Gå till innehåll

Kontakta oss

Här kan du komma i kontakt med oss på det sätt som passar dig bäst. 

Vanliga frågor

  • Du kan se din beloppsgräns i internetbanken under Betala – Swish – Mina Swishanslutningar. För att ändra den dagliga beloppsgränsen upp till 10 000 kr, klicka på pennan och gör önskade ändringar. För att ändra den tillfälliga beloppsgränsen över 10 000 kr upp till 150 000 kr så är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig.

  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här 

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Räkna på din bolåneränta i vår  bolånekalkyl och skaffa ett bolån utan förhandling och hårda helkundskrav. Där kan du se vilken ränta du kan få och ge dig själv rabatt utan att behöva ringa oss och förhandla. Smidigare än så blir det inte.

    Eftersom pension – i synnerhet tjänstepension – är en av våra hjärtefrågor känns det helt rätt att premiera alla som har tjänstepension hos oss. Därför får du rabatt på ditt bolån om du eller eventuell medsökande har eller flyttar tjänstepensionen till oss.

  • Hur mycket du kan låna till din bostad styrs bland annat av hur mycket du tjänar och vilka skulder du har. Genom att ansöka om ett lånelöfte kan du se ungefär hur mycket du får låna.

  • Om du vill ändra förmånstagare hör du av dig skriftligen till oss. Vem som helst kan vara förmånstagare för en kapitalförsäkring.

  • För att ta ut pengar i Kapitalförsäkring Depå gör du en begäran om återköp. Försäkringen kan betalas ut helt eller delvis. Pengarna betalas ut som ett engångsbelopp och du behöver inte betala någon inkomstskatt på utbetalningen.

    Vid helt återköp är det belopp som betalas ut lika med värdet av tillgångarna i försäkringen minus sammanlagda obetalda skatter och riskkostnader. Vid helt återköp upphör försäkringen att gälla.

    Vid delåterköp betalas en del av försäkringens värde ut. Försäkringen fortsätter att gälla och baseras på en återstående delen av värdet. Kvarstående värde efter ett delåterköp ska vara minst 25 % av ett prisbasbelopp, som för närvarande är lika med 11 075 kr.

    Vid uttag inom 5 år från försäkringens tecknande kan en återköpsavgift tas ut.

  • Informationen nedan gäller Kapitalförsäkring Traditionell som du tecknar direkt på webben (Kapitalförsäkring Allt i Ett). 

    Försäkringstid

    Du sätter in pengar som engångsbelopp eller varje månad i en försäkring, som du tecknar på minst 15 år. Därefter förlängs avtalet med ett år i taget om du vill fortsätta spara. Efter försäkringstiden sker utbetalningarna skattefritt.

    Återköp

    Du kan göra uttag av kapitalet i din försäkring mot en avgift innan försäkringstiden är slut. Det kallas återköp. Det finns regler för återköp av en kapitalförsäkring, läs mer i Faktablad för Kapitalförsäkring Allt i Ett. 

    Återbetalningsskydd

    I försäkringen ingår också ett återbetalningsskydd på 101 % av försäkringskapitalet som betalas ut till dina förmånstagare vid dödsfall. Enligt försäkringsvillkoren är det din make/sambo som är förmånstagare. Om du inte har någon är det dina barn, och om du inte har några är det dina arvingar. Om en av dina förmånstagare helt eller delvis avstår från sin rätt, tar den eller de som står på tur därefter dennes plats. Du kan enkelt ändra förmånstagare när som helst under försäkringstiden.

    Traditionell förvaltning

    Traditionell förvaltning innebär att våra kapitalförvaltare sköter förvaltningen åt dig. Vi placerar ditt kapital och tar ansvar för att dina pengar ska växa på bästa sätt. Du är garanterad ett visst belopp när det är dags för utbetalning – och har möjlighet till mer.

    Återbäringsränta

    Återbäringsräntan kan vara högre eller lägre än avkastningen i kapitalförvaltningen, men ambitionen är att de ska vara lika över en längre period. Fördelen med fördelningen av överskott med återbäringsränta är att det ger en jämn och trygg utveckling av ditt sparande. Historiskt sett har vi lyckats bra med kapitalförvaltningen, men det är ingen garanti för framtida avkastning – försäkringskapitalet kan både öka och minska i värde. 

  • den här sidan kan du få sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Här kan du även få hjälp med att boka tid hos någon av Skandias privata rådgivare. 

Alla frågor och svar

Övriga frågor & svar

Hittar du inte svar på din fråga?

Chatta med oss

Logga in och fråga oss på chatten (öppnas i nytt fönster)

Bank: alla dagar 8–21
Försäkring: vardagar 9–16

Ring oss

Bank: alla dagar 6–24
Försäkring: vardagar 08.15-16.45

Välj rätt siffra i talsvaret

Du kan också ringa via Skype på +46 8 788 30 50.

Spärra kort

0771-33 20 00

Från utlandet: +46-771-33 20 00 (alltid öppet)

Hälsa & försäkring

Anmäl skada, sjukdom & utlägg

Rätt väg till vård – för dig som har privatvårdsförsäkring

Hälsoslussen – för dig som har sjukförsäkring via din arbetsgivare

0771-51 55 10

Tack för ditt tålamod

kontakta oss

Vi är glada över att så många vill låna till sin bostad hos oss. Det betyder tyvärr att svarstiderna är längre än vanligt. Under tiden kan du testa att söka på din fråga. Vi har även samlat de vanligaste frågorna här.

Så tack för ditt tålamod och förlåt att det tar lite tid just nu. 

Träffa en rådgivare

Låt oss hjälpa dig att se över hur du kan påverka din pension, få rätt försäkringsskydd och välja rätt placering. Boka tid för rådgivning så hjälper vi dig!

Boka rådgivning nu

Mejla

När du mejlar oss väljer du först ärende. Men du får svar snabbare om du chattar med oss – klicka här för att komma till chatten.

Inte nöjd?

Om du har synpunkter får du gärna höra av dig till oss – så att vi kan bli bättre!

Huvudkontorets växel

08-788 10 00

Vardagar 8–17 

Vill du ha numret till din rådgivare? Växeln kan hjälpa dig, annars hittar du alla våra rådgivare här.

 

BankID-support

Behöver du hjälp med ditt BankID? Ring oss på 0771-41 42 44.