Gå till innehåll

Frågor & svar

Hälsodeklaration

  • Är det något du undrar över är eller inte förstår är du alltid välkommen att kontakta din rådgivare eller vår kundservice på telefon 0771-55 55 00.

  • Nej, svaren ska lämnas personligen av dig som ska försäkras.

  • Vi behöver din hälsodeklaration inom 30 dagar från det datum som du har undertecknat den. Annars måste vi tyvärr be om en ny innan vi kan ta hand om din ansökan.

  • När du har svarat på frågorna i hälsodeklarationen signerar du den med BankID eller Mobilt BankID. Om du inte har möjlighet att signera digitalt skickar vi din hälsodeklaration hem till dig. Du skriver under den och skickar tillbaka den till oss. Vi behandlar din ansökan och återkommer så snart vi kan.

    Ibland behöver vi fler uppgifter

    Ibland behöver vi ytterligare uppgifter om din hälsa från t.ex. din läkare eller vårdcentral. I så fall hör vi av oss till dig och ber om din tillåtelse att hämta in dessa uppgifter.

    Om du drabbas av en skada*

    Om du blir drabbad av en skada behöver vi veta vad som har hänt innan vi kan betala ersättning. Med din tillåtelse kontaktar vi i vissa fall Försäkringskassan eller de vårdgivare du har besökt. Deras upplysningar jämförs med de svar du gav i hälsodeklarationen när du ansökte om försäkringen.

    *Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall. 

  • Ja.

    Alla uppgifter i din hälsodeklaration är sekretessbelagda. Formuläret du fyller i på vår webbplats är skyddat enligt sekretessregler och behandlas enligt GDPR (The General Data Protection Regulation).

  • Hälsodeklarationen innehåller frågor om din hälsa som hjälper oss att göra en riktig bedömning så att vi kan ge dig:

    • rätt försäkring till rätt pris
    • rätt ersättning

    Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga. 

    Rätt pris 

    Priset för en försäkring beror på hur bra hälsa du har.

    Om du har mindre bra hälsa är risken att du blir sjukskriven eller drabbas av skada* högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkringsskydd.

    Ett alternativ är att du erbjuds en försäkring med undantagsklausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall har vi inte möjlighet att erbjuda någon försäkring alls.

    Rätt ersättning 

    Du ska självfallet få rätt ersättning om du råkar ut för en skada*. Därför är det viktigt att din hälsodeklaration är rätt ifylld och att uppgifterna stämmer. Risken är annars att du får lägre eller ingen ersättning alls. 

    *Med skada menar vi egentligen försäkringsfall, dvs. sjukdom, olycksfall eller dödsfall.

  • Det är viktigt att du svarar på alla frågor i hälsodeklarationen. Bedömer du att någon uppgift inte har betydelse behöver du ändå uppge den. Uppge hellre för mycket än för lite. Det hjälper oss att göra en riktig bedömning. 

  • Vi behöver dina uppgifter även om du inte minns exakt. Om du inte kommer ihåg exakt när du hade en viss skada/sjukdom/besvär, ange en ungefärlig tidpunkt så gott du kan. Informationen är viktig för att kunna bedöma din ansökan om försäkring.

  • Vi behöver dina uppgifter även när du inte minns precis hur det var. Beskriv så gott det går, informationen är viktig för att kunna bedöma din ansökan om försäkring.