Gå till innehåll
Två personer bygger pyramid med klossar

Så administrerar du tjänstepension

Med vårt administrationsverktyg sköter du enkelt personalförändringar. Du får  en bra översikt av företagets försäkringar, avtal och fakturor – allt samlat på ett ställe. 

  • Enkelt att göra personalförändringar, t.ex. ändra löner
  • Bra översikt och uppföljning
  • Logga in med BankID på skandia.se/företag

Så funkar vårt administrationsverktyg

Här får du veta vilka ändringar som du behöver göra via vårt administrationsverktyg så att medarbetarna får rätt skydd genom sin tjänste­pension. De ändringar som du gör ligger till grund för att företaget betalar rätt premie. Det är därför viktigt att du anmäler ändringar till oss när de sker, som t.ex. löneändringar.

  • I administrationsverktyget kan du 

    • ändra löner
    • ansluta nyanställda
    • ta bort medarbetare som slutat
    • sjukanmäla (premiebefrielse vid minst 90-dagars sjukskrivning)
    • friskanmäla
    • anmäla föräldraledighet eller tjänstledighet


    Du kan också följa status på dina personalförändringar.

  • Du kan se:

    • hur mycket som har betalats in
    • fakturor
  • Den medarbetare på företaget som är utsedd till  huvud­administratör i vårt administrationsverktyg, av t.ex. firmatecknaren, kan logga in på skandia.se/företag med sitt BankID och göra personalförändringar. 

    Hantera behörigheter

    Du som är huvudadministratör, kan också enkelt hantera behörigheter för andra medarbetare.

  • Du som är administratör kan logga in med ditt BankID eller Mobilt BankID i vårt administrationsverktyg för att göra ändringar. Du loggar in via fliken skandia.se/företag och väljer Logga-in-knappen högst upp till höger på sidan. 

    • Få information om inrapporterade löner, status och se alla medarbetare som är försäkrade
    • Få en översikt av företagets försäkringar hos  oss
    • Se medarbetares försäkringspremie

Vanliga frågor om administrationen

  • Logga in i vårt administrationsverktyg och välj t.ex. ändra lön via länken som finns på förstasidan.

    Så här loggar du in: Du som är administratör kan logga in vårt administrationsverktyg. Du loggar in enkelt in med ditt BankID, via skandia.se/företag och väljer Logga-in-knappen högst upp till höger på sidan. 

  • Har du råkat anmäla en felaktig uppgift till oss så kan du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Alla frågor och svar
Bild på dator på ett skrivbord
Bild på dator på ett skrivbord

Administrera enklare – logga in

Genom att ansöka om att bli internetkund kan du administrera dina medarbetares pensioner och försäkringar mer effektivt. 

Testa vårt internetkontor – demo 

Ansök – bli internetkund

Så här använder vi dina personuppgifter när du är kund hos oss.

Skicka ändringar via post

Här hittar du blanketter som du kan skicka in till oss via posten. 

  • På den här blanketten anmäler du vem som ska stå som förmånstagare inom Skandias tjänstepensionsprogram (TPS). 

    Blankett för förmånstagarförordnande

  • Blanketten "Förteckning över anställda/personal­förändringar" skickar du till oss via posten. Men enklaste sättet är att logga in på skandia.se/företag och göra dina ändringar direkt. Välj Logga-in-knappen högst upp till höger på sidan. 

    Blankett för personal­förändringar

Boka tid med en företagsrådgivare

  • Företags­råd­giv­ning som utgår från ditt företags behov och önskemål
  • Med rätt personalförmåner blir du en attraktiv arbetsgivare
  • Våra kunder ger vår rådgivning 5,2 av 6 i betyg*
Boka här