Gå till innehåll

Skandia Ung – ekonomi för barn och ungdomar

Med Skandia Ung får barn och ungdomar från 9 år möjlighet att hantera sin ekonomi. Tillsammans med ditt barn kan du som förälder välja vilka banktjänster som passar t.ex.

  • Swish, Mobilt BankID
  • Mobil- och internetbank
  • Electronkort

Kom igång med Skandia Ung

Vad ingår i Skandia Ung?

Alla barn- och ungdomstjänster är avgiftsfria och du som förälder kan enkelt ansöka om de banktjänster som du vill att ditt barn ska ha. 

Du kan själv sätta beloppsgränser för hur mycket ditt barn ska kunna handla för med sitt kort eller betala med Swish. Mobil- och internetbanken gör det enkelt för familjens yngsta medlemmar att se sitt saldo och göra överföringar mellan sina egna konton som du valt att ditt barn ska få se och disponera.

Ditt barn använder Mobilt BankID för att identifiera sig vid inloggning och swishbetalningar.

Allt i Ett-konto

Vårt transaktionskonto kallas för Allt i Ett-konto. Till det kopplas barnets kort och Swish och här kan du t.ex. sätta in barnets fickpengar, månadspeng eller studiebidrag.

Kort

Visa Electronkort är vårt bankkort för unga mellan 9-19 år. Det är ett uttags- och betalkort som fungerar i uttagsautomater och butiker som har kortterminaler, både i Sverige och utomlands. Som förälder kan du på internetbanken sätta köp- och uttagsgränser för ditt barns kort.

Du kan läsa mer om Electronkort här.

Mobil- och internetbank

I mobil- och internetbanken kan barnet se sitt saldo och göra överföringar mellan de av sina konton som du valt att barnet får disponera. Skillnaden mot vår app för vuxna är att appen för barn- och ungdomar har vissa begränsningar. Ditt barn kan t.ex. inte ingå avtal eller göra överföringar till andras konton.

Från 16 år kan barnet även betala räkningar och göra överföringar till andras konton.

Swish

Med Swish kan barnet skicka och ta emot swishbetalningar helt utan fördröjning.

Du som förälder ansluter ditt barn till Swish på internetbanken via "byt engagemang". Där kan du sätta beloppsgränser som passar ditt barn. Om du endast vill att ditt barn ska kunna ta emot swishbetalningar kan du sätta beloppsgränsen till 0.

Swish-appen laddar du enkelt ner precis som andra appar, sök på "Swish Betalningar".
Appen finns för iPhone, Android och Windows.
För att swisha måste barnet ha Mobilt BankID.

Läs mer om Swish här.

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en identifieringslösning som barnet behöver för att kunna logga in på mobil- och internetbanken samt för att kunna logga in i swish-appen och godkänna swishbetalningar.

Mobilt BankID måste barnet enligt reglerna själv ladda ner men som förälder kan du förstås hjälpa till. Det kan laddas ner här när ansökan är godkänd.

Det är viktigt att barnet förstår att koden är hemlig och att Mobilt BankID måste spärras om telefonen tappas bort. Detta kan göras av barnet själv eller föräldern.

Sparande för barn

Det är viktigt med sparande för barn, du som förälder kan öppna ett konto för att förenkla ditt barns sparande. Du kan också välja att handla med aktier och fonder för ditt barns räkning via ett Investeringssparkonto eller en depå.

Ett långsiktigt månadssparande i fonder ger ofta en bättre avkastning än ett vanligt sparkonto. Du kan läsa mer om Investeringssparkonto nedan. 

Du kan även spara i en Gåvoförsäkring på lång sikt och på kort sikt är ett sparkonto ett bra alternativ.


  • Ett Investeringssparkonto (ISK) är ett smidigt konto som passar både korta och långa sparmål. Du kan spara i fonder, aktier och andra värdepapper. 

    Fördelar med ISK:

    • Kontot kostar 0 kr att öppna
    • Du kan ta ut dina pengar när du vill utan avgift
    • Inget krångel med deklarationen

     

    Vill du börja spara i ISK kan du ansöka här direkt, följ instruktionerna nedan:

          1. Fyll i ansökningsblanketten

          Ansökningsblankett för Investeringssparkonto (PDF)

          2. Skicka blanketten till adressen:

           Skandia
           Dokumenthantering, R813
          106 37 Stockholm

    Om du fortfarande är osäker eller behöver hjälp ring oss på 0771 - 115 511 (Vardagar 9–16.30) så hjälper vi dig.