BankID & Inloggning
BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet hos oss på Skandia eller hos andra företag eller myndigheter. Här kan du lösa flera av dina ärenden och hitta svar på de vanligaste frågorna om BankID, Mobilt BankID och inloggning.
Kundservice › BankID & Inloggning

Hämta BankID
BankID passar dig som oftast gör bankärenden på en och samma dator.

Hämta Mobilt BankID
Mobilt BankID passar dig som vill kunna växla mellan mobil, surfplatta och dator för att kunna göra dina bankärenden.
Guide: Så laddar du ner ett Mobilt BankID
I filmen visar vi hur du gör för att ladda ner ett Mobilt BankID via din mobil. Tips! Titta på filmen på datorn och följ stegen i mobilen, så kan du enkelt pausa filmen när det behövs.
Vanliga frågor & svar
-
Det kan du enkelt göra själv via vårt talsvar. Ring 0771-55 55 00 och välj sedan 1 för "Bank", 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och till sist 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.
-
PIN-kod
Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv.
Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.PIN-koden används när du:
- Ringer telefonbanken och kundservice
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med certifikat
Engångskoder
Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).
Engångskoden används när du:
- Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med BankID eller certifikat
Engångskoder för extra säkerhet
Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.Engångskoder för nedladdning
När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev. -
Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
- Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
- I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.
BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.
Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:
- Ditt personnummer
- PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
- Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)
Så här går det till:
- Legitimera dig med personnummer, PIN-kod och engångskod
- Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
- Du skickas nu vidare till BankID:s säkerhetsapp där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
- Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare
Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.
Installationsproblem?
Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44 -
Inloggning på internetbanken når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:
- BankID (för datorn)
- Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
- Certifikat (för datorn)
Logga in med BankID
Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.
För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med BankID
- Säkerhetsprogrammet för BankID startas
- Välj ditt BankID i rullistan
- Ange lösenordet (minst 6 tecken)
- Ange engångskod
Logga in med Mobilt BankID
Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.
- Välj inloggning med Mobilt BankID
- Fyll i ditt personnummer
- Klicka på Logga in med Mobilt BankID
- En QR-kod visas på skärmen
- Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
- Skanna QR-koden
- Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
Logga in med certifikat
Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.
För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.
- Välj inloggning med certifikat
- Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
- Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
Övriga frågor & svar
Var rädd om ditt BankID
Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.
- Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
- Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
- Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker
Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.
Spärra BankID
Om du misstänker att din kod kan ha kommit i orätta händer kan du spärra ditt BankID och skaffa ett nytt.
Logga in för att spärra ditt BankID
Eller ring kundservice: 0771-55 55 00
BankID support
Alla dagar 7–23
För att kunna få hjälp av BankID supporten behöver du veta din personliga PIN-kod (4 siffror du valt själv).
Glömt PIN-koden? Ring kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.
Hämta certifikat
Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.
Hämta certifikat
Hittade du inte svar på din fråga? |
Chatta med oss
Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.
Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15
Skicka meddelande
För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.
Ring till oss
Bank: vardagar 07-23, helgdagar 08-22
Försäkring: vardagar 8.15–16.45
Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00
Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50