Gå till innehåll

Frågor & svar

Internetbanken

  • Din personliga PIN-kod består av 4 siffror och skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. När du använder PIN-koden för första gången uppmanas du att byta till en valfri sifferkombination på 4 siffror. 

    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 och beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat
  • Ring kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att ändra numret.

  • Om ditt barn redan har en PIN-kod så behöver ditt barn ladda ner ett Mobilt BankID för att kunna logga in i appen och internetbanken. För att kunna ansluta barnet till Swish behöver ni skicka in en ansökan där ni ger ert medgivande till att barnet får tillgång till Swish. Mobilt BankID används även vid godkännande av swishbetalningar.

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Kontakta då kundservice för hjälp

  • Desktop, mobiltelefoner och surfplattor

    Vi stödjer de två senaste webbläsarversionerna av:
    • Google Chrome
    • Microsoft Edge
    • Apple Safari
    • Mozilla Firefox (Enbart inloggning via BankID och Mobilt BankID)

    Uppdatera programvaror
    Kom ihåg att kontinuerligt uppdatera din dators och mobila enheters programvaror (operativsystem, webbläsare och stödprogram) enligt tillverkarens rekommendationer.

    Äldre webbläsare och operativsystem
    Vi avråder från att använda äldre versioner av webbläsare och operativsystem eftersom de inte alltid stödjer funktionalitet och säkerhet på våra webbplatser och i internetbanken.