Gå till innehåll

Fem steg att undvika dyra bluffavtal på nätet

Publicerad 15-12-2016

Att prenumerera på varor och tjänster ökar kraftigt i Sverige. Samtidigt översvämmas internet just nu av blufferbjudanden från oseriösa skojarföretag, Här är fem saker att tänka på för att undvika abonnemangssfällan.

Varje dag bombarderas vi som konsumenter av erbjudanden via sms, telefon och mail. Det kan handla om allt ifrån billiga mobiltelefoner och elektronikprodukter, till streamingtjänster och kosttillskott.

Vad många inte uppmärksammar är att många erbjudanden är förknippade med bindande avtal, ofta hos företag inom andra branscher än vad produkten avser. Oseriösa företag erbjuder produkter från kända varumärken – trots att företagen inte har något samarbete. Det slutar ofta med att varan uteblir och konsumenten sitter fast i ett bindande avtal för dyra antivirustjänster eller webbalmanackor.

– Tyvärr är många ibland lite godtrogna när det kommer till erbjudanden på nätet. Samtidigt kan det faktiskt vara svårt att se vad företagen egentligen erbjuder och vad det är man binder sig till. Man vill så gärna känna att man gjort ett klipp att man blundar för verkligheten. Det kan bli en dyrköpt historia, säger Jonas Olsson, produktansvarig för Skandias kort.

Många hör av sig till sin kortutgivare om tvivelaktiga erbjudanden på nätet, ofta i ett desperat försök att häva köpet. Men har man godkänt avtalsvillkoren - medvetet eller omedvetet - är det redan för sent.

– Blufföretagen tjänar stora pengar och anlitar såväl juridisk som ekonomisk expertis för att hålla sig på rätt sida om gränsen. Det må vara etiskt oförsvarbart, men i lagens mening behöver det inte handla om brott, snarare vilseledande marknadsföring som leder till civilrättslig tvist, säger Jonas Olsson. 

Fem saker att tänka på
Vi lever i en stressad tillvaro men det är enligt Jonas Olsson oerhört viktigt att verkligen kontrollera det finstilta.

– Kända varumärken inger en falsk trygghet i dessa fall. Men en mobiltelefon för fem kronor eller en streamingtjänst för en tia är naturligtvis för bra för att vara sant, säger han.

Innan du väljer att godkänna ett ovanligt bra erbjudande, bör du kolla upp dessa fem punkter:

  1. Ställ dig frågan, vem står bakom erbjudandet? Läs noga igenom annonsen så att du vet vem du ingår avtal med.
  2. Om priset är onormalt lågt, kontrollera vilka andra villkor som gäller, till exempel en bindande prenumeration.
  3. Tänk efter innan du tar fram kortet. Billiga erbjudanden är ofta till för att locka till sig dina kortuppgifter, såsom kortnummer, CVV-kod m.m.
  4. Läs alltid det finstilta. Kolla upp vad det är du åtar dig och hur du gör för att säga upp medlemskapet om du inte blir nöjd.
  5. Sök efter företaget på t.ex. Google eller någon annan sökmotor för att bilda dig en uppfattning om företaget och se vad andra kunder tycker. Du kan även söka efter företaget hos Konsument Europa eller konsumentverket, där kan du se om bolaget är vanligt förekommande för anmälningar av prenumerationstjänster.