Har du problem att logga in i mobilappen och har en iPhone? Detta åtgärdas genom att uppdatera appen.
Gå till innehåll

BankID & Inloggning

BankID är en e-legitimation som du använder för att styrka din identitet, t.ex. hos oss på Skandia, Försäkringskassan eller CSN. Här kan du lösa flera av dina ärenden och hitta svar på de vanligaste frågorna om BankID, Mobilt BankID och inloggning.

Kundservice › BankID & Inloggning

Vanliga frågor & svar

  • Det kan du enkelt göra själv via vårt talsvar. Ring 0771-55 55 00 och välj sedan 1 för "Bank", 6 för "Koder, säkerhet och inloggning" och till sist 1 för "Byta personlig kod". Följ sedan röstens instruktioner.

  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till dig i ett rekommenderat brev till din folkbokföringsadress när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett BankID, mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

    Här kan du ladda ner BankID

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
    4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
    5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Inloggning på internetbanken når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med Certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Om ditt barn redan har en PIN-kod så behöver ditt barn ladda ner ett Mobilt BankID för att kunna logga in i Mobil- och internetbanken. För att kunna ansluta barnet till Swish behöver ni skicka in en ansökan där ni ger ert medgivande till att barnet får tillgång till Swish. Mobilt BankID används även vid godkännande av swishbetalningar.

  • Brevet skickas med personlig utlämning. Det innebär att barnet måste närvara när PIN-koden hämtas ut, samt att barnet måste ha en giltig ID handling.

  • PIN-koden behövs för att barnet ska kunna ladda ner ett Mobilt BankID. Mobilt BankID används för att logga in Mobil- och internetbanken. Om du även vill att barnet ska kunna swisha så behöver barnet även Mobilt BankID för att godkänna swishbetalningar.

  • För att logga in i internetbanken används i första hand BankID eller Mobilt BankID, men om du inte kan använda BankID/Mobilt BanKID finns alternativet certifikat. Certifikatet säkrar kommunikationen mellan dig och Skandia så att du kan använda internetbanken på ett säkert sätt. Du behöver endast ett certifikat per dator och person. Utgivare av certifikatet är Skandiabanken.

    Ladda ner certifikat här

    Tips om du har Internet Explorer
    Hämtningen av certifikat stannar? När allt stannar på steg 3 av 3 så har du en gul eller vit list i ovankant av webbläsaren med texten "Microsoft vill köra följande tillägg; Microsoft Enrollment controll"? Högerklicka på den för att köra den nödvändiga Active X-kontrollen för att komma vidare med installationen. 

    Installationen misslyckades? Börja om från början och var noga med att placera certifkatet i mappen "Betrodda rotcertifikatutfärdare".

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID som du skaffat hos en annan bank.

  • Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.

  • Du spärrar BankID via internetbanken under Övriga val > BankID > Visa och spärra BankID. Om du inte har möjlighet att logga in på internetbanken kan du ringa kundservice på telefonnummer 0771-55 55 00.

  • Gör enligt följande om det inte går att logga in:

    Har du problem med BankID?
    Gå till test.bankid.com för att testa ditt BankID och få hjälp med vanliga problem.

    Har du rätt inställningar i din webbläsare?
    • Uppdatera säkerhetsinställningar
    • Kontrollera att du accepterar cookies och javascript
    • Aktivera skript

    Testa en annan webbläsare. Du gör kan variera mellan olika webbläsare:

    Om du behöver mer hjälp:
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44
    Teknisk support för certifikat: gå till kontaktsidan och välj ärende i rullisten under rubriken mejla oss.

     

Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Läsplatta på skrivbord

Hämta BankID

BankID passar dig som oftast gör bankärenden på en och samma dator.

Hämta BankID
Hand håller i mobil

Hämta Mobilt BankID

Mobilt BankID passar dig som vill kunna växla mellan mobil, surfplatta och dator för att kunna göra dina bankärenden. 

Hämta Mobilt BankID

Guide: Så laddar du ner ett Mobilt BankID

I filmen visar vi hur du gör för att ladda ner ett Mobilt BankID via din mobil. Tips! Titta på filmen på datorn och följ stegen i mobilen, så kan du enkelt pausa filmen när det behövs.

Var rädd om ditt BankID

Ditt BankID är en ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. 

  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
  • Läs alltid i BankID-appen var legitimeringen/signeringen sker

Myndigheter, banker, polis eller företag som erbjuder BankID kontaktar dig aldrig via telefon eller liknande för att uppmana dig att logga in eller beställa ett nytt BankID.

Spärra BankID

Om du misstänker att din kod kan ha kommit i orätta händer kan du spärra ditt BankID och skaffa ett nytt.

Logga in för att spärra ditt BankID

Eller ring kundservice: 0771-55 55 00

BankID support

0771-41 42 44

Alla dagar 7–23 

För att kunna få hjälp av BankID supporten behöver du veta din personliga PIN-kod (4 siffror du valt själv).

Glömt PIN-koden? Ring kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny.

Hämta certifikat

Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du använda ett certifikat i din webbläsare.

Hämta certifikat

Teknisk support

Behöver du hjälp med tekniken? 

Skicka ett meddelande till oss här

Fler lästips

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Den enklaste och snabbaste vägen att komma i kontakt med oss.

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 8.15–15

Börja chatta

Skicka meddelande

För att hantera ditt meddelande på ett säkert sätt behöver du logga in först. I nästa steg väljer du ärende.

Skicka meddelande

Ring till oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 8.15–16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Huvudkontorets växel, vardagar 8–17: 08-788 10 00 

Du kan också ringa via Skype på: +46 8 788 30 50

Läsplatta på skrivbord

Hjälp oss att bli bättre!

Just nu förbättrar och utvecklar vi den här sidan - och vi behöver din hjälp! Dina tankar och åsikter är värdefulla. Formuläret tar ca 4 minuter att genomföra.

Tack för din hjälp!

Till undersökningen