Gå till innehåll

Frågor & svar – Företag

 

De vanligaste frågorna

  • Dina medarbetare anmäler skada eller sjukdom här. Snabbt, enkelt och säkert. Där kan de också ansöka om ersättning.

  • Vi har lagt till hälsoförsäkringen, utan kostnad, när du har en tjänstepension med sjukförsäkring hos oss. Det går också att köpa hälsoförsäkringen separat.

    Vår hälsoförsäkring gör det enkelt att hjälpa dina medarbetare. Ju tidigare vi kan upptäcka att någon mår dåligt, desto snabbare kan vi sätta in stödinsatser.

    Snabb hjälp via en hälso- och rehabvägledare

    Via vår Hälsosluss får du och medarbetare enkelt kontakt med en hälso- och rehabvägledare. Medarbetare kan kontakta Hälsoslussen när de behöver hjälp, t.ex. om de är nedstämda, har värk eller känner sig stressade. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

    Som arbets­givare kan du få stöd i frågor som rör en medarbetares hälsa. Vi hjälper dig med en behovsanalys och föreslår passande åtgärder.

  • Få en bra överblick över medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar och gör ändringar snabbt och enkelt med kostnadsfria Skandia Företag

    • Lägg till och ta bort medarbetare och försäkringar
    • Anmäl sjukfrånvaro och föräldraledighet
    • Ändra lön och följ inskickade ärenden
  • Absolut! Se aktuella fakturor och avier och ladda ner kopior i Skandia Företag.

    Så gör du

    1. Logga in 
    2. Välj Betalningar i huvudmenyn
    3. Klicka på Fakturor
  • Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.

  • Du kan se och ladda ner fakturor, avier och specifikationer med Skandia Företag.

    Så gör du

    1. Logga in 
    2. Välj Betalningar i huvudmenyn
    3. Klicka på Fakturor
  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.

    2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadminstratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.

    4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom

    Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.

    För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:

    • ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
    • vara registrerad som administratör i Skandia Företag

    Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag. 

     

  • Fyll i och skicka in ett formulär för att ändra faktureringsadress för företag.

  • Nej, du kan inte få fakturan, avin eller specifikationen på mejl. Men du kan alltid logga in och ladda ner fakturor, avier och specifikationer när du vill på Skandia Företag.

  • I dagsläget kan du få fakturan för tjänstepension som E-faktura. Du kan också logga in och ladda ner fakturor, avier och kopior för alla försäkringar i Skandia Företag.

    Använder du Fortnox? EDI-faktura är för dig som använder t.ex. Fortnox som affärssystem.