Gå till innehåll

Frågor & svar

Information som rör coronaviruset har vi samlat här – kolla gärna där först om du hittar det du söker.

Betala, överföra & sätta in

  • Nej, eftersom du endast kan ha en anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.

  • Du kan ansluta nordiska mobilnummer.

  • Gäller detta en teknisk funktionalitet kan det bero på ett tillfälligt fel, detta kan du se på Swishs driftinfosida. Annars kontakta vår kundservice på 0771-55 55 00.

  • Om du har bytt mobiltelefon men har samma mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya mobil.

    Om du har nytt mobilnummer så behöver du ringa kundservice på 0771- 55 55 00 så hjälper vi dig att registrera ditt nya nummer. Därefter så avslutar du din gamla Swish-anslutning i internetbanken och sedan kan du ansluta ditt nya nummer till Swish.

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra den dagliga beloppsgränsen upp till 10 000 kr, klicka på pennan och gör önskade ändringar. För att ändra den tillfälliga beloppsgränsen över 10 000 kr upp till 150 000 kr så är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Såhär går du tillväga:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”Överföringar”
    4. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
    5. Välj en sparad mottagare eller fyll i vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till, clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken, om du anger ett kontonummer utan att använda sparade mottagare trycker du även på ”Ok” för att komma vidare
    6. Ange beloppet på överföringen
    7. Ange datum för överföringen, här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
    8. Fyll i meddelande till mottagaren, du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
    9. Ange text på ditt eget kontoutdrag
    10. Klicka på "Godkänn"

    Vid externa överföringar eller månadsvisa överföringar får du verifiera överföringen med BankID eller engångskod beroende på hur du har loggat in i internetbanken.

  • Du kan lösa in följande till ditt konto i Skandia:
    • Utbetalningsavier utställda i ditt namn
    • Postväxlar utställda i ditt namn eller överlåten från annan person
    • Svenska och utländska checkar i SEK

    Checken behöver vara dragen i svensk bank, detta framgår på checken om det är ett svenskt kontonummer angivet på checken. Ofta står det ”Drawn on” följt av den svenska bankens namn i något av hörnen på checken. 

    För att lösa in avin, checken eller postväxeln så skickar du in den till oss så löser vi in den kostnadsfritt på ditt konto:
    1. Är checken/avin/postväxeln utställd i ditt namn ska den "korsas", d.v.s. dra två parallella streck diagonalt över framsidan, detta ska inte göras om den är överlåten från annan person
    2. Notera vilket av dina kontonummer du vill ha beloppet insatt på
    3. Skriv under checken/avin/postväxeln, vid överlåtelse från annan person ska även personen i fråga skriva under
    4. Skicka in checken/avin/postväxeln till: Skandiabanken, Box 31, 581 02 Linköping, vid belopp på 50 000 kr eller mer ska även kvitto bifogas
  • Om du utför överföringen en vardag innan 13:45 når den mottagaren samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagaren senast 17:00 nästkommande vardag.

  • Ja, du kan se till vilket kontonummer överföringen har gått i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på kontot överföringen har gjorts ifrån och välj ”Kontoutdrag”
    3. Sök upp överföringen och klicka på den
    4. Under ”Referens” ser du mottagande kontonummer
  • Alla uppgifter du behöver hittar du i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på fliken ”Konton”
    3. Välj ”Kontoöversikt”
    4. Klicka på ditt Allt i Ett-konto som du vill ta emot betalningen till
    5. Välj ”Detaljinformation”
    6. Uppgifterna visas under ”Uppgifter ankommande utlandsbetalning”
    7. Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
  • Du anmäler nya betalningsmottagare i internetbanken.

    Såhär går du tillväga:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Klicka på ”Betala”
    3. Välj ”E-faktura”
    4. Klicka på ”Anmäl e-faktura”
    5. Sök upp betalningsmottagaren efter vilket namn som står som betalningsmottagare på fakturan, du behöver inte ange en bransch för att kunna söka
    6. Klicka på ”Sök företag”
    7. När du hittat önskat företag, klicka på ”Anmäl till e-faktura”
    8. I vissa fall önskar företaget kompletterande uppgifter, fyll i så fall i dessa och skicka beställningen
    9. Företaget visas under ”Mina anslutna företag” när du får din första avi via e-faktura
  • Du kan ta emot betalningar i 37 valutor:

    AED

    AUD

    BHD

    BWP

    CAD

    CHF

    CNY

    CZK

    DKK

    EUR

    GBP

    HKD

    HRK

    HUF

    INR

    JPY

    KRW

    KWD

    LKR

    LTL

    MAD

    MXN

    NOK

    NZD

    OMR

    PHP

    PLN

    QAR

    RON

    SAR

    SEK

    SGD

    THB

    TND

    TRY

    USD

    ZAR

     

     

     

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss. För att få en ungefärlig uppfattning om vad beloppet kommer att bli kan du ta hjälp av den preliminära köpkursen som du hittar på din internetbank:

    • Klicka på "Betala"
    • Välj ”Betala och överför” och därefter "Utlandsbetalningar”
    • Klicka på "Visa valutakurser”

    Tänk på att valutakurserna som visas är preliminära. Det innebär att den slutgiltiga kursen kan komma att avvika mot den preliminära kursen och bli antingen högre eller lägre.

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på internetbanken:

    • Välj "Konto" och sedan "Kontoöversikt"
    • Klicka på aktuellt konto
    • Välj "Detaljinformation"
  • BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar.

    BIC är en förkortning för ”Bank Identifier Code” och det är SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) som handhar och administrerar BIC/SWIFT-adresserna.

    Vi samarbetar med DNB gällande betalningar till och från utlandet och använder DNB som vår korrespondentbank.

    • Vid ankommande utlandsbetalningar i SEK och EUR anges BIC: SKIASESS
    • Vid ankommande utlandsbetalningar i övriga valutor anges BIC: DNBANOKK

    Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX eller DNBANOKKXXX anges.

  • SEPA-betalning
    SEPA-betalningar är alltid avgiftsfria.

    Jag står för Skandias avgift (SHA)
    Avsändare och mottagare delar på kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas kan vara mindre när det når mottagaren. Kostnaderna varierar från land till land och från bank till bank, och slutgiltig kostnad har Skandia ingen information om vid betalningstillfället. Skandias avgift är 50 kr.

    Jag står för samtliga avgifter (OUR)
    Avsändaren står för kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas är detsamma som når mottagaren. Detta alternativ tar Skandia ut en avgift på 250 kr för.

    Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.

  • Du anmäler betalningsmottagare inloggad i din internetbank under Betala – Autogiro – Teckna nytt autogiro. Sök därefter fram betalningsmottagaren genom att fylla i en eller flera sökfält och välj om du endast vill visa företag som erbjuder anslutning via internetbanken eller om du vill visa alla företag som erbjuder autogiro. Klicka därefter på ”Sök”.

    Om det går att ansluta företaget till autogiro via internetbanken så kan du bocka för ”elektroniskt medgivande” och därefter klicka på "Anslut". Om det i stället står ”Kontakta företaget” så behöver du kontakta företaget direkt.

    När du klickat på "Anslut" så får du välja vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill koppla autogirot till samt ange kundnummer. Vad som ska fyllas i under kundnummer varierar från företag till företag. Om du behöver hjälp med vad du ska ange så kan du klicka på frågetecknet eller kontakta företaget direkt. Läs och godkänn de allmänna villkoren och tryck därefter på "Godkänn".

  • Logga in i din internetbank och klicka på Övriga val - Byt bank - Flytta autogiro. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".

    Om du inte vill flytta samtliga av dina autogiron eller vill flytta autogiro för ett lån i Skandia, vänligen kontakta oss på 0771-55 55 00 eller via chatten inloggad i internetbanken.

    Det kan ta upp till tre bankdagar att flytta autogiron från din tidigare bank. Anmäl därför inte en flytt precis innan en kommande dragning.