Gå till innehåll

Frågor & svar

Betala, överföra & sätta in

  • Du tar bort ett autogiromedgivande genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
    3. Klicka på soptunnan för att ta bort autogiromedgivandet

    Logga in och ta bort autogiromedgivandet

  • Nej, banken har inga företagstjänster som t.ex. företagskonto däremot erbjuder vi försäkringar för dig och dina medarbetare.

    Läs mer om vad vi erbjuder dig som företagare

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer

    Logga in och se uppgifterna

  • Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.

  • För att se uppgifterna loggar du in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton och Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens

    Logga in och kontrollera uppgifterna

  • Du  byter dragningskonto för autogiro genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
    3. Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på 'OK'.

    Logga in och byt dragningskonto

     

     

  • Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.

  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.

  • Du loggar in på skandia.se för att läsa hur du registrerar en räkningsbetalning.

    Logga in och läs hur du registrerar en räkningsbetalning
     
  • Om du gett ditt barn tillgång till appen och internetbanken så kan barnet själv ändra regionspärr på kortet via appen eller internetbanken. Du som förälder kan också ändra regionspärr i din internetbank.

    Logga in och byt engagemang till ditt barn för att ändra regionspärr.

  • Ditt barn kan inte ändra köp- och uttagsgräns på sitt kort själv utan det gör du som förälder.

     Så här går du tillväga:

    1. Logga in 
    2. Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
    3. Klicka på Menyvalet Kort – Säkra kortbetalningar - Köp- & uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar. Om du inte vill att ditt barn ska kunna handla på internet så väljer du "Tillåt ej köp via internet"
    6. Klicka sedan på "Spara"
  • Du som förälder ändrar detta i din genom att logga in på skandia.se. Om ditt barn är 16 år eller äldre och har ensam dispositionsrätt på kontot så ändrar barnet detta själv genom att logga in..

    Så här går du tillväga:

    1. Logga in
    2. Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
    3. Klicka på Menyvalet 'Betala', Swish och 'Mina swishanslutningar'

  •  Du kan bara ansluta nordiska mobilnummer till Swish.  

  • För att använda Swish behöver du:

    • Ha ett Allt i Ett-konto
    • Ha ett Mobilt BankID
    • Vara fyllda 9 år 
  • Du flyttar ett autogiron genom att logga in på skandia.se

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Flytta autogiro'
    3. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".

    Logga in och flytta autogiro

  • Du anmäler en ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    • Logga in
    • Välj menyvalet 'Betala'/'Autogiro' och 'Tecka nytt autogiro'
    • Anmäl till aktuell betalningsmottagare

    Logga in och anmäl ny betalningsmottagare

  • Vilka valutor du kan betala i beror på till vilket land betalningen ska skickas. Skandia tillhandahåller olika valutor men dessa varierar från land till land. Det kan även hända att utbudet förändras, t.ex. beroende på oroligheter i ett land eller en valutasort. Det medför att vi kan behöva stänga ner ett land eller en valuta tillfälligt. Aktuella länder och valutor som du kan välja hittar du i utlandsbetalningsflödet i din internetbank:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Betala, Utlandsbetalningar och Skicka utlandsbetalning
    3. Öppna flödet registrera utlandsbetalning och ange land
    4. Aktuella valutor visas till angivet land
  • IBAN (International Bank Account Number) är ett bankkontonummer angivet i ett internationellt format. De flesta länder i Europa har IBAN-kontonummer. Kontonummer i IBAN-format skrivs med landskod och ett antal tecken.

    Exempel: SE85 9150 0000 0915 0123 4567
    Kontakta mottagaren för att få korrekt IBAN-kontonummer.

    Nationellt kontonummer används i de länder som saknar IBAN och innehåller bara siffror. Hur många siffror det nationella kontonumret innehåller beror på hur kontonumret är utformat i det specifika landet.

    Du kan se vilka länder som använder IBAN-kontonummer här

  • BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar. Skandiabanken använder DNB som korrespondentbank för utlandsbetalningar. 

    Vid ankommande utlandsbetalningar anges BIC: SKIASESS

    Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX anges.
    Om avsändarbanken efterfrågar uppgifter om DNB:s BIC anges DNBANOKK som ytterligare information utöver SKIASESS

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på din internetbank:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton och välj det konto du vill ha beloppet insatt på
    3. Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
  • Du kan ta emot betalningar i valutorna AUD, CAD, CHF, CNY, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HRK, HUF, ILS, INR, JPY, KRW, LTL, MAD, MXN, NOK, NZD, PLN, SEK, SGD, THB, USD och ZAR.

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss.

  • Du anmäler ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    Logga in och anmäl en ny betalningsmottagare

  • Alla uppgifter du behöver hittar du genom att logga in. 

    Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Klicka på fliken Konton och Mina konton och det konto du vill ha beloppet insatt på
    3. Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
    4. Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
  • Ja, gör så här:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.


    Logga in och kontrollera dina transaktioner

  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • Avi
    Så här löser du in din utbetalningsavi:

    1. Korsa utbetalningsavin, dra två parallella streck diagonalt över avins framsida.
    2. Notera vilket av dina kontonummer som du vill ha pengarna insatta på.
    3. Skriv under avin.
    4. Skicka utbetalningsavin till: Skandia, 106 55 Stockholm.


    Postväxel
    För att lösa in en postäxel gör du följande:

    1. Är postväxeln utställd i ditt namn ska den "korsas", dra två parallella streck diagonalt över framsidan, detta ska inte göras om den är överlåten från annan person.
    2. Notera vilket av dina kontonummer du vill ha beloppet insatt på.
    3. Skriv under postväxeln, Vid överlåtelse ska även den personen skriva under
    4. Skicka in postväxeln till: Skandia, 106 55 Stockholm. Vid belopp på 50 000 kr eller mer ska även kvitto bifogas. 

    Check
    Svensk check i svenska kronor

    • Checken utställd i ditt namn ska "korsas", dra två parallella streck diagonalt över framsidan. Detta görs ej vid överlåtelse från annan person.
    • Notera vilket av dina kontonummer du vill ha beloppet insatt på.
    • Skriv under checken. Vid överlåtelse ska även den personen skriva under
    • Skicka in checken till: Skandia, 106 55 Stockholm. Vid belopp på 50 000 kronor eller mer ska även kvitto bifogas.

    Utländsk check
    Du kan inte lösa in utländska checkar i svenska kronor eller annan valuta till ditt konto.

  • Du loggar in på skandia.se för att läsa hur du gör en överföring.

    Logga in och läs hur du gör en överföring

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Så hör gör du:

    1. Börja med att hämta Swish-appen
    2. Logga in på internetbanken
    3. Klicka på menyvalet 'Betala', 'Swish' och 'Anslut nytt mobilnummer'

    Logga in och anslut Swish

  • För att se och ändra din beloppsgräns loggar du in på skandia.se.

    Om du som förälder vill ändra ditt barns beloppsgräns behöver logga in och byta engagemang till ditt barns engagemang för att ändra beloppsgränsen.  

    Logga in och se din beloppsgräns

  • Nej, eftersom du endast kan ha en Swish-anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.

  • Då vi är en helt digital bank har vi inga bankkontor och erbjuder därför heller inte kontanthantering.