Gå till innehåll
Dator på skrivbord

Internetbanken

Vår internetbank förenklar hela din vardagsekonomi och ger dig koll när och där du behöver den. Välkommen till Skandia!

  • Sköt dina bankärenden smidigt när och där det passar dig
  • Du får överblick över allt från betalningar till sparande och försäkringar
  • Vardagspaketet ger dig våra mest populära banktjänster som förenklar din vardag
Redan kund? Logga in här Bli kund

 Det här får du tillgång till i internetbanken

Hus

Bolån

Stapeldiagram

Sparande & pension

  • Allt som rör ditt sparande
  • Handla t.ex. fonder och aktier
  • Se över din pension
Betalkort Debit

Konton & kort

  • Allt som rör dina konton och kort
  • Betala räkningar och gör överföringar
  • Håll koll på autogiron
Plustecken

Försäkringar

  • Överblick över dina och familjens försäkringar
  • Lätt att teckna nya försäkringar om du behöver komplettera ditt skydd

Vanliga frågor om Internetbanken

  • Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)
    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundtjänst på 0771 55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 
    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771 55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Har du problem med BankID?

    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare? 
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Hur du gör kan variera mellan olika webbläsare: Inställningar i Internet ExplorerInställningar i FirefoxInställningar i Safari

    Om du behöver mer hjälp

    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

  • Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

    Här kan du ladda ner BankID

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
    4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
    5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

  • För att logga in i internetbanken används i första hand BankID, men om du inte kan använda Bank-ID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.

    Ladda ner certifikat här

    Tips om du har Internet Explorer

    Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen. 

    Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".

  • PIN-kod

    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:
    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat

    Engångskoder

    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på sms eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via sms får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 och be dem lägga in ditt mobilnummer. Sms-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoder används när du:
    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat
    Engångskoder som extra säkerhet

    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.

    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning

    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett Certifikat och erhålls via SMS eller brev.

Alla frågor och svar

Priser & villkor

Bli kund nu

  • Sköt dina bankärenden smidigt när och där det passar dig
  • Du får överblick över allt från betalningar till sparande och försäkringar
  • Vardagspaketet ger dig våra mest populära banktjänster som förenklar din vardag
Bli kund