Gå till innehåll
  • Om dödsboet har fått en återbetalning genom en utbetalningsavi från Bankgirot kan denna lösas in på dödsboets konto eller annan persons konto i Skandia. Utbetalningsavin måste vara utställd i dödsboets namn. 

    Från och med oktober 2020 så kan utbetalningsavier från Nordea, Swedbank och Sparbankerna inte längre lösas in hos övriga banker. 

    Innan bouppteckningen är klar

    Innan bouppteckningen är registrerad och godkänd av Skatteverket kan pengarna endast sättas in på dödsboets konto.

    1. "Korsa" utbetalningsavin, dvs. dra två parallella streck diagonalt över avins framsida
    2. På avin noterar du vilket av dödsboets kontonummer som pengarna ska sättas in på
    3. Minst en dödsbodelägare behöver skriva under avin
    4. Skicka utbetalningsavin till: Skandia dödsbo, 106 55 Stockholm

    När bouppteckningen är klar

    När bouppteckningen är registrerad och godkänd av Skatteverket kan pengarna sättas in på dödsboets eller annan persons konto i Skandia.

    1. På avin noterar du dödsboets personnummer samt vilket kontonummer som pengarna ska sättas in på
    2. Samtliga dödsbodelägare behöver skriva under avin. Har någon dödsbodelägare överlåtit till annan person att istället företräda denne behöver detta styrkas med en fullmakt i original eller vidimerad kopia.
    3. Skicka utbetalningsavin till: Skandia dödsbo, 106 55 Stockholm