Gå till innehåll

Frågor & svar

Information som rör coronaviruset har vi samlat här – kolla gärna där först om du hittar det du söker.

Vård online

  • Du kan söka läkarvård för planerad vård. Vi erbjuder inte akutvård. Söker du för enklare besvär kan du använda Vård online (Min Doktor) alla dagar 7–22 där du får läkarkontakt inom 4 timmar. 

    • Har du kontakt med Vård online (Min Doktor) så får du ett mejl när röntgensvaret är klart.
    • Har du bokat läkartid via Skandia Vårdplanering? Kontakta oss för bokning av telefontid eller ett återbesök till din doktor för att få besked.
    • Vård online är kostnadsfritt även för dig som har en självrisk i försäkringen.
    • Har du en försäkring med självrisk betalas denna om du behöver träffa en läkare utanför vård online. Självrisken är på 600 kr.
  • Har du fått remiss till en läkare inom specialistvården? Då ska du göra så här:

    Skanna in remissen och mejla den till till remiss.skandia@postenscanning.se

    Eller posta den till:

    Skandia
    Dokumenthantering R812
    106 37 Stockholm

  • Skandia Vårdplanering kontaktar dig inom 4–6 dagar.

  • Privatvårdsförsäkingen gäller utomlands för dig som har Lifeline Plus eller Lifeline Excellent.

    Om du har blivit akut sjuk eller råkat ut för en olycksfallsskada vid en tillfällig resa utomlands och behöver mer omfattande vård (som innebär högre kostnader, t.ex. sjukhusvård eller operation), kan du ringa SOS International i Köpenhamn på +45-70 10 50 50

    Om du behöver enklare vård vid en tillfällig resa utomlands vänder du dig till en vårdgivare på orten. Vi ersätter dig i efterhand om vården omfattas av försäkringen (läs mer i villkoren).

  • Du som har en vårdförsäkring hos oss och har en planerad operation i Stockholm kan få den uppskjuten. I vissa fall kommer vård inte kunna ges inom den tid vi utlovat i vårdgarantin. Om det gäller just dig kommer vårdgivaren att kontakta dig.

    Orsaken är det kritiska läget i sjukvården. Personal från privata vårdgivare behövs för att ta hand om svårt sjuka patienter med covid-19. Alla måste nu bidra till att sjukvården fungerar och vi ber om förståelse för att det påverkar dig som kund. Om vi inte kan hålla vårdgarantin kommer vi att betala ersättning till de kunder som berörs, i enlighet med villkoren.