Frågor & svar
Betala, överföra & sätta in
-
Du tar bort ett autogiromedgivande genom att logga in på skandia.se.
- Logga in
- Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
- Klicka på soptunnan för att ta bort autogiromedgivandet
-
Nej, banken har inga företagstjänster som t.ex. företagskonto däremot erbjuder vi försäkringar för dig och dina medarbetare.
-
Så här gör du:
- Logga in
- Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer
-
Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.
-
För att se uppgifterna loggar du in på skandia.se.
- Logga in
- Välj menyvalet 'Konton och Mina konton'
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens
-
Du byter dragningskonto för autogiro genom att logga in på skandia.se.
- Logga in
- Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
- Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på 'OK'.
Logga in och byt dragningskonto
-
Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.
-
Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.
-
Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.
-
För att registrera en räkningsbetalning behöver du logga in på skandia.se
Logga in och läs hur du registrerar en räkningsbetalning -
Du kan skicka till följande länder:
Land Landskod IBAN SEPA Argentina AR - Nej Australien AU - Nej Belgien BE 16 Ja Bulgarien BG 22 Ja Cypern CY 28 Ja Danmark DK 18 Ja Estland EE 20 Ja Finland FI 18 Ja Frankrike FR 27 Ja Grekland GR 27 Ja Hong Kong HK - Nej Indien IN - Nej Irland IE 22 Ja Island IS 22 Ja Israel IL 23 Nej Italien IT 27 Ja Japan JP - Nej Kanada CA - Nej Kina CN - Nej Kroatien HR 21 Ja Lettland LV 21 Ja Leichtenstein LI 21 Ja Litauen LT 20 Ja Luxemburg LU 20 Ja Malta MT 31 Ja Marocko MA - Nej Mexico MX - Nej Monaco MC 27 Ja Montenegro ME 22 Nej Nederländerna NL 18 Ja Norge NO 15 Ja Nya Zeeland NZ - Nej Polen PL 28 Ja Portugal PT 25 Ja Schweiz CH 21 Ja Singapore SG - Nej Slovakien SK 24 Ja Slovenien SI 19 Ja Spanien ES 24 Ja Storbritanien GB 22 Ja Sydafrika ZA - Nej Sydkorea KR - Nej Taiwan TW - Nej Thailand TH - Nej Tjeckien CZ 24 Ja Tyskland DE 22 Ja Ungern HU 28 Ja USA US - Nej Österrike AT 20 Ja -
Du justerar din beloppsgräns för utlandsbetalningar genom att ringa kundservice på 0771-55 55 00.
-
Du som förälder ändrar detta i din genom att logga in på skandia.se. Om ditt barn är 16 år eller äldre och har ensam dispositionsrätt på kontot så ändrar barnet detta själv genom att logga in..
Så här går du tillväga:
- Logga in
- Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
- Klicka på Menyvalet 'Betala', Swish och 'Mina swishanslutningar'
-
Om du gett ditt barn tillgång till appen och internetbanken så kan barnet själv aktivera sitt kort genom appen eller internetbanken. Du som förälder gör detta genom att logga in.
Aktivera kort -
Ditt barn kan inte ändra köp- och uttagsgräns på sitt kort själv utan det gör du som förälder.
Så här går du tillväga:
- Logga in
- Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
- Klicka på Menyvalet Kort – Säkra kortbetalningar - Köp- & uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar. Om du inte vill att ditt barn ska kunna handla på internet så väljer du "Tillåt ej köp via internet"
- Klicka sedan på "Spara"
-
Om du gett ditt barn tillgång till appen och internetbanken så kan barnet själv ändra regionspärr på kortet via appen eller internetbanken. Du som förälder kan också ändra regionspärr i din internetbank.
Logga in och byt engagemang till ditt barn för att ändra regionspärr.
-
För att använda Swish behöver du:
- Allt i Ett-konto
- Mobilt BankID
- Vara fyllda 9 år
-
Du kan bara ansluta nordiska mobilnummer till Swish.
-
Du flyttar ett autogiron genom att logga in på skandia.se
- Logga in
- Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Flytta in autogiro'
- Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".
-
Du anmäler en ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se
- Logga in
- Välj menyvalet 'Betala'/'Autogiro' och 'Tecka nytt autogiro'
- Anmäl till aktuell betalningsmottagare
-
SEPA-betalning
SEPA-betalningar är alltid avgiftsfria.Jag står för Skandias avgift (SHA)
Avsändare och mottagare delar på kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas kan vara mindre när det når mottagaren. Kostnaderna varierar från land till land och från bank till bank, och slutgiltig kostnad har Skandia ingen information om vid betalningstillfället. Skandias avgift är 50 kr.Jag står för samtliga avgifter (OUR)
Avsändaren står för kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas är detsamma som når mottagaren. Detta alternativ tar Skandia ut en avgift på 250 kr för.Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.
-
SEPA står för Single Euro Payments Area och är ett EU-initiativ med syfte att skapa en gemensam betalmarknad för valutan euro.
En SEPA-betalning är en utlandsbetalning i valutan euro inom EU/EES, Monaco samt Schweiz.
-
När du tar emot en utlandsbetalning så tillkommer följande avgift:
- Ankommande SEPA-betalningar: 0 kr *
- Ankommande EU-betalning i SEK: 0 kr
- Övriga ankommande utlandsbetalningar: 40 kr
Eventuell kostnad bokförs som en separat post på ditt kontoutdrag.
Avsändarbanken eller eventuell förmedlande bank kan även ta ut en avgift. Avsändaren kan kontakta sin bank för att få information om eventuella kostnader.
* Inkluderar Monaco, San Marino samt Schweiz.
-
En betalning bör komma fram enligt schemat nedan, men kan ibland ta längre tid. Det kan bero på tidpunkten när betalningen registreras, valutamarknadens öppettider i andra länder m.m. Skandia skickar betalningen direkt när du har godkänt den eller det datum som du har valt framåt i tiden.
Betalningstyp Bryttidpunkter Genomförandetid SEPA-betalning (EUR till EU/EES-länder)* Innan 14.30* 1-2 bankdagar Annan valuta än EUR till EU/EES-länder Innan 19.00 2-3 bankdagar Övriga länder** Innan 19.00 3-5 bankdagar** * Inkluderar även Monaco och Schweiz. En betalning som registreras en bankdag från kl. 14.30 och innan kl. 19.00 med dagens datum som betaldag utförs samma dag, men inte som en SEPA-betalning och avgifter kan därför tillkomma.
** Undantag för Indien. Till detta land strävar vi efter att betalningen ska vara framme inom 15 bankdagar, men pga villkoren i detta land kan betalningen ta längre tid. -
Vilka valutor du kan betala i beror på till vilket land betalningen ska skickas. Skandia tillhandahåller olika valutor men dessa varierar från land till land. Det kan även hända att utbudet förändras, t.ex. beroende på oroligheter i ett land eller en valutasort. Det medför att vi kan behöva stänga ner ett land eller en valuta tillfälligt. Aktuella länder och valutor som du kan välja hittar du i utlandsbetalningsflödet i din internetbank:
- Logga in
- Välj menyvalet Betala, Utlandsbetalningar och Skicka utlandsbetalning
- Öppna flödet registrera utlandsbetalning och ange land
- Aktuella valutor visas till angivet land
-
IBAN (International Bank Account Number) är ett bankkontonummer angivet i ett internationellt format. De flesta länder i Europa har IBAN-kontonummer. Kontonummer i IBAN-format skrivs med landskod och ett antal tecken.
Exempel: SE85 9150 0000 0915 0123 4567
Kontakta mottagaren för att få korrekt IBAN-kontonummer.Nationellt kontonummer används i de länder som saknar IBAN och innehåller bara siffror. Hur många siffror det nationella kontonumret innehåller beror på hur kontonumret är utformat i det specifika landet.
Du kan se vilka länder som använder IBAN-kontonummer här.
-
BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar. Skandiabanken använder DNB som korrespondentbank för utlandsbetalningar.
Vid ankommande utlandsbetalningar anges BIC: SKIASESS
Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX anges.
Om avsändarbanken efterfrågar uppgifter om DNB:s BIC anges DNBANOKK som ytterligare information utöver SKIASESS -
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton
Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på din internetbank:
- Logga in
- Välj menyvalet Konton och Mina konton och välj det konto du vill ha beloppet insatt på
- Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
-
Du kan ta emot betalningar i valutorna AUD, CAD, CHF, CNY, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HRK, HUF, ILS, INR, JPY, KRW, LTL, MAD, MXN, NOK, NZD, PLN, SEK, SGD, THB, USD och ZAR.
Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss.
-
Du anmäler ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se
-
Alla uppgifter du behöver hittar du genom att logga in.
Så här gör du:
- Logga in
- Klicka på fliken Konton och Mina konton och det konto du vill ha beloppet insatt på
- Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
- Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
-
Ja, gör så här:
- Logga in
- Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
- Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.
-
Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.
Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.
-
Du kan skicka in din avi, check eller postväxel till oss.
Så här löser in en avi, check eller postväxel -
Du loggar in på skandia.se för att läsa hur du gör en överföring.
- Logga in
- Välj 'Betala och överför' och 'Om betalningar
-
Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat.
Så hör gör du:
- Hämta Swish-appen
- Logga in på banken
- Klicka på menyvalet 'Betala', 'Swish' och 'Anslut nytt mobilnummer'
-
För att se och ändra din beloppsgräns loggar du in på skandia.se.
Logga in och se din beloppsgräns -
Nej, eftersom du endast kan ha en Swish-anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.
-
Då vi är en helt digital bank har vi inga bankkontor och erbjuder därför heller inte kontanthantering.