Gå till innehåll

Hälsoförsäkring – för friskare medarbetare

  • Samtalsterapi, tidiga insatser & rådgivning för att undvika sjukskrivning
  • Rehabilitering för att snabbt komma tillbaka till jobbet
  • Boka möte redan i dag – friskare medarbetare ökar lönsamheten

Boka möte för rådgivning

Så funkar hälsoförsäkringen

Vår hälsoförsäkring gör det enkelt att hjälpa dina medarbetare. Ju tidigare vi kan upptäcka att någon mår dåligt, desto snabbare kan vi sätta in stödinsatser. 

Snabb kontakt med en hälso- och rehabvägledare

Via vår hälsosluss får du och dina medarbetare kontakt med en hälso- och rehabvägledare. Som arbets­givare kan du få stöd i frågor som rör en medarbetares hälsa. Vi hjälper dig med en behovsanalys och föreslår passande åtgärder. Dina medarbetare ringer samma telefonnummer när de behöver hjälp, t.ex. om de är nedstämda, har värk eller känner sig stressade. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Hälsoinsatser som gör skillnad

Hälso- och rehabvägledaren bokar in ett personligt möte för att ta fram en handlingsplan med passande stöd och följer medarbetaren från start till dess att behandlingarna är avslutade. Exempel på behandlingar är:

  • Samtalsterapi
  • Fysioterapi eller arbetsterapi
  • Ergonomi
  • Yrkeslivsplanering

"Psykologen hjälpte mig att komma på rätt spår igen"

Peter Cedlöf, Sverigechef för ett IT-bolag, hade jobbat för hårt i många år. Till slut sa kroppen ifrån. 

"Psykologen hjälpte mig att komma på rätt spår igen"

Vanliga frågor om hälsoförsäkringen

  • Hälsoförsäkringen riktar sig både till de som riskerar att bli sjuka och redan sjukskrivna som behöver rehabilitering.

  • Medarbetaren kontaktar vår hälsosluss på 0771-51 55 10 där en hälso- och rehabvägledare bedömer passande insats och tar fram en handlingsplan.

  • Nej, det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata. Medarbetarna behöver inte heller berätta för dig som arbetsgivare att de kontaktar en hälso- och rehabvägledare.

  • Försäkringen gäller som längst i 1 år från medarbetarens första kontakt med en hälso- och rehabvägledare i ett ärende. Om försäkringen upphör att gälla upphör samtidigt medarbetarens möjlighet att få stöd i ärendet.

    För att starta en ny behandling för samma orsak ska medarbetaren ha varit fri från symtom, behandlingar och medicinering under 1 år.

Alla frågor och svar

Hitta rätt försäkringar – boka möte

Vi ger dig rådgivning kring hur våra försäkringar kan hjälpa dig att få friskare medarbetare. Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för ett möte.

Boka möte