Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

Så funkar betalningar och överföringar

Gör en överföring eller betala dina räkningar i lugn och ro på internetbanken när du har en tid över. Du får en bra överblick och kontroll på din vardagsekonomi.

Betala räkningar

När du betalar dina räkningar via internetbanken kommer du ha få en bra överblick och kontroll på dina betalningar.
Du kan välja att betala samma dag eller betalas med datum framåt i tiden. Du har också möjligheten att lägga in dina favoritmottagare i din mottagarlista för att underlätta när du registrerar dina betalningar.

När du vill betala en räkning fyller du i plus- eller bankgironummer, belopp, förfallodatumet och OCR-numret (eller ett meddelande till mottagaren). 

Betala en räkning

Överföring

Du gör enkelt en överföring på internetbanken. Välj om du vill överföra direkt, göra en framtida överföring eller en återkommande överföring. Även här har du  möjlighet att lägga in dina favoritmottagare i din mottagarlista för att underlätta när du registrerar dina överföringar.

Överföringar till konton i Skandia utförs direkt. Om du gör en överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

Gör en överföring

Vanliga frågor för betalningar och överföringar

  • Du kan både göra engångsöverföringar (direkta och framtida) och lägga upp överföringar som ska utföras månadsvis.

    Överföringar som ska utföras snarast möjligt, dvs där dagens datum anges som överföringsdatum, kommer att debiteras ditt konto omedelbart. Du kan se överföringen på kontoutdraget. När överföringen finns på kontoutdraget kan man inte längre ändra eller ta bort den.

    Så här går du tillväga för att registrera en överföring i appen:

    1. Logga in i appen
    2. Välj "Betala"
    3. Välj "Ny överföring"
    4. Välj vilket konto du vill göra överföringen ifrån
    5. Ange vilket konto du vill utföra överföringen till genom att:
      - välja ett konto i din mottagarlista
      - välj "Lägg till ny mottagare" och ange vilket clearing- och kontonummer du vill göra överföringen till. Clearing- och kontonummer anges i en direkt följd utan bindestreck, mellanslag eller specialtecken. Du kan även välja att spara kontot i din mottagarlista. Tryck därefter "Godkänn ny mottagare"
    6. Ange beloppet på överföringen
    7. Fyll i meddelande till mottagaren. Du kan fylla i max 12 tecken som kommer att visas på mottagarens kontoutdrag
    8. Under "Egen anteckning" kan du fylla i text som kommer att visas på ditt eget kontoutdrag
    9. Ange datum för överföringen. Här kan du även ange om du vill att överföringen ska göras återkommande månadsvis
    10. Klicka på "Överför."

    Vid överföring till annan person i Skandia där du inte har fullmakt på kontot eller till annan bank får du verifiera överföringen med Mobilt BankID.

  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • Ja, gör så här:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.
  • Så här går gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet Konton och Mina konton
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens
Alla frågor och svar

Appen

Du kan givetvis använda appen för att betala räkningar och göra överföringar.
I appen har du även möjlighet att scanna dina räkningar för ännu smidigare hantering.

Läs mer om appen