Gå till innehåll

Frågor & svar

Betala, överföra & sätta in

  • Du tar bort ett autogiromedgivande genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
    3. Klicka på soptunnan för att ta bort autogiromedgivandet

    Logga in och ta bort autogiromedgivandet

  • Nej, banken har inga företagstjänster som t.ex. företagskonto däremot erbjuder vi försäkringar för dig och dina medarbetare.

    Läs mer om vad vi erbjuder dig som företagare

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer

    Logga in och se uppgifterna

  • Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.

  • För att se uppgifterna loggar du in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton och Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens

    Logga in och kontrollera uppgifterna

  • Du  byter dragningskonto för autogiro genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
    3. Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på 'OK'.

    Logga in och byt dragningskonto

     

     

  • Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.

  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.

  • För att registrera en räkningsbetalning behöver du logga in på skandia.se

    Logga in och läs hur du registrerar en räkningsbetalning
  • Du kan skicka till följande länder:

    Land Landskod IBAN SEPA
    Argentina AR Nej
    Australien AU Nej
    Belgien BE 16 Ja
    Bulgarien BG 22 Ja
    Cypern CY 28 Ja
    Danmark DK 18 Ja
    Estland EE 20 Ja
    Finland FI 18 Ja
    Frankrike FR 27 Ja
    Grekland GR 27 Ja
    Hong Kong HK - Nej
    Indien IN - Nej
    Irland IE 22 Ja
    Island IS 22 Ja
    Israel IL 23 Nej
    Italien IT 27 Ja
    Japan JP - Nej
    Kanada CA - Nej
    Kina CN - Nej
    Kroatien HR 21 Ja
    Lettland LV 21 Ja
    Leichtenstein LI 21 Ja
    Litauen LT 20 Ja
    Luxemburg LU 20 Ja
    Malta MT 31 Ja
    Marocko MA - Nej
    Mexico MX - Nej
    Monaco MC 27 Ja
    Montenegro ME 22 Nej
    Nederländerna NL 18 Ja
    Norge NO 15 Ja
    Nya Zeeland NZ - Nej
    Polen PL 28 Ja
    Portugal PT 25 Ja
    Schweiz CH 21 Ja
    Singapore SG - Nej
    Slovakien SK 24 Ja
    Slovenien SI 19 Ja
    Spanien ES 24 Ja
    Storbritanien GB 22 Ja
    Sydafrika ZA - Nej
    Sydkorea KR - Nej
    Taiwan TW - Nej
    Thailand TH - Nej
    Tjeckien CZ 24 Ja
    Tyskland DE 22 Ja
    Ungern HU 28 Ja
    USA US - Nej
    Österrike AT 20 Ja

     

  • Du justerar din beloppsgräns för utlandsbetalningar genom att ringa kundservice på 0771-55 55 00.

  • Du som förälder ändrar detta i din genom att logga in på skandia.se. Om ditt barn är 16 år eller äldre och har ensam dispositionsrätt på kontot så ändrar barnet detta själv genom att logga in..

    Så här går du tillväga:

    1. Logga in
    2. Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
    3. Klicka på Menyvalet 'Betala', Swish och 'Mina swishanslutningar'

  • Om du gett ditt barn tillgång till appen och internetbanken så kan barnet själv aktivera sitt kort genom appen eller internetbanken. Du som förälder gör detta genom att logga in. 

    Aktivera kort

  • Ditt barn kan inte ändra köp- och uttagsgräns på sitt kort själv utan det gör du som förälder.

     Så här går du tillväga:

    1. Logga in 
    2. Byt till barnets konto högst upp i högra hörnet vid ditt namn
    3. Klicka på Menyvalet Kort – Säkra kortbetalningar - Köp- & uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar. Om du inte vill att ditt barn ska kunna handla på internet så väljer du "Tillåt ej köp via internet"
    6. Klicka sedan på "Spara"
  • Om du gett ditt barn tillgång till appen och internetbanken så kan barnet själv ändra regionspärr på kortet via appen eller internetbanken. Du som förälder kan också ändra regionspärr i din internetbank.

    Logga in och byt engagemang till ditt barn för att ändra regionspärr.

  • För att använda Swish behöver du:

    • Allt i Ett-konto
    • Mobilt BankID
    • Vara fyllda 9 år 
  •  Du kan bara ansluta nordiska mobilnummer till Swish.  

  • Du flyttar ett autogiron genom att logga in på skandia.se

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Flytta in autogiro'
    3. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".

    Logga in och flytta autogiro

  • Du anmäler en ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    • Logga in
    • Välj menyvalet 'Betala'/'Autogiro' och 'Tecka nytt autogiro'
    • Anmäl till aktuell betalningsmottagare

    Logga in och anmäl ny betalningsmottagare

  • SEPA-betalning
    SEPA-betalningar är alltid avgiftsfria.

    Jag står för Skandias avgift (SHA)
    Avsändare och mottagare delar på kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas kan vara mindre när det når mottagaren. Kostnaderna varierar från land till land och från bank till bank, och slutgiltig kostnad har Skandia ingen information om vid betalningstillfället. Skandias avgift är 50 kr.

    Jag står för samtliga avgifter (OUR)
    Avsändaren står för kostnaden att förmedla betalningen som ev tillkommer hos mellanbank eller mottagande bank. Det innebär att beloppet som skickas är detsamma som når mottagaren. Detta alternativ tar Skandia ut en avgift på 250 kr för.

    Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.

  • SEPA står för Single Euro Payments Area och är ett EU-initiativ med syfte att skapa en gemensam betalmarknad för valutan euro.

    En SEPA-betalning är en utlandsbetalning i valutan euro inom EU/EES, Monaco samt Schweiz.

  • När du tar emot en utlandsbetalning så tillkommer följande avgift:

    • Ankommande SEPA-betalningar: 0 kr *
    • Ankommande EU-betalning i SEK: 0 kr
    • Övriga ankommande utlandsbetalningar: 40 kr

    Eventuell kostnad bokförs som en separat post på ditt kontoutdrag.

    Avsändarbanken eller eventuell förmedlande bank kan även ta ut en avgift. Avsändaren kan kontakta sin bank för att få information om eventuella kostnader.

    * Inkluderar Monaco, San Marino samt Schweiz.

  • En betalning bör komma fram enligt schemat nedan, men kan ibland ta längre tid. Det kan bero på tidpunkten när betalningen registreras, valutamarknadens öppettider i andra länder m.m. Skandia skickar betalningen direkt när du har godkänt den eller det datum som du har valt framåt i tiden.

    Betalningstyp Bryttidpunkter Genomförandetid
    SEPA-betalning (EUR till EU/EES-länder)* Innan 14.30*  1-2 bankdagar
    Annan valuta än EUR till EU/EES-länder Innan 19.00  2-3 bankdagar 
    Övriga länder** Innan 19.00 3-5 bankdagar**

    * Inkluderar även Monaco och Schweiz. En betalning som registreras en bankdag från kl. 14.30 och innan kl. 19.00 med dagens datum som betaldag utförs samma dag, men inte som en SEPA-betalning och avgifter kan därför tillkomma.
    ** Undantag för Indien. Till detta land strävar vi efter att betalningen ska vara framme inom 15 bankdagar, men pga villkoren i detta land kan betalningen ta längre tid.

  • Vilka valutor du kan betala i beror på till vilket land betalningen ska skickas. Skandia tillhandahåller olika valutor men dessa varierar från land till land. Det kan även hända att utbudet förändras, t.ex. beroende på oroligheter i ett land eller en valutasort. Det medför att vi kan behöva stänga ner ett land eller en valuta tillfälligt. Aktuella länder och valutor som du kan välja hittar du i utlandsbetalningsflödet i din internetbank:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Betala, Utlandsbetalningar och Skicka utlandsbetalning
    3. Öppna flödet registrera utlandsbetalning och ange land
    4. Aktuella valutor visas till angivet land
  • IBAN (International Bank Account Number) är ett bankkontonummer angivet i ett internationellt format. De flesta länder i Europa har IBAN-kontonummer. Kontonummer i IBAN-format skrivs med landskod och ett antal tecken.

    Exempel: SE85 9150 0000 0915 0123 4567
    Kontakta mottagaren för att få korrekt IBAN-kontonummer.

    Nationellt kontonummer används i de länder som saknar IBAN och innehåller bara siffror. Hur många siffror det nationella kontonumret innehåller beror på hur kontonumret är utformat i det specifika landet.

    Du kan se vilka länder som använder IBAN-kontonummer här.

  • BIC/SWIFT-adress är en kod på åtta eller elva tecken som används för att identifiera banker och andra finansiella institut vid betalningar. Skandiabanken använder DNB som korrespondentbank för utlandsbetalningar. 

    Vid ankommande utlandsbetalningar anges BIC: SKIASESS

    Om avsändarbanken efterfrågar 11 tecken i BIC-adressen ska SKIASESSXXX anges.
    Om avsändarbanken efterfrågar uppgifter om DNB:s BIC anges DNBANOKK som ytterligare information utöver SKIASESS

  • IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för bankkonton

    Varje konto har sitt eget unika IBAN-nummer och du hittar ditt kontos IBAN-nummer på din internetbank:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton och välj det konto du vill ha beloppet insatt på
    3. Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
  • Du kan ta emot betalningar i valutorna AUD, CAD, CHF, CNY, CZK, DKK, EUR, GBP, HKD, HRK, HUF, ILS, INR, JPY, KRW, LTL, MAD, MXN, NOK, NZD, PLN, SEK, SGD, THB, USD och ZAR.

    Valutan växlas till SEK eller EUR beroende på valutan på ditt konto. Valutakursen sätts vid det tillfälle pengarna ankommer till oss.

  • Du anmäler ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    Logga in och anmäl en ny betalningsmottagare

  • Alla uppgifter du behöver hittar du genom att logga in. 

    Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Klicka på fliken Konton och Mina konton och det konto du vill ha beloppet insatt på
    3. Klicka sedan på pilen ned vid Kontonumret/Kontotypen för att se IBAN-numret
    4. Ge uppgifterna till avsändaren tillsammans med ditt namn och din adress
  • Ja, gör så här:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.


    Logga in och kontrollera dina transaktioner

  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • Du kan skicka in din avi, check eller postväxel till oss. 

    Så här löser in en avi, check eller postväxel

  • Du loggar in på skandia.se för att läsa hur du gör en överföring.

    • Logga in
    • Välj 'Betala och överför' och 'Om betalningar

    Logga in och läs hur du gör en överföring

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Så hör gör du:

    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in på banken
    3. Klicka på menyvalet 'Betala', 'Swish' och 'Anslut nytt mobilnummer'

    Logga in och anslut Swish

  • För att se och ändra din beloppsgräns loggar du in på skandia.se. 

    Logga in och se din beloppsgräns

  • Nej, eftersom du endast kan ha en Swish-anslutning till ditt registrerade mobilnummer i Skandia.

  • Då vi är en helt digital bank har vi inga bankkontor och erbjuder därför heller inte kontanthantering.