Gå till innehåll

Kontakta oss om gruppförsäkringar

– för dig som är medlem i SPF Seniorerna

Redan kund?

Skicka ett meddelande till oss så hjälper vi dig. Genom att logga in identifierar du dig och vi kan hantera ditt ärende på ett säkert sätt.

Hantera försäkringar

Logga in för att t.ex. ändra försäkringsbelopp, se vad försäkringarna kostar, anmäla autogiro och ansöka om försäkringar du inte har idag.

Allmän fråga?

Ställ allmänna frågor direkt till oss om gruppförsäkring. Vi finns på plats vardagar 8.15–15.

Vill du prata med oss?

Ring: 0771-16 60 60

Du kan också mejla oss på spfseniorerna@skandia.se, om du har generella funderingar om gruppförsäkringar.

Använd försäkring

Här hittar du information om hur du anmäler skada, ansöker om ersättning eller söker hjälp och vård.

Använd försäkring

Vanliga frågor & svar

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor

    Logga in på Mina gruppförsäkringar

  • Betala med autogiro

    1. Logga in på mina gruppförsäkringar
    2. Från dator > se grå ruta uppe till höger > klicka på knapp Anslut till autogiro
    3. Från mobil > klicka på pilen bredvid texten Om gruppavtalet > klicka på knappen Anslut till autogiro
    4. Följ stegen > Klart!

    Du kan också fylla i och skicka en blankett för att anmäla autogiro

    Byt kontonummer för autogiro – kontakta oss

    Vid ett bankbyte kan den nya banken hjälpa dig att flytta dina autogiron från din nuvarande bank.


    Betala med e-faktura

    Du kan betala med e-faktura genom att anmäla det i din internetbank. Beroende på vilken bank du tillhör kan det se olika ut. De flesta internetbanker har en sida för att hantera fakturor eller betalningar. Den kan heta Betalningar, E-fakturor eller liknande.

    När du har hittat sidan i din internetbank, följ processen och välj mottagare Skandia hälsa.

    Med e-faktura får du din betalningsavi digitalt till din internetbank istället för på papper.

  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

Alla frågor och svar