Gå till innehåll

Hälsodeklaration för  gruppförsäkring

När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration. 

Logga in – välj gruppförsäkring

För att fylla i din hälsodeklaration loggar du enkelt in med ditt BankID.

Lämna hälsodeklaration – logga in

Vanliga frågor & svar


Hälsodeklaration gruppförsäkring

  • Är det något du undrar över eller inte förstår är du alltid välkommen att kontakta Akademikerförsäkring på telefon 0771-111 999.

  • Bedömer du att någon uppgift inte har någon betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite.

  • Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns vad sjukdomen heter. Beskriv så gott det går i hälsodeklarationen.

  • Kommer du inte ihåg exakt när du hade en viss sjukdom, skada eller ett besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan i hälsodeklarationen. Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt.

    Ett tips är att logga in på 1177.se för att få tillgång till dina recept och journaler.

  • Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.

  • Generellt sett behöver du inte lämna information till oss om du har gjort ett genetiskt test. Men det kan finnas undantag. Du kan läsa mer om det under rubriken Lagens begränsning, här nedanför. 

    Information om Lag (2006:351) om genetisk integritet m.m.

    Fr.o.m. den 1 januari 2007 gäller följande lagstifning av genetisk information. Syftet med lagen är att värna om den enskildes integritet.

    Definition

    Med genetisk undersökning avses: en undersökning inom hälso- och sjukvården eller medicinsk forskning som syftar till att ge upplysning om en människas arvsmassa. 

    Med genetisk information avses: information om resultatet av en genetisk undersökning, dock inte till den del informationen endast innefattar upplysning om den undersöktes aktuella hälsotillstånd.

    Förbud mot att använda genetisk undersökning och information

    Försäkringsbolaget får inte utan stöd i lag ställa som villkor för ett avtal att den andra parten skall genomgå en genetisk undersökning eller lämna genetisk information om sig själv. Däremot får försäkrings­bolaget vid behov inhämta familjeupplysningar direkt av försäkrings­­tagaren eller den försäkrade.

    Lagens begränsning

    Ovan beskrivet förbud gäller inte om den försäkrade har fyllt 18 år och det försäkrings­belopp som vid försäkringsfall ska utbetalas som ett engångsbelopp överstiger 30 prisbas­belopp eller då försäkring utbetalas som en periodisk ersättning (t.ex. efterlevande­pension eller sjuk­ersättning) överstiger 4 pris­basbelopp per år.  I försäkrings­beloppet ingår även utbetalningar från vårdförsäkringar.

    Med försäkringsbelopp avses totalt riskbedömt försäkringsbelopp för sökta försäkringar och redan tecknade försäkringar i ett och samma försäkringsbolag. Med sökta försäkringar avses också en ändring eller utökning av försäkringen.

  • Vi behöver din hälsodeklaration inom 30 dagar från det datum som du har undertecknat den. Annars måste vi tyvärr be om en ny innan vi kan ta hand om din ansökan.

  • När du är klar med frågorna signerar du med ditt BankID. Vi behandlar din ansökan och återkommer så snart vi kan.

    Ibland behöver vi fler uppgifter

    Ibland behöver vi fler uppgifter om din hälsa från t.ex. din läkare eller vård­central. I så fall hör vi av oss till dig och ber om din tillåtelse att hämta in dessa uppgifter.

    Om du drabbas av sjukdom, olycksfall eller dödsfall i framtiden

    Om din försäkring blir godkänd och du drabbas av en sjukdom, olycksfall eller dödsfall behöver vi veta vad som har hänt innan vi kan betala ersättning. Med din tillåtelse kontaktar vi i vissa fall Försäkrings­kassan eller de vårdgivare du har besökt. Deras upplysningar kommer att jämföras med de svar du gav i hälso­deklarationen när du ansökte om försäkringen.

  • Ja, alla uppgifter i din hälsodeklaration är sekretessbelagda. Formuläret du fyller i på vår webbplats är skyddat enligt sekretessregler och behandlas enligt GDPR (The General Data Protection Regulation).

Alla frågor och svar

Inloggning

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank.

    Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobil.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • Om du inte kan logga in t.ex. p.g.a att du saknar svenskt personnummer kan du kontakta oss på  0771-55 55 00, vardagar 8.15–16.

Alla frågor och svar