
Skandia Företag för gruppförsäkringar
Enkel administration av gruppförsäkringar i Skandia Företag – snabbt och säkert.
- Nyanmäl eller avanmäl medarbetare eller medlemmar
- Byt betalsätt – välj inbetalningskort eller löneavdrag
- Följ inskickade ärenden & se avispecifikationer
Så funkar Skandia Företag för gruppförsäkringar |
Du kan känna dig trygg när du ser att dina medarbetare eller medlemmar är rätt försäkrade. Du sparar tid och kan göra ändringar när det passar dig.

Bättre översikt
- Se medarbetares/medlemmars försäkringar på ett ställe
- Följ inskickade ärenden
- Få avtalsinformation

Enkelt att ändra
- Nyanmäl
- Avanmäl
- Byt betalsätt

Lätt att hitta
- Se senaste ärende direkt
- Filtrera fram fakturor och aviseringar
- Sök fram enskilda medarbetare
Så kommer du igång |
2. Logga in
Du får ett mejl när allt är klart och kan enkelt logga in med BankID.
Logga in med BankID3. Klart!
Nu kan du enkelt administrera gruppförsäkringar, tjänstepensioner och andra försäkringar.
Mer om Skandia Företag |
Lär dig mer om vad Skandia Företag är och hur det kan förenkla för dig – videon tar bara 3 minuter!
Skandia Företag – vanliga frågor
-
Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.
-
Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:
1. Det saknas avtal
Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag kostnadsfritt här.
2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras
När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.
För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.
3. Behörighet saknas
Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.
4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom
Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.
För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:
- ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
- vara registrerad som administratör i Skandia Företag
Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag.
-
Det finns fyra olika behörigheter för användare av Skandia Företag.
1. Huvudadministratör
Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas en användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Huvudadministratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
Huvudadministratören har även behörighet att lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedan.
För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör.
2. Administratör
Administratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Administratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
3. Administratör – gruppföreträdare
För att kunna dela ut den här behörigheten behöver företaget ha ett gruppförsäkringsavtal hos oss.
Administratör gruppföreträdare för gruppförsäkring har enbart behörighet att se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar. Hen kan även se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.
Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegrupplivförsäkringar.
4. Titta
En användare med behörighet Titta kan se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
Behörighet Ändra
Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.
-
Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.
-
Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan endast finnas en per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.
Huvudadministratören kan även lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
Enkelt att sköta försäkringar – Skandia Företag
Är du inte behörig än, då kan firmatecknare ansöka via vårt webbformulär. Med Skandia Företag sköter du smidigt personalförändringar och får en bra översikt – allt samlat på ett ställe.
Läs mer och ansök om Skandia Företag Logga in med ditt BankID