Frågor & svar
Inloggning & BankID
-
Det kan du enkelt göra själv via vårt talsvar. Ring 0771-55 55 00 och välj sedan 1 för "Bank", 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och till sist 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.
-
Logga in på internetbanken och välj menyvalet Övriga val > BankID för att spärra ditt BankID. Du kan också spärra ditt BankID genom att kontakta BankID supporten som du når på 0771-41 42 44
-
För att ditt barn ska kunna ladda ner Mobilt BankID måste du först ansöka om Skandia Ung till ditt barn. I ansökan väljer du om barnet ska ha tillgång till Mobilt BankID genom att bocka i valet "Digitala kanaler och säkerhetslösning", vilket innebär att du som förälder godkänner att ditt barn kan hämta Mobilt BankID.
I ansökan kan du även ange ditt medgivande till att ditt barn får tillgång till Swish, där Mobilt BankID behövs. När du skaffar Skandia Ung till ditt barn får ditt barn sin personliga PIN-kod via ett rekommenderat brev som skickas till ert närmsta utlämningsställe. För att hämta ut PIN-koden behöver ditt barn en giltig ID-handling.
När ditt barn är anslutet till Skandia Ung kan ni hämta Mobilt BankID. Enligt reglerna måste ditt barn själv ladda ner Mobilt BankID, men du kan självklart hjälpa till.
-
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
-
För att kunna hämta ut PIN-koden och ladda ner ett Mobilt BankID krävs det att ditt barn har ett svenskt pass eller ett nationellt id-kort.
-
PIN-koden behövs för att barnet ska kunna ladda ner ett Mobilt BankID. Mobilt BankID används för att logga in i appen och internetbanken. Om du även vill att barnet ska kunna swisha så behöver barnet även Mobilt BankID för att godkänna swishbetalningar.
-
BankID kan du använda för inloggning på dator.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Detta ska du skanna i nedladdningsflödet för BankID.
Du behöver också ha en dator som uppfyller systemkraven för BankIDs program. Mer om det kan du läsa här.
Ladda ner BankID härSå här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas vidare till BankIDs webbsida där du laddar ner säkerhetsprogrammet för BankID i två steg (här kan du se hur nedladdningen går till). Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- En engångskod (som du får via sms eller brev)
- Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID.
Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.
Så här gör du:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID
- Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
PIN-kod
Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.
Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.PIN-koden används när du:
- Ringer telefonbanken och kundservice
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med certifikat
Engångskoder
Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).
Engångskoden används när du:
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med BankID eller certifikat
Engångskoder för extra säkerhet
Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.Engångskoder för nedladdning
När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev. -
Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.
-
Inloggning på din nternetbank når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:
- BankID (för datorn)
- Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
- Certifikat (för datorn)
Logga in med BankID
Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.
För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med BankID
- Säkerhetsprogrammet för BankID startas
- Välj ditt BankID i rullistan
- Ange lösenordet (minst 6 tecken)
- Ange engångskod
Logga in med Mobilt BankID
Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.
- Välj inloggning med Mobilt BankID
- Fyll i ditt personnummer
- Klicka på Logga in med Mobilt BankID
- En QR-kod visas på skärmen
- Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
- Skanna QR-koden
- Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
Logga in med certifikat
Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.
För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med certifikat
- Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
- Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
-
Om du inte har möjlighet att hämta ett BankID eller Mobilt BankID kan du hämta ett certifikat som kan användas för inloggning på internetbanken. Ett certifikat säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia och är ett inloggningssätt som är kopplat till en specifik dator. Har du flera datorer som du vill använda för att logga in på internetbanken behöver du ladda ner ett certifikat till varje dator.
Ladda ner certifikat här -
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44
Teknisk support för certifikat: Ring oss på 0771-55 55 00 -
Du har bara möjlighet att skanna ett svenskt pass eller nationellt ID-kort i nedladdningsflödet, eftersom dessa är de enda ID-handlingarna som idag har ett NFC-chip i sig. Du kan inte skanna ett körkort då det saknar NFC-chip.
Om du inte har ett svenskt pass eller nationellt ID-kort, eller om din mobil saknar NFC-stöd kan du kontakta oss på 0771-55 55 00 för att se över möjligheten att göra ett undantag.
-
Hos oss kan du ha 3 BankID på fil och 2 Mobilt BankID.
-
Både BankID och Mobilt BankID som du hämtat hos oss är giltigt i 3 år.
-
Du behöver genomföra ID-kontrollen så att vi som bank kan verifiera din identitet för att kunna utfärda ett BankID. Bakgrunden till kontrollen är ett regelverkskrav från DIGG, myndigheten för digital förvaltning, och gäller för samtliga utfärdare av BankID. Kontrollen är framtagen för att minska risken för bedrägerier, och för att nedladdningen ska vara säkrare för dig som kund.