Gå till innehåll
Händer mobiltelefon

Sköt din ekonomi med mobilen

  • Handla med aktier och fonder direkt i mobilen
  • Betala, gör överföringar och få kontroll över alla kortköp
  • Se saldot på ditt konto utan att logga in

Ladda hem vår app och få banken direkt i mobilen. Mobilbanken finns till iPhone och Android samt en begränsad version till Windows Phone.

Kom igång  nu!

1. Ladda ner appen Mobilbanken

Gå till App Store för iPhone, Google Play för Android eller Windows Phone Store för Windows Phone. Kontrollera att det står "Skandiabanken AB (publ)" som "developer name" i Google Play. 

Hämta i App Store På Google Play 

 

Vår app är anpassad för iPhone, du behöver därför söka efter iPhone-appar om du vill ladda ner appen till din iPad. En app med begränsad funktionalitet finns även för Windows Phone

2. Logga in med ditt mobila BankID

Innan du kan logga in i mobilbanken behöver du byta din personliga kod som du fick via rekommenderat när du blev kund hos Skandia (om du inte redan gjort det). Du kan byta kod i internetbanken eller genom att ringa oss.

3. Logga in med Touch ID

Från den 4 april kan du som använder Mobilt BankID välja att logga in i vår mobilbank med Touch ID (dvs. Apples fingeravtrycksfunktion). Du slipper logga in med koden när du använder Mobilt BankID. Fingeravtrycket ersätter helt enkelt koden. Men du kan fortfarande välja att logga in med Mobilt BankID med kod. Läs mer under Frågor & svar om Mobilbanken nedan.

Det mesta du behöver och lite till

Alla funktioner som innebär att pengar skickas mellan dig och någon annan i mobilbanken signeras med mobilt BankID. Enkelt, tryggt och praktiskt.

Betala och överblicka

Gör dina vardagsärenden direkt i mobilen. T.ex. kan du skanna räkningar med mobilkameran så slipper du knappa in OCR-nummer, belopp och mottagarkonto.

I mobilbanken kan du bl.a.:

  • Se ditt saldo utan att behöva logga in
  • Betala räkningar genom att skanna
  • Göra överföringar

Köp, byt, sälj och bevaka aktier och fonder

Att handla med aktier och fonder har aldrig varit enklare! Du kan köpa, byta och sälja aktier och fonder i mobilbanken om du sparar i någon form av depå. Du som sparar i en fondförsäkring kan enkelt byta fonder.

Med mobilbanken får du t.ex.:

  • Överblick över alla dina innehav
  • Fördjupad information om marknadsvärdet och aktuella dagskurser för alla aktier och alla fonder i vårt utbud
  • Möjlighet att lägga upp dina favoriter i kurslistan

Skydda och planera

Vi har många smarta tjänster som hjälper dig att hålla koll på dina pengar.

Några exempel är:

  • Köpgräns – slå av/på internetköp eller sätt en köpgräns
  • Köpbevakning via push eller sms – kontrollera när ditt kort används
  • Regionspärr – styr i vilka länder ditt kort kan användas

Har du testat att Swisha?

Skicka och ta emot pengar säkert och gratis via mobilen med hjälp av Swish-appen. Alla överföringar sker helt utan fördröjning.

Läs mer om Swish

Nå ditt sparmål med mikrospar

Avstå från de små utgifterna i vardagen – mikrospara i stället! Med en knapptryckning i mobilen sätter du in pengarna, mellan 10 och 250 kr per gång, på ditt konto. Smidigt och säkert!

Kom igång:

  • Hämta appen till din mobil
  • Välj vilket konto pengarna ska dras från
  • Välj var pengarna ska sättas in

Frågor & svar om Mobilbanken

Mobilbanken – hur kommer jag igång med Touch ID för BankID?
Har du en mobil eller surfplatta från Apple?

Nu kan du som använder Mobilt BankID välja att logga in i vår mobilbank med Touch ID (dvs. Apples fingeravtrycksfunktion). Du slipper logga in med koden när du använder Mobilt BankID. Fingeravtrycket ersätter helt enkelt koden. Men du kan fortfarande välja att logga in med Mobilt BankID med kod.

Innan du börjar behöver du ha:
  • en iPhone 5s eller senare, iPad Air 2 eller senare, iPad mini 3 eller senare eller en iPad Pro
  • iOS 9 eller senare på din telefon eller surfplatta
  • version 7.2 av BankID-appen.

Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID?
  1. Du behöver vara ensam användare av telefonen eller surfplattan
  2. Aktivera Touch ID på din telefon eller surfplatta genom att öppna appen ”Inställningar”. Välj sedan ”Touch ID och lösenkod” och slå på ”iPhone-upplåsning eller iPad-upplåsning.
  3. Registrera minst ett fingeravtryck i telefonens eller surfplattans app ”Inställningar” under valet ”Touch ID och lösenkod”
  4. Hämta ett BankID till telefonen eller surfplattan om du inte redan har ett
  5. Öppna BankID-appen och aktivera Touch ID där genom menyvalet ”Aktivera Touch ID för BankID” under ”Inställningar”
  6. Svara “Jag bekräftar” på frågan om att du är ensam användare på telefonen eller surfplattan
  7. Bekräfta aktiveringen genom att ange din BankID-säkerhetskod

Varför tvingas jag använda säkerhetskod fast jag har aktiverat Touch ID? Det kan bero på flera olika saker:
  • Den e-tjänst du använder tillåter inte användning av Touch ID för BankID.
  • Du gör en elektronisk underskrift. Touch ID kan endast användas för identifiering/legitimering/inloggning.
  • Du har registrerat eller tagit bort ett fingeravtryck i Touch ID och behöver aktivera Touch ID för BankID på nytt. (Se ovan Hur kommer jag igång med Touch ID för BankID).

Hur stänger jag av Touch ID för BankID?

Stäng av genom menyvalet ”Stäng av Touch ID för BankID” under ”Inställningar” i BankID-appen.

Kan man använda fingeravtryck för BankID på andra än Apples telefoner och surfplattor?

Nej, idag har BankID endast stöd för Touch ID d.v.s. Apples lösning för fingeravtryck. I framtiden är det möjligt att BankID kan stödja fingeravtryck även på telefoner och surfplattor med Android eller andra operativsystem.

Har du fler frågor? Se BankIDs support

Fler frågor och svar hittar du på support.bankid.com 

Mobilbanken – kostar den något att använda?

Det kostar ingenting att använda Mobilbanken men SMS-bevakning kostar 1 krona varje gång den används. Överföringar mellan konton, handel med fonder eller att få meddelanden om kortköp via push istället för SMS kostar ingenting.

Mobilbanken – fungerar den för både iPhone, Android och Windows Phone?

Ja, appen fungerar för alla dessa plattformar. Windows Phone har lite mer begränsade funktioner än iPhone och Android. I övrigt fungerar Mobilbanken på samma vis även om utseendet kan skilja sig mellan de olika plattformarna. 

Inloggning – hur laddar jag ner och installerar Mobilt BankID?

Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Sälvklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

  • Ditt personnummer
  • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
  • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

Ladda ner Mobilt BankID här

Så här går det till:

  1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
  2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
  3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
  4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

Mobilbanken – måste jag ladda hem appen för att nå banken från mobilen?

Nej, du måste inte ladda ner appen för att nå banken via mobilen. Du kan fortfarande logga in som vanligt på Skandia.se, fördelen med appen är att den är mobilanpassad.

Ladda hem Mobilbanken

  • Se snabbsaldo och få kontroll över alla köp, tryggt och enkelt
  • Betala, gör överföringar och handla med aktier och fonder direkt i mobilen
  • Mikrospara – gör om onödiga småköp till nyttigt småsparande

Hämta i App Store På Google Play 

 

En app med begränsad funktionalitet finns även för Windows Phone