Gå till innehåll

Vanliga frågor om betala och överföra


Välj bland vanliga frågor om betala och överföra eller sök bland alla frågor och svar.

Överföra pengar

  • Du loggar in på skandia.se för att läsa hur du gör en överföring.

    • Logga in
    • Välj 'Betala och överför' och 'Om betalningar

    Logga in och läs hur du gör en överföring

  • Ja, gör så här:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens.


    Logga in och kontrollera dina transaktioner

  • Om du utför överföringen till ett konto i Skandia når den mottagarens konto omedelbart oavsett vilken tidpunkt eller dag du utfört överföringen.

    Om du utför överföringen till ett konto i annan bank en vardag före kl. 13:45 når den mottagarens konto samma dag senast 17:00. Om överföringen utförs en vardag efter 13:45 eller under en helgdag når den mottagarens konto nästkommande vardag senast kl. 17:00.

  • För att se uppgifterna loggar du in på skandia.se.

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton och Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande kontonummer under Referens

    Logga in och kontrollera uppgifterna

Alla frågor och svar

Betala räkningar

  • För att registrera en räkningsbetalning behöver du logga in på skandia.se

    Logga in och läs hur du registrerar en räkningsbetalning
  • Räkningar som du vill ska betalas samma dag måste godkännas vardagar innan kl. 09.00. Du kan även välja ett framtida datum som betalningsdag. Beloppet bokförs på mottagarens konto på betalningsdagen.

  • Så här gör du:

    1. Logga in
    2. Välj menyvalet 'Konton' och 'Mina konton'
    3. Klicka på transaktionen för att se Transaktionsdetaljer. Här hittar du information om ex belopp, datum och mottagande plus- eller bankgironummer

    Logga in och se uppgifterna

Alla frågor och svar

Autogiro & E-faktura

  • Du anmäler ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    Logga in och anmäl en ny betalningsmottagare

  • Autogirot dras sedan alltid näst sista bankdagen varje månad. Om det skulle saknas täckning på kontot eller om autogirodragningen misslyckas av någon annan anledning, då får du en premieavi istället.

    För att få hjälp med att byta kontonummer ber vi dig att skicka ett säkert meddelande till oss. Välj "Mina meddelanden" under rubriken "Övrigt" i menyraden. Under rubriken "Underliggande ämne" väljer du sedan "Fråga om gruppförsäkringar".

  • Logga in på din bank för att anmäla e-faktura för din/dina försäkringar. För närvarande erbjuder Skandia e-faktura endast för vissa försäkringar, men detta kan komma att utvidgas framöver.

  • Nej, alla dina e-fakturor dras från samma konto.

  • Nej, du behöver avsluta dina anslutna betalningsmottagare för e-faktura i den andra banken och anmäla dem på nytt hos oss.

  • Du anmäler en ny betalningsmottagare genom att logga in på skandia.se

    • Logga in
    • Välj menyvalet 'Betala'/'Autogiro' och 'Tecka nytt autogiro'
    • Anmäl till aktuell betalningsmottagare

    Logga in och anmäl ny betalningsmottagare

  • Du flyttar ett autogiron genom att logga in på skandia.se

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Flytta in autogiro'
    3. Fyll i clearing- och kontonummer i den andra banken som du vill flytta dina autogiron ifrån. Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirona till och klicka på "Godkänn".

    Logga in och flytta autogiro

  • Du  byter dragningskonto för autogiro genom att logga in på skandia.se.

    1. Logga in 
    2. Välj menyvalet 'Betala, Autogiro och Mina autogiromedgivanden'
    3. Leta upp autogiromedgivandet som du vill byta dragningskonto för i listan och tryck på pennan under "Ändra". Välj därefter vilket av dina Allt i Ett-konton som du vill flytta autogirot till och klicka på 'OK'.

    Logga in och byt dragningskonto

     

     

Alla frågor och svar

Insättning & Avier

  • Då vi är en helt digital bank har vi inga bankkontor och erbjuder därför heller inte kontanthantering. 

  • Du kan skicka in din avi, check eller postväxel till oss. 

    Så här löser in en avi, check eller postväxel

Alla frågor och svar

Hittar du inte svar?

Välj ett ämne och se fler frågor och svar

Vardagspaket

Vardagspaketet ger dig våra populäraste digitala banktjänster och koll på din dagliga ekonomi – enkelt och kostnadsfritt. Finns även för barn & unga och för studenter.

Öppna sparkonto

Vi har sparkonton för alla behov – oavsett om du söker ett kortsiktigt buffertsparande eller ett långsiktigt fond- eller aktiesparande. Alla konton är kostnadsfria att öppna på webben såklart!

Öppna lönekonto

Vårt Allt i Ett-konto är det självklara kontot för din lön, dina räkningar och överföringar. Du ansluter enkelt kort, sparande och Swish. Självklart gäller insättningsgarantin. 

Kontakta oss


Välj om du vill chatta, skicka meddelande eller ringa oss.

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–16
Skador: vardagar 8.15–16

 

Skicka meddelande

För att skicka ett meddelande behöver du inte vara kund hos oss, men för att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du identifiera dig.

Ring till oss

Bank: vardagar 7–23, helgdagar 8–22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Skador: vardagar 8.15–16.45

 

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50