Gå till innehåll
Skrivbord med läsplatta på

Skandia Företag – logga in & kom igång

Enkel administration av tjänstepensioner och försäkringar.

  • Få en bra överblick
  • Se fakturor och ladda ner kopior
  • Gör ändringar och se status
Kom igång kostnadsfritt Logga in med BankID

Enkel administration av tjänstepension & försäkringar


  • Bra översikt

Få en bra överblick  och känn dig trygg med att medarbetarna är rätt försäkrade.

  • Lätt att hitta

Se fakturor och aviseringar och filtrera fram all information du behöver när det passar dig.

  • Enkelt att ändra

Ändra lön, anmäl nya medarbetare och följ inskickade ärenden snabbt och enkelt.

Kom igång kostnadsfritt Boka demo

Så funkar Skandia Företag


Lär dig mer om Skandia Företag och hur det kan förenkla för dig – det tar bara 3 minuter!

Skandia Företag – vanliga frågor

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.

    2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadminstratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.

    4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom

    Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.

    För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:

    • ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
    • vara registrerad som administratör i Skandia Företag

    Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag. 

     

  • Det finns fyra olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas en användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Huvudadministratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören har även behörighet att lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedan.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    2. Administratör

    Administratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Administratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Administratör – gruppföreträdare

    För att kunna dela ut den här behörigheten behöver företaget ha ett gruppförsäkrings­avtal hos oss.

    Administratör gruppföreträdare för gruppförsäkring har enbart behörighet att se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar. Hen kan även se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.

    Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegruppliv­försäkringar. 

    4. Titta

    En användare med behörighet Titta kan se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.

  • Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan endast finnas en per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören kan även lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.

    Ansökan om byte av huvudadministratör.

  • Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan om Skandia Företag.

  • Ja, ni som anlitar en partner för att sköta personaladministration kan använda tjänsten genom att ge behörighet till den externa partnern.

Alla frågor och svar

Kom igång – Administrera tjänstepension & försäkringar


Ansök

Fyll i en ansökan och utse en huvudadministratör.

Ansök om Skandia Företag

Logga in

Du får ett bekräftelsemejl och kan enkelt logga in med BankID.

Logga in med BankID

Klart!

Få en enkel administration av tjänstepension och försäkringar.

Få hjälp med att komma igång

Boka en demo

Så tar vi hand om dina personuppgifter.

Något gick fel när formuläret skulle skickas.

Kontakta oss