Gå till innehåll

Rätt väg till vård – för dig som har Skandias Privatvårdsförsäkring

Med vår Privatvårdsförsäkring får du professionell vård. Vid enklare besvär erbjuder vi läkarvård online. Våra sjuksköterskor kan också hjälpa dig till rätt vård och ge dig sjukvårdsrådgivning dygnet runt.

Här hittar du även kontaktuppgifter till fysioterapeuter (sjukgymnaster), naprapater och kiropraktorer i vårt nätverk.

Vård online – få hjälp av läkare idag

  • Alla dagar 7–22 
  • Snabb hjälp inom 4 timmar – råd, recept eller remiss
  • Erfarna läkare hjälper dig
Få vård online idag

Sjuksköterskor hjälper dig att boka en tid

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

  • Anmäl olycka, sjukdom & besvär 
  • Ansök om ersättning för utlägg

Anmälan & ersättning

Hitta en fysioterapeut (sjukgymnast), naprapat eller kiropraktor

Här kan du söka kontaktuppgifter till en mottagning nära dig.

Innan du kan ringa och boka behöver du en bekräftelse från oss som godkänner ett visst antal behandlingar i ditt ärende. Bekräftelsen skickas via post eller mejl. Ta med den vid din första behandling.

Kontakta oss först om du inte har någon bekräftelse. Vi kan bara ersätta behandlingar som vi först har godkänt.

Artrosbehandling online

Du registrerar dig och får omedelbar tillgång till en fysioterapeut och ett anpassat behandlingsprogram med fysiska aktiviteter, utbildning, uppföljning och professionellt stöd. Inga köer eller bokade möten, endast vård var och när det passar dig. Har du i ditt ärende fått en kod av Skandia för att börja artrosbehandling kan du logga in här

Få stöd & rådgivning av en sjuksköterska

Vill du ha stöd och enklare rådgivning i samband med sjukdom eller en olycka? Ring vår sjukvårdsrådgivning. Våra erfarna sjuksköterskor svarar på frågor dygnet runt – 365 dagar om året.

Ring 020-94 30 80 

Från utlandet ring +46-8-40 600 85

Så här gör du om du har fått en remiss

Skanna in remissen och mejla den till remiss.skandia@postenscanning.se eller posta den till:

Skandia, Dokumenthantering R812, 106 37 Stockholm

När vi har fått remissen kontaktar Vårdplaneringen dig inom 4–6 dagar. De hjälper dig att boka vård hos en läkare inom specialistvården i vårt nätverk.


Med remiss – så här går det till
  • När du har vår försäkring med remiss börjar du med att vända dig till en läkare inom primärvården
  • Läkaren gör en första utredning (t.ex. provtagningar, röntgenundersökning eller annan undersökning, beroende på vilka besvär du har) och ger eventuell behandling
  • Om du därefter får en remiss till en läkare inom specialistvården så kan du använda din privatvårdsförsäkring
  • Du skickar då remissen till vår Vårdplanering och vi hjälper dig att boka vård hos en läkare inom specialistvården

När du är utomlands


För dig som har Lifeline Plus eller Lifeline Excellent
  • och har blivit akut sjuk eller råkat ut för en olycksfallsskada vid en tillfällig resa utomlands
  • eller behöver mer omfattande vård som innebär högre kostnader, t.ex. sjukhusvård eller operation

Ring +45-70 10 50 50

SOS International, Köpenhamn

Är det enklare vård? Då vänder du dig till en vårdgivare på orten. Vi ersätter dig i efterhand om vården omfattas av försäkringen.

Hälsokontroll


För dig som fått skriftlig kallelse

Du som är privatvårdskund hos Skandia och har fått skriftlig kallelse kan boka din hälsoundersökning här.

Boka liten hälsokontroll

Om du har frågor om provtagning, tidsbokning eller inloggning, kontakta vår support på telefon 021-44 00 800 eller mejl support@globalhospital.se. Glöm inte att ange ditt telefonnummer, namn och personnummer när du ställer din fråga.

Vid frågor om olika hälsoundersökningar och priser, mejla privatvard@skandia.se.

Tyvärr går det inte längre att nyteckna tillvalet hälsokontroll.

Snabbguide till liten hälsokontroll
  1. Klicka på länken ”Här bokar du en hälsoundersökning”. Logga in med ditt personnummer. (Du kan bara logga in om du har fått en skriftlig kallelse. )
  2. Komplettera dina kontaktuppgifter och fyll sedan i formuläret ”Hälsodeklaration”
  3. Klicka på formuläret ”Välj mottagning – Sverige” och välj mottagning
  4. Vänta på din mailbekräftelse innan du ringer och bokar tid. Referens vid bokning är PA + ditt personnummer.
  5. Resultatet från provtagningen och återkoppling skickas per post till dig inom 1-2 veckor.