
Internetbanken
Vår internetbank förenklar hela din vardagsekonomi och ger dig koll när och där du behöver den. Välkommen till Skandia!
- Sköt dina bankärenden smidigt när och där det passar dig
- Du får överblick över allt från betalningar till sparande och försäkringar
- Vardagspaketet ger dig våra mest populära banktjänster som förenklar din vardag
Det här får du tillgång till i internetbanken |
Konton & kort
- Konton och kort
- Betala räkningar och gör överföringar
- Swish
Bolån
- Vi hjälper dig till ett bättre bolån
- Rabatt på räntan utan förhandling
- Du slipper ränteförhandla
Sparande & pension
- Allt som rör ditt sparande
- Handla t.ex. fonder och aktier
- Se över din pension
Vanliga frågor om Internetbanken
-
Inloggning på internetbanken når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:
- BankID (för datorn)
- Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
- Certifikat (för datorn)
Logga in med BankID
Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.
För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med BankID
- Säkerhetsprogrammet för BankID startas
- Välj ditt BankID i rullistan
- Ange lösenordet (minst 6 tecken)
- Ange engångskod
Logga in med Mobilt BankID
Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.
- Välj inloggning med Mobilt BankID
- Fyll i ditt personnummer
- Klicka på Logga in med Mobilt BankID
- En QR-kod visas på skärmen
- Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
- Skanna QR-koden
- Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
Logga in med certifikat
Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.
För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med certifikat
- Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
- Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
-
Gör enligt följande om det inte går att logga in:
Har du problem med BankID?
Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.
Har du rätt inställningar i din webbläsare?
• Uppdatera säkerhetsinställningar
• Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
• Aktivera skriptOm du behöver mer hjälp:
Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44
Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss. -
Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
- Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
- I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s säkerhetsapp där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
- Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.
Bli kund nu
- Sköt dina bankärenden smidigt när och där det passar dig
- Du får överblick över allt från betalningar till sparande och försäkringar
- Vardagspaketet ger dig våra mest populära banktjänster som förenklar din vardag