Gå till innehåll

Kontakta oss

Här kan du komma i kontakt med oss på det sätt som passar dig bäst. 

Information som rör coronaviruset har vi samlat här – kolla gärna där först om du hittar det du söker.

Vanliga frågor just nu

  • Vilken kurs man får på sin affär beror på fondens handelscykel. Du kan alltid se vilken preliminär affärsdag du får under din orderbevakning. Affärsdag är den dag fondbolaget beräknas genomföra din order.

  • Vår bryttid för orderläggning är kl. 00.00. Det innebär att alla order som inkommer innan dess, skickas nästa bankdag till respektive fondbolag för handel. Detta under förutsättningen att fonden är öppen för handel.

  • Nej, våra vårdförsäkringar täcker inte utredning och behandling av sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen. Det gör covid-19 och därför gäller inte vårdförsäkringen.

  • Efter kraftiga nedgångar på de finansiella marknaderna som en följd av coronakrisen är det nödvändigt att justera återbäringsräntan. Från och med den 1 april justerar vi därför den ordinarie återbäringsräntan från nuvarande 5 procent till 2 procent.

    Vill du veta mer om hur återbäringsräntan sätts och vad vi tar hänsyn till kan du läsa det här.

     

  • Likviden är disponibel när försäljningen är klar, dvs. då du kan se transaktionen på din depå. Likvid finns tillgänglig för uttag dagen efter din affärsdag.

  • I och med att UD har avrått från resor till hela världen är det många som vill om- eller avboka sina resor. Vi rekommenderar dig att i första hand kontakta din resebyrå eller researrangör för att få hjälp och råd om vad som gäller för just din resa.

    Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen gäller enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att resa till resmål som drabbats av covid-19, rädsla eller risk för att smittas eller att du inte kan resa med anledning av att du sitter i karantän omfattas inte av försäkringen. För att av- eller omboka din resa behöver du kontakta researrangören för att undersöka vilka möjligheter som finns.

    Europeiska ERV publicerar även information här, vilket gäller dig som betalat din resa från och med 2020-01-01. Information om hur avbeställningsskyddet i ditt kort gäller i samband med coronaviruset hittar du längst ner på sidan under rubriken ”Försäkringar kopplade till kredit- eller betalkort”.

     
  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Svaret på det hänger på din unika situation och riskvilja. Läs mer om hur du kan tänka här.

  • Ja, men för närvarande är samtliga fonder åter öppna för handel.

  • Du kan maximalt ta ut 10 000 kr per dygn och 25 000 kr per rullande 7-dagarsperiod. Du hanterar dina uttagsgränser på kortet i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Det gör du enklast inloggat via Skandia.se eller via mobilappen. Skulle det av någon anledning inte gå att göra där kan du vända dig till kundservice, som kan lägga in önskade fondval och byten.

  • För att minska risken för spridning av coronaviruset rekommenderar vi att du söker vård via Vård online.

    Utredning och behandling av covid-19 täcks inte av vårdförsäkringen eftersom den omfattas av smittskyddslagen. Gäller det luftvägssymptom som inte har samband med covid-19 går det bra att få hjälp genom vårdförsäkringen.

  • Nej, vårdförsäkringen gäller inte för ett sådant test.

  • Försäkringen gäller vid beviljad smittbärarpenning på grund av covid-19. Smittbärarpenning jämställs med nedsatt arbetsförmåga enligt villkoren. Läs mer om vad som gäller här.

  • Nej, gruppförsäkringen omfattar inte premiebefrielse utan du måste betala för försäkringen för att den ska gälla. Försäkringen gäller i övrigt som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.

  • Ja, du kan få stöd genom hälsoförsäkringen vid besvär som kan leda till nedsatt arbetsförmåga till exempel nedstämdhet, värk, stress eller oro. Det gäller oavsett om orsaken beror på arbetssituation, privatlivet eller är kopplat till coronaviruset.

    Du kan få stöd bland annat via telefon eller videosamtal. Det gäller alla tjänster inom hälsoförsäkringen: hälso- och rehabvägledning, psykologsamtal, råd/regim av fysioterapeut/arbetsterapeut/ergonom, yrkeslivsplanering och specialistläkarbedömning.

  • Försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren. Vid längre sjukskrivning, efter 90 dagars karenstid, kan man ofta få ersättning från sin sjukförsäkring.

    Har du blivit smittad av en samhällsfarlig sjukdom, såsom covid-19, kan du under vissa förutsättningar få smittbärarpenning av Försäkringskassan, läs mer om vad som gäller här.

  • Som permitterad är du fortfarande anställd, vilket innebär att du behåller din frivilliga gruppförsäkring.

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra den dagliga beloppsgränsen upp till 10 000 kr, klicka på pennan och gör önskade ändringar. För att ändra den tillfälliga beloppsgränsen över 10 000 kr upp till 150 000 kr så är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Räkna på din bolåneränta i vår  bolånekalkyl och skaffa ett bolån utan förhandling och hårda helkundskrav. Där kan du se vilken ränta du kan få och ge dig själv rabatt utan att behöva ringa oss och förhandla. Smidigare än så blir det inte.

    Eftersom pension – i synnerhet tjänstepension – är en av våra hjärtefrågor känns det helt rätt att premiera alla som har tjänstepension hos oss. Därför får du rabatt på ditt bolån om du eller eventuell medsökande har eller flyttar tjänstepensionen till oss.

  • Hur mycket du kan låna till din bostad styrs bland annat av hur mycket du tjänar och vilka skulder du har. Genom att ansöka om ett lånelöfte kan du se ungefär hur mycket du får låna.

  • Om du vill ändra förmånstagare hör du av dig skriftligen till oss. Vem som helst kan vara förmånstagare för en kapitalförsäkring.

  • För att ta ut pengar i Kapitalförsäkring Depå gör du en begäran om återköp. Försäkringen kan betalas ut helt eller delvis. Pengarna betalas ut som ett engångsbelopp och du behöver inte betala någon inkomstskatt på utbetalningen.

    Vid helt återköp är det belopp som betalas ut lika med värdet av tillgångarna i försäkringen minus sammanlagda obetalda skatter och riskkostnader. Vid helt återköp upphör försäkringen att gälla.

    Vid delåterköp betalas en del av försäkringens värde ut. Försäkringen fortsätter att gälla och baseras på en återstående delen av värdet. Kvarstående värde efter ett delåterköp ska vara minst 25 % av ett prisbasbelopp, som för närvarande är lika med 11 075 kr.

    Vid uttag inom 5 år från försäkringens tecknande kan en återköpsavgift tas ut.

  • Informationen nedan gäller Kapitalförsäkring Traditionell som du tecknar direkt på webben (Kapitalförsäkring Allt i Ett). 

    Försäkringstid

    Du sätter in pengar som engångsbelopp eller varje månad i en försäkring, som du tecknar på minst 15 år. Därefter förlängs avtalet med ett år i taget om du vill fortsätta spara. Efter försäkringstiden sker utbetalningarna skattefritt.

    Återköp

    Du kan göra uttag av kapitalet i din försäkring mot en avgift innan försäkringstiden är slut. Det kallas återköp. Det finns regler för återköp av en kapitalförsäkring, läs mer i Faktablad för Kapitalförsäkring Allt i Ett. 

    Återbetalningsskydd

    I försäkringen ingår också ett återbetalningsskydd på 101 % av försäkringskapitalet som betalas ut till dina förmånstagare vid dödsfall. Enligt försäkringsvillkoren är det din make/sambo som är förmånstagare. Om du inte har någon är det dina barn, och om du inte har några är det dina arvingar. Om en av dina förmånstagare helt eller delvis avstår från sin rätt, tar den eller de som står på tur därefter dennes plats. Du kan enkelt ändra förmånstagare när som helst under försäkringstiden.

    Traditionell förvaltning

    Traditionell förvaltning innebär att våra kapitalförvaltare sköter förvaltningen åt dig. Vi placerar ditt kapital och tar ansvar för att dina pengar ska växa på bästa sätt. Du är garanterad ett visst belopp när det är dags för utbetalning – och har möjlighet till mer.

    Återbäringsränta

    Återbäringsräntan kan vara högre eller lägre än avkastningen i kapitalförvaltningen, men ambitionen är att de ska vara lika över en längre period. Fördelen med fördelningen av överskott med återbäringsränta är att det ger en jämn och trygg utveckling av ditt sparande. Historiskt sett har vi lyckats bra med kapitalförvaltningen, men det är ingen garanti för framtida avkastning – försäkringskapitalet kan både öka och minska i värde. 

  • den här sidan kan du få sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Här kan du även få hjälp med att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare. 

Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Hittade du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Logga in och fråga oss på chatten (öppnas i nytt fönster)

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 9–16

Ring oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 08.15-16

Välj rätt siffra i talsvaret

Du kan också ringa via Skype på +46 8 788 30 50.

Spärra kort

0771-33 20 00

Från utlandet: +46-771-33 20 00 (alltid öppet)

Hälsa & försäkring

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Rätt väg till vård – för dig som har privatvårdsförsäkring

Hälsoslussen – för dig som har sjukförsäkring via din arbetsgivare

0771-51 55 10

Träffa en rådgivare

Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Boka rådgivning nu

Mejla

När du mejlar oss väljer du först ärende. Men du får svar snabbare om du chattar med oss – klicka här för att komma till chatten.

Inte nöjd?

Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre!

Huvudkontorets växel

08-788 10 00

Vardagar 8–17 

Vill du ha numret till din rådgivare? Växeln kan hjälpa dig, annars hittar du alla våra rådgivare här.

 

BankID-support

Behöver du hjälp med ditt BankID? Ring oss på 0771-41 42 44.