Gå till innehåll
Skrivbord med läsplatta på

Nyhet! Skandia Företag

Enklare administration av tjänstepensioner och försäkringar.

Logga in

Så funkar det

Nyheter & förbättrade funktioner

Pajdiagram

Bättre översikt

  • Se de försäkrade och vilka försäkringar de har i en och samma vy
  • Få en tydligare sammanställning av varje medarbetare
  • Se senaste ärendet direkt
Två pilar pekar åt motsatta håll

Lättare att hitta

  • Smidigare att att söka och hitta rätt information
  • Enklare att följa inskickade ärenden och se status
  • Få fakturor och aviseringar flera dagar tidigare

Enklare att ändra

  • Avsluta försäkringar för enskilda medarbetare
  • Ansök om fler försäkringar för befintliga medarbetare
  • Ändra lön och ange även pensionsgrundande lön

Så kommer du igång

1. Behörighet

Du som redan är administratör är automatiskt behörig.

Bli administratör

2. Logga in

Det enda du behöver för att kunna logga in är ditt BankID.

Logga in

3. Klart!

Nu kan du enkelt administrera tjänstepensioner och försäkringar.

Få hjälp med att komma igång

Vanliga frågor & support

Hitta svaret på dina frågor om Skandia Företag och hur du kommer igång. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Skandia Företag

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension och andra försäkringar hos oss.

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag.

    2. Huvudadministratör saknas

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadminstratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig. För att ändra huvudadministratör fyller du och skickar in blanketten Anmälan av huvudadministratör.

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet. 

  • Det finns tre olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas en användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Huvudadministartören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören har även behörighet att lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedan.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in blanketten Anmälan av huvudadministratör.

    2. Administratör

    Administratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Administratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Titta

    En användare med behörighet Titta kan se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Fyll i och skicka in blanketten Anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.

  • Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan endast finnas en per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören kan även lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.

  • Ni som anlitar en partner för att sköta personaladministration i internetkontoret företag kommer från och med lanseringen 22 september 2020 att gå över till Skandia Företag.

  • Har ni premiecentral eller annan extern administration bör ni inte hantera era försäkringar via Skandia Företag, utan fortsätta att administrera dem på samma sätt som idag. Skandia har inte komplett information att visa om tjänstepension som administreras via premiecentraler, och därför kan innehållet i Skandia Företag ge en missvisade bild av engagemanget.

    Däremot kan ni se korrekt information om Gruppförsäkring, Tjänstegrupplivförsäkring och Vårdförsäkring, men bör i nuläget inte sköta administrationen av dessa i Skandia Företag.

Alla frågor och svar

Kontakta oss

kontakta oss 0771-55 77 66

Vi hjälper dig med alla dina frågor vardagar kl. 9–16.

Hitta din rådgivare