skandia? Vi sam­arbetar med Trygg Hansa och då gör du din an­mälan på Trygg Hansas webb­plats
  • Ja, du kan boka tid för vård och behandling som ges inom den offentliga vården och som omfattas av högkostnadsskyddet.

    Önskar du vård hos en privat vårdgivare ber vi dig kontakta oss först. Här kan du söka hjälp för ditt besvär och få hjälp med att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare.

  • Nej, olycksfallsförsäkringen har ingen självrisk.

  • Att fylla i en anmälan tar ca 10–25 minuter beroende på vad du vill anmäla. Tänk på att inte lämna formuläret när du har påbörjat din anmälan. De uppgifter som du fyllt i sparas inte om du väljer att avbryta din anmälan, logga ut eller om du har varit inaktiv i mer än 20 minuter.

  • Fyll i en anmälan om skada, sjukdom & utlägg för att ansöka om ersättning. 

  • Vi tittar på din anmälan, gör en bedömning och återkommer till dig med ett besked så snart vi kan.

  • I det här formuläret kan du anmäla skada för någon annan, till exempel för ditt barn. När du har loggat in på skandia.se kan du bara anmäla skada för dig själv.

  • Du kan bara se skadeärenden som gäller för dig själv. Du kan inte se några ärenden om du är under 18 år eller om ärendet gäller ditt barn eller en person i familjen som är medförsäkrad. Att ett skadeärende inte visas kan också bero på att det inte är registrerat hos oss än eller att det har varit inaktivt i mer än två år. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp.

  • När du har loggat in kan du se de vårdbesök som är bokade via ett digitalt bokningssystem. Du kan ha andra vårdbesök i din försäkring som inte visas där, till exempel om en vårdgivare har bokat in dig på ett återbesök. Kontakta i så fall den aktuella mottagningen så kan de hjälpa dig.

    Besök hos fysioterapeut (sjukgymnast), naprapat och kiropraktor syns inte på dina inloggade sidor. 

  • Av sekretesskäl kan vi bara visa uppgifter för dina egna skadeärenden. Logga in och chatta med oss om du behöver hjälp. Du kan även ringa oss på nummer 0771-55 55 00. 

  • Det är alltid bra att du anmäler skada, sjukdom eller ansöker om ersättning för ett utlägg så snart som möjligt.

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Ja, det går jättebra. Mejla till skandia.skadefoto@postenscanning.se som bifogad fil i JPG eller TIF format max 10 MB per mejl. Uppge ditt ärendenummer.

    Vi värnar om din integritet! Om du känner dig osäker på att mejla personuppgifterna är du alltid välkommen att skicka dem per post istället. Vi ber dig i så fall skicka uppgifterna till: Skandia, Dokumenthantering R802, 106 37 Stockholm.

Alla frågor och svar

Hjälpte informationen dig?

Vi får in mycket skräppost från spam-robotar. Bocka i rutan för att hjälpa oss skilja dig från en robot.

Bocka i rutan för att visa att du inte är en robot!

Något gick fel när du skulle tycka till, försök gärna igen!