Gå till innehåll

Frågor & svar

Hälsodeklaration

  • Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns vad sjukdomen heter. Beskriv så gott det går i hälsodeklarationen.

  • Kommer du inte ihåg exakt när du hade en viss sjukdom, skada eller ett besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan i hälsodeklarationen. Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt.

    Ett tips är att logga in på 1177.se för att få tillgång till dina recept och journaler.

  • Bedömer du att någon uppgift inte har någon betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite.

  • Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.

  • Vi behöver din hälsodeklaration inom 30 dagar från det datum som du har undertecknat den. Annars måste vi tyvärr be om en ny innan vi kan ta hand om din ansökan.

  • När du är klar med frågorna signerar du med ditt BankID. Vi behandlar din ansökan och återkommer så snart vi kan.

    Ibland behöver vi fler uppgifter

    Ibland behöver vi fler uppgifter om din hälsa från t.ex. din läkare eller vård­central. I så fall hör vi av oss till dig och ber om din tillåtelse att hämta in dessa uppgifter.

    Om du drabbas av sjukdom, olycksfall eller dödsfall i framtiden

    Om din försäkring blir godkänd och du drabbas av en sjukdom, olycksfall eller dödsfall behöver vi veta vad som har hänt innan vi kan betala ersättning. Med din tillåtelse kontaktar vi i vissa fall Försäkrings­kassan eller de vårdgivare du har besökt. Deras upplysningar kommer att jämföras med de svar du gav i hälso­deklarationen när du ansökte om försäkringen.

  • Ja, alla uppgifter i din hälsodeklaration är sekretessbelagda. Formuläret du fyller i på vår webbplats är skyddat enligt sekretessregler och behandlas enligt GDPR (The General Data Protection Regulation).

  • När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.

    Hälsodeklarationen innehåller frågor om din hälsa som hjälper oss att göra en riktig bedömning så att du kan få rätt ersättning och rätt pris. Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga. 

    Rätt ersättning 

    Du ska självklart få rätt ersättning om du drabbas av sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Därför är det viktigt att du fyllt i din hälso­deklaration fullständigt och att uppgifterna stämmer. Du riskerar annars att få en lägre ersättning eller ingen alls.

    Rätt pris 

    För att vi ska kunna bestämma vilket pris du ska betala gör vi en bedömning av risken för att du ska behöva sjuk­vård, bli sjukskriven eller avlida. Har du mindre bra hälsa är risken att du blir sjuk­skriven, skadad eller drabbas av ett dödsfall högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkrings­skydd.

    Om du har mindre bra hälsa finns också ett alternativ att du erbjuds en försäkring med undantag, så kallad klausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall har vi inte möjlighet att erbjuda någon försäkring alls.

  • Är det något du undrar över är eller inte förstår är du alltid välkommen att kontakta din rådgivare eller vår kundservice på telefon 0771-55 55 00.