Gå till innehåll
Man i grå tröja i soffa med dator

Handla säkert med kort hemma och utomlands

  • Du kan själv välja köpgränser och möjligheten att öppna/stänga för handel på nätet
  • Med Verified by Visa kan du handla säkert på nätet, signera enkelt med BankID/Mobilt BankID eller sms-kod
  • Våra kort har dessutom en regionsspärr för användning utanför Europa, som du enkelt kan låsa upp

Med Skandias kort får du säkerheten på köpet. Anpassa dina köpgränser och spärrar genom att logga in i Internet- eller mobilbanken.

Verified by Visa

Verified by Visa innebär att alla dina köp måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller en sms-kod.

Det är ett smidigt sätt att förhindra bedrägerier om ditt kort eller kortnummer kommer i orätta händer. På så sätt kan du känna dig trygg när du handlar på nätet. Alla våra kort är kopplade till Verified by Visa.


Så fungerar Verified by Visa

De flesta internetbutiker i Sverige är anslutna till Verified by Visa. Även många internetbutiker runt om i världen och antalet ökar hela tiden. För att signera ett köp använder du antingen Bank-ID (mobilt eller vanligt) eller sms-kod.

Använder du sms-kod behöver du registrera ditt mobilnummer hos oss, om du inte redan gjort det. Ring oss på 0771-55 55 00 så fixar vi. 

Har du inte mobilt Bank-ID än? Ladda ner det på en gång – det kommer förenkla alla dina bankaffärer, inte bara webbshoppingen.

 

Köpgräns

  • Välj hur hög köp- respektive uttagsgräns dina kort ska ha i butik, på internet eller i automat under en rullande tidsperiod
  • Stäng ett eller flera kort för köp i butik, via internet eller för automatuttag
  • Köp- och uttagsgränserna hanterar du i Internetbanken eller Mobilbanken

Så fungerar köp/uttagsgräns

Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars period. Uttagsgränsen i automat gäller under rullande 7-dagars period. Med rullande menas att vi sammanväger de köp/uttag som har skett under den angivna perioden. Om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget.

Regionspärr

Som en extra säkerhet är alla våra kort spärrade för användning utanför Europa. Det innebär att det inte går att göra fysiska kortköp och uttag förrän du har låst upp kortet.

När du ska ut och resa öppnar du enkelt upp ditt kort för den region du ska resa till. Du väljer också vilken tidsperiod kortet ska vara öppet.

 


Så hanterar du regionspärr

Hanteringen av regionsspärren sker i internetbanken eller via sms. Om du redan är på resande fot och inte har tillgång till internetbanken kan du ringa oss när som helst på dygnet på +46-771-55 55 00.

Hantera regionspärr via Internet- och mobilbanken:

  • Logga in
  • Internetbanken: gå in under ”Kort” och sedan ”Säkra kortbetalningar”
  • Mobilbanken: gå till "Kort" och välj "Regionspärr" 
  • Öppna spärren genom att ange region och tidsperiod
  • Spärren slås på automatiskt igen när tidsperioden är slut

Råd & tips

Förvara ditt kort säkert

Ha ditt kort under uppsikt eller förvara det väl. Tänk på att aldrig förvara koden på ett sådant sätt att kortet och koden kopplas samman – memorera din kod. Var extra uppmärksam i t.ex. tunnelbanor, flygplatser och andra offentliga platser där det finns risk för ficktjuvar. Om olyckan är framme och du behöver spärra ditt kort ska du ringa 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00om du är utomlands. Spärrservice har öppet dygnet runt, årets alla dagar.

Spärrservice

För att känna dig lugn på resan kan du teckna vår spärrservice via Falck Secure. Blir du bestulen eller tappar bort ditt kort och andra värdesaker så kan du med ett enda samtal spärra både kort och mobil.

Kompletterande reseförsäkring ingår

När du betalar en resa med kort får du automatiskt och utan extra kostnad ta del av vår kompletterande reseförsäkring och köpskydd. För Visa Bankkort och Visa Electronkort gäller Reseförsäkring Bas, och för Visa Kreditkort gäller Reseförsäkring Plus.

Anpassa ditt kort

Skandiabankens kort är försedda med chip vilket innebär att säkerhetsstandarden är den högsta. Du kan dessutom justera Regionsspärr, sätta beloppsgränser för köp och öppna/stänga möjligheten att handla på nätet

Välj lokal valutakurs

När du betalar utomlands med kort kan du ibland få frågan om du vill betala i SEK eller den lokala valutan. Välj då landets lokala valuta, oftast får du en bättre kurs genom VISA än den kurs som butiken sätter om du väljer SEK. Dina köp och uttag redovisas ändå i svenska kronor på ditt kontoutdrag eller fakturan.

Kontakt vid misstanke om bedrägliga kortköp

Om du upptäcker eller har misstanke om bedrägliga kortköp ska du omedelbart kontakta spärrservice. Ring 0771-33 20 00 om du befinner dig i Sverige och +46 771-33 20 00 om du är utomlands.

Samtliga korttransaktioner övervakas i ett system som varnar vid misstanke om bedrägliga köp eller uttag. Systemet är i drift 24 timmar om dygnet, året runt. När systemet upptäcker en misstänkt transaktion kontaktar vi dig via telefon för att kontrollera om det är en riktig eller en bedräglig transaktion.