
Tillgänglighet i Skandias digitala tjänster
Vårt mål är att alla ska kunna använda våra tjänster. Därför jobbar vi kontinuerligt med att öka tillgängligheten på webbplatsen och i appen. Här kan du följa hur vi arbetar med tillgänglighetsanpassning.
Vi ser över tillgängligheten i våra digitala tjänster
Vi såg ett behov av att se över och förbättra tillgängligheten i våra digitala tjänster. Tillsammans med externa experter genomförde vi en bred analys. Den visade att det finns flera områden som kan bli bättre. Vi arbetar nu med förbättringar så att våra tjänster blir mer tillgängliga för alla användare.
Så jobbar vi med tillgänglighetsanpassning
Vi arbetar intensivt med att tillgänglighetsanpassa och förbättra våra digitala tjänster. Det gör vi till exempel genom att uppgradera gamla system och införa ny design på webbplatsen. Vi tar även hjälp av experter inom språklig och teknisk tillgänglighetsanpassning för att förenkla språket, underlätta för skärmläsare och göra webbplatsen mer lättnavigerad. Målet är att alla, oavsett funktionsförmåga, ska kunna använda våra digitala tjänster.
Vilka riktlinjer för tillgänglighetsanpassning följer vi?
- För att öka tillgängligheten strävar vi efter att följa den europeiska standarden EN 301549 för tillgänglighet och inkluderande design.
- Denna standard innehåller hänvisningar till Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, en global standard för tillgängligt webbinnehåll.
- EN 301549 och WCAG 2.1 kompletterar varandra för att säkerställa att webbplatser, e-tjänster och mobilappar i EU är tillgängliga och inkluderande för personer med funktionsnedsättning och andra specifika behov.
Synpunkter på tillgängligheten i våra tjänster
Om du har synpunkter på tillgängligheten i våra digitala tjänster får du gärna höra av dig till oss. Du når oss via mejl.
tillganglighet@skandia.se