Gå till innehåll

Frågor & svar

Betala, överföra & sätta in

  • Nej, eftersom du endast kan ha en anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.

  • Du kan ansluta nordiska mobilnummer.

  • Gäller detta en tekniskt funktionalitet kan det bero på ett tillfälligt fel, detta kan du se på Swishs driftinfosida. Annars kontakta vår kundservice på 0771-55 55 00.

  • Om du har samma mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil. Om du har nytt mobilnummer måste du avsluta din gamla Swish-anslutning, det gör du på internetbanken.

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra beloppsgränsen, klicka på pennan och gör önskade ändringar.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”Överföringar”
    4. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
    5. Välj en sparad mottagare eller fyll i vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till, clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken, om du anger ett kontonummer utan att använda sparade mottagare trycker du även på ”Ok” för att komma vidare
    6. Ange beloppet på överföringen
    7. Ange datum för överföringen, här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
    8. Fyll i meddelande till mottagaren, du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
    9. Ange text på ditt eget kontoutdrag
    10. Klicka på "Godkänn"

    Vid externa överföringar eller månadsvisa överföringar får du verifiera överföringen med BankID eller engångskod beroende på hur du har loggat in i internetbanken.

  • Du kan lösa in följande till ditt konto i Skandia:
    • Utbetalningsavier utställda i ditt namn
    • Postväxlar utställda i ditt namn eller överlåten från annan person
    • Svenska och utländska checkar i SEK

    Checken behöver vara dragen i svensk bank, detta framgår på checken om det är ett svenskt kontonummer angivet på checken. Ofta står det ”Drawn on” följt av den svenska bankens namn i något av hörnen på checken. 

    För att lösa in avin, checken eller postväxeln så skickar du in den till oss så löser vi in den kostnadsfritt på ditt konto:
    1. Är checken/avin/postväxeln utställd i ditt namn ska den "korsas", d.v.s. dra två parallella streck diagonalt över framsidan, detta ska inte göras om den är överlåten från annan person
    2. Notera vilket av dina kontonummer du vill ha beloppet insatt på
    3. Skriv under checken/avin/postväxeln, vid överlåtelse från annan person ska även personen i fråga skriva under
    4. Skicka in checken/avin/postväxeln till: Skandiabanken, Box 31, 581 02 Linköping, vid belopp på 50 000 kr eller mer ska även kvitto bifogas
  • Om du utför överföringen en vardag innan 13:45 når den mottagaren samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagaren senast 17:00 nästkommande vardag.

  • Ja, du kan se till vilket kontonummer överföringen har gått i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på kontot överföringen har gjorts ifrån och välj ”Kontoutdrag”
    3. Sök upp överföringen och klicka på den
    4. Under ”Referens” ser du mottagande kontonummer
  • Alla uppgifter du behöver hittar du i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på fliken ”Konton”
    3. Välj ”Kontoöversikt”
    4. Klicka på ditt Allt i Ett-konto som du vill ta emot betalningen till
    5. Välj ”Detaljinformation”
    6. Uppgifterna visas under ”Uppgifter ankommande utlandsbetalning”
    7. Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
  • Du anmäler nya betalningsmottagare i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”E-faktura”
    4. Klicka på ”Anmäl e-faktura”
    5. Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
    6. Klicka på ”Sök företag”
    7. När du hittat önskat företag, klicka på ”Anmäl till e-faktura”
    8. I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
    9. Företaget visas under ”Mina anslutna företag” när du får din första avi via e-faktura
  • Du kan ta emot betalningar i 37 valutor:

    AED

    AUD

    BHD

    BWP

    CAD

    CHF

    CNY

    CZK

    DKK

    EUR

    GBP

    HKD

    HRK

    HUF

    INR

    JPY

    KRW

    KWD

    LKR

    LTL

    MAD

    MXN

    NOK

    NZD

    OMR

    PHP

    PLN

    QAR

    RON

    SAR

    SEK

    SGD

    THB

    TND

    TRY

    USD

    ZAR

     

     

     

     

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss. För att få en ungefärlig uppfattning om vad beloppet kommer att bli kan du ta hjälp av den preliminära köpkursen som du hittar på din internetbank:

    • Klicka på "Betala"
    • Välj ”Betala och överför” och därefter "Utlandsbetalningar”
    • Klicka på "Visa valutakurser”

    Tänk på att valutakurserna som visas är preliminära. Det innebär att den slutgiltiga kursen kan komma att avvika mot den preliminära kursen och bli antingen högre eller lägre.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken:

    • Välj "Konto" och sedan "Kontoöversikt"
    • Klicka på aktuellt konto
    • Välj "Detaljinformation"
  • BIC/SWIFT-adress är en internationell standard för att kunna identifiera banker och andra finansiella institut på ett säkert sätt i samband med betalningar. Adressen är en kod som består av åtta eller elva tecken

    BIC är en förkortning för ”Bank Identifier Code” och det är SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) som handhar och administrerar BIC/SWIFT-adresserna.

    Skandias BIC/SWIFT-adress är SKIASESS.