Gå till innehåll
Tre generationer av kvinnor

Gruppförsäkring via ditt jobb eller förbund

Har din arbetsgivare, ditt förbund eller din förening ett grupp­avtal med oss? Då kan du välja vilka försäk­ringar som passar dig och din familj. De flesta försäkrar sin bostad men glömmer de som gör det till ett hem. En gruppförsäkring kan ge ett ekonomiskt skydd för dig och din familj – till ett lågt pris.

Välj rätt försäkringsskydd

Logga in – Mina gruppförsäkringar

Här kan du se:

  • Dina försäkringar, försäkringsbelopp och pris
  • Övriga försäkringar som finns att teckna i gruppavtalet och möjlighet att ansöka digitalt

Du som ännu inte har gruppförsäkring behöver fylla i avtalsnumret och kontrollkod för att ansöka. Har du inte fått uppgifterna från din arbetsgivare/ditt förbund kan du kontakta oss. Har ditt företag en egen gruppförsäkringssajt hittar du i stället ansökan där.

Logga in

Vanliga frågor just nu

  • Om något oförutsett skulle hända ger samhället ett grund­läggande försäkrings­skydd. Utöver det kan du som har gruppförsäkring via din arbetsgivare, förening eller ditt förbund skydda dig och din familj ekonomiskt – till en låg kostnad. 

    Du får svar på de flesta av dina frågor genom att logga in på Mina gruppförsäkringar. Du kan t.ex.

    • få en översikt över dina försäkringar
    • läsa om hur de funkar
    • ansöka om fler och medförsäkra make/maka eller sambo
    • se pris och månadskostnad
    • göra ändringar
    • ansöka om autogiro
    • se ersättningsbelopp
    • läsa villkor
  • Det kallas reservationsanslutning och är en anslutningsform som tillämpas på frivillig gruppförsäkring. Anslutningsformen innebär att nyanställda eller nya medlemmar i en förening/ett förbund, kommer att anslutas automatiskt till försäkring genom reservationsanslutning i samband med första anställnings- eller medlemsdagen.

    Du som är nyanställd eller ny medlem anmäls in till Skandia av din arbetsgivare eller förening/förbund som en förmån. Det är en förmån eftersom det enda kravet är att du är fullt arbetsför, du behöver alltså inte lämna in någon hälsodeklaration, vilket krävs i vanliga fall.

    Du kan säga upp försäkringarna när du vill. Om du vill avsluta någon eller några av försäkringarna, gör du så här: Logga in på skandia.se – Mina gruppförsäkringar. Under rubriken Tecknade försäkringar – välj den försäkring du vill avsluta – välj Ändra/läs mer – under rubriken Om försäkring – välj Avsluta försäkring – fyll i orsak och välj Avsluta försäkring.

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s säkerhetsapp där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Är din försäkring kopplad till din anställning eller till ditt medlemskap och anställningen/medlemskapet har upphört – då kan du inte längre ha kvar försäkringen. Kontakta oss om du vill få ett fortsatt försäkringsskydd.

    Du behöver inte kontakta oss om du:

    • har en Fortsättningsförsäkring eller en Skandia Seniorförsäkring.
    • har en gruppförsäkring via ett förbund och där premien har betalats via löneavdrag hos din arbetsgivare. Har din anställning upphört då kommer vi istället att skicka en premieavi till dig.
    • har tecknat gruppförsäkringen via ditt förbund och bytt arbetsgivare då gäller din försäkring fortfarande.
  • Har du fått en uppsägning/påminnelse där vi säger att vi kommer att säga upp försäkringen om den inte betalas? Vill du inte ha den behöver du inte göra någonting. Försäkringen avslutas vid förfallodagen och vi kommer att skicka dig en bekräftelse på att den har avslutats.

     

    • Du kan betala via din internetbank och du hittar alla uppgifter på förstasidan på premieavin.
    • Kan du inte betala via din internetbank kan du välja att använda en inbetalningsavi som du själv fyller i. Då är det extra viktigt att du anger OCR/Avinummer på talongen och textar tydligt – det behövs för att vi ska kunna  koppla betalningen till dig.
    • Autogiro är det enklaste sättet att betala din försäkring på. Du ansöker genom att logga in på Mina Gruppförsäkringar eller genom att fylla i den här blanketten och skicka den via posten till oss. 
    • Du kan också betala med e-faktura genom din internetbank – välj Skandia hälsa. Gör så här hos oss: Logga in, välj menyval Betala, e-faktura, Anmäl e-faktura och sök på Skandia hälsa.
  • Logga in på ditt företags gruppförsäkringssajt

Alla frågor och svar

Samtalsstöd utan kostnad

Tusen frågor – Ett nummer.

En kostnads­fri telefon­tjänst för dig med grupp­försäkring. Ring oss på 0771-65 50 50, vardagar 8.15–16.

Du kan få samtals­stöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbets­förmåga – alltifrån privata frågor som rör stress till juridik och ekonomi.

Få snabb koll på gruppförsäkringen – och varför den är bra!

Samtalsstöd utan kostnad med Tusen frågor – Ett nummer.