Gå till innehåll

Frågor & svar

Inloggning & BankID

  • Det kan du enkelt göra själv via vårt talsvar. Ring 0771-55 55 00 och välj sedan 1 för "Bank", 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och till sist 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.

  • Du behöver ha en smartphone med en NFC-läsare (Near Field Communication) som kan överföra data över korta sträckor. De flesta smartphones har en inbyggd NFC-läsare som oftast sitter på mobilens baksida. 

    Om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Logga in och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • För att ditt barn ska kunna ladda ner Mobilt BankID måste du först ansöka om Skandia Ung till ditt barn. I ansökan väljer du om barnet ska ha tillgång till Mobilt BankID genom att bocka i valet "Mobil- och internetbank med Mobilt BankID", vilket innebär att du som förälder godkänner att ditt barn kan hämta Mobilt BankID. 

    I ansökan kan du även ange ditt medgivande till att ditt barn får tillgång till Swish, där Mobilt BankID behövs. När du skaffar Skandia Ung till ditt barn får ditt barn sin personliga PIN-kod via ett rekommenderat brev som skickas till ert närmsta utlämningsställe. För att hämta ut PIN-koden behöver ditt barn en giltig ID-handling.

    När ditt barn är anslutet till Skandia Ung kan ni hämta Mobilt BankID. Enligt våra villkor måste ditt barn själv ladda ner Mobilt BankID, men du kan självklart hjälpa till. 

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00

  • Uthämtningen av PIN-koden sker personligen vilket innebär att du behöver ha en ID-handling för att hämta ut koden hos postombudet. 

    Även omyndliga som beställt en PIN-kod behöver ha en giltig ID-handling för att hämta ut PIN-koden. Ett svensk pass eller nationellt ID-kort behövs även för nedladdning av Mobilt BankID.

  • PIN-koden behövs för att barnet ska kunna ladda ner ett Mobilt BankID. Mobilt BankID används för att logga in i appen och internetbanken. Om du även vill att barnet ska kunna swisha behöver barnet Mobilt BankID för att godkänna swishbetalningar.

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du får via SMS. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID, Mobilt BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

  • Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i din internetbank om du av någon anledning inte kan använda BankID/Mobilt BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Om du inte har möjlighet ett Mobilt BankID kan du hämta ett certifikat som kan användas för inloggning. Ett certifikat säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia och är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator. Har du flera datorer som du vill använda för att logga in behöver du ladda ner ett certifikat till varje dator.

    Hämta certifikat här
  • Har du problem med BankID?
    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare?
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Om du behöver mer hjälp:
    Kontakta kundservice för hjälp.

  • Du kan bara skanna ett svenskt pass eller nationellt id-kort när du hämtar ett Mobilt BankID, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip. Du kan inte skanna ett körkort då det saknar NFC-chip.

    Pass eller nationellt ID-kort ansöker du om hos polisen

    Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt id-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00.

  • Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID. Du kan inte ladda ner ett nytt BankID på fil utan bara Mobilt BankID.

  • Både BankID och Mobilt BankID som du hämtat hos oss är giltigt i 3 år.

  • Du behöver genomföra id-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från BankID, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.