Gå till innehåll
Natur berg motljus vandrare

Så styrs Skandia

Skandia är en av Sveriges största försäkrings- och bankkoncerner. I toppen finns Skandias kundägda och kundstyrda livbolag. Vi är oberoende av andra finansiella institutioner och olika intresseorganisationer.

Vi satsar hela vår energi på att skapa trygghet och långsiktigt värde för våra kunder.

Skandias bolagsstyrning

Skandia är en koncern med ett antal bolag som bedriver finansiell verksamhet. Det som skiljer oss från en del andra aktörer är vårt långsiktiga perspektiv – vi tänker längre. För att säkerställa det har vi skapat en modell för bolagsstyrning som hjälper oss att

  • sätta kundnyttan i centrum
  • ha en sund, ansvarsfull och effektiv företagskultur
  • ha en öppenhet mot kunder, myndigheter och andra intressenter
  • följa våra etiska värderingar och ha en god standard i fråga om hållbarhet

Skandias bolagsstyrning utgår bland annat från vår ägarinstruktion som har beslutats av bolagsstämman.

Våra kunder äger

Skandias livbolag är ett ömsesidigt försäkringsbolag (Livförsäkringsbolaget Skandia, ömsesidigt). Bolagsformen innebär att det är våra kunder som äger bolaget. Till skillnad från andra ömesidiga bolag, som styrs av representater från intresseorganisationer, så styrs Skandia helt av representanter för våra kunder, valda av våra kunder.

Skandia är ett vinstdrivande bolag. Allt överskott som skapas går till kunderna i livbolaget. Vi har inga externa aktieägare som får del av vinsten. Att ägarintresset sammanfaller med kundintresset gör att vi kan vara långsiktiga i vårt tänkande, oavsett om det är goda tider eller tider av turbulens.

Värde för kunderna

Vår bolagsform ger oss unika förutsättningar att vara en ansvarsfull och stabil finansiell partner inom pension och annat försäkringssparande. Genom att kunna vara långsiktiga i våra investeringar och tänka längre, kan vi leverera både trygghet och god avkastning till våra ägare – våra kunder.

Vi tycker att vi lyckas riktigt bra. Ett konkret exempel är att vi under 2015 fördelade hela 42 miljarder kronor till våra kunder med traditionella försäkringar.

Läs mer om hur du kan påverka

Kunderna väljer representanter

I Skandias livbolag är det ett kundvalt fullmäktige som håller bolagsstämma och är bolagets högsta beslutande organ. Fullmäktige utövar ägarfunktionen och pekar ut riktning och mål för företaget. Fullmäktige utser också Skandias styrelse. Styrelsen väljer sedan vd och bestämmer hur strategin för att nå målen ska se ut.

Läs mer om vårt kundvalda fullmäktige

Vad skiljer Skandia från andra kundägda bolag?

Vår modell för ett kundägt Skandia skiljer sig från andra kundägda bolag. Här är de främsta anledningarna som särskiljer oss: 

  • Vi särskiljer oss från många andra kundägda bolag på marknaden genom att ledamöterna i fullmäktige utses direkt av våra kunder, och inte av olika intresseorganisationer eller andra indirekta konstruktioner.

  • Till skillnad från andra kundägda försäkringsbolag är rätten att rösta på kandidater till fullmäktige hos oss mycket brett spridd och avser hela fullmäktige, alla kunder som har en försäkring i Skandias livbolag har rösträtt.

  • Samtidigt som alla röstberättigade kunder får möjlighet till insyn på ordinarie bolagsstämma, låter vi en relativt liten och kompetent fullmäktigefunktion (bolagsstämma) säkerställa en effektiv och stabil ägarstyrning – det gör oss snabba och effektiva, till skillnad från mer kommittéstyrda organisationer.

Sammantaget präglas modellen alltså av en långsiktighet och en tydlig tonvikt på stabilitet och kompetens.