Gå till innehåll

Pågående låneärenden

  • Se ditt lånelöfte och följ ditt bolån från ansökan till utbetalning
  • Ladda upp kompletteringar snabbt och enkelt online
  • Få notiser när ditt ärende uppdateras
Logga in

Frågor & svar om pågående låneärenden

  • Ett pågående ärende skapas efter att en ansökan om bolån eller lånelöfte är inskickad.

  • Du kan se dina pågående bolåneansökningar, vilken status ditt ärende har samt ditt lånelöfte.

  • Du kan se och följa status på ditt ärende – från inskickad ansökan till dess att lånet är klart för utbetalning.

    Du kan vid behov ladda upp kompletterande dokument som behövs för hantering av din bolåneansökan, exempelvis köpekontrakt eller amorteringsunderlag. Exakt vilka kompletteringar som behövs för din ansökan visas på ärendet.

  • Du loggar in med hjälp av BankID

    Även du som är medsökande kan använda ditt BankID logga in för att se pågående ärenden.

  • Du loggar in med hjälp av BankID

    Även du som är medsökande kan använda ditt BankID logga in för att se pågående ärenden.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

    Här kan du ladda ner BankID

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
    4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
    5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • För att logga in i internetbanken används i första hand BankID, men om du inte kan använda Bank-ID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.

    Ladda ner certifikat här

    Tips om du har Internet Explorer

    Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen. 

    Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".

    Tips om du har Firefox
    • Du behöver ladda ner två certifikat, ett CA- certifikat och ett personligt certifikat
    • På frågan om Informationsbärare ska du välja Programvaruenheten / Programsäkerhetsenheten
    • Om ni är två användare på samma dator ska du under Verktyg > Inställningar i webbläsaren klicka på Advanced och välja Ask every time  
    • Om ni är två som ska logga in direkt efter varandra måste webbläsaren startas om mellan inloggningarna
    Tips om du har Firefox i Mac

    På Mac körs Firefox som standard i 64-bitarsläge, för att certifikat ska fungera måste du göra följande öppna Firefox i 32-bitarsläge. Så här gör du:

    • Avsluta Firefox 
    • Öppna ett Finderfönster och gå in i Programmappen
    • Högerklicka (Ctrl-klicka) på ikonen för FireFox 4 och välj Visa info 
    • Bocka i alternativet Öppna i 32-bitarsläge
    • Prova sedan på nytt att hämta certifikat eller logga in
  • Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID som du skaffat hos annan bank.

Alla frågor och svar

Hittar du inte det du letar efter?