Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

Hälsodeklaration för gruppförsäkring

När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.

Logga in och fyll i din hälsodeklaration

För att fylla i hälsodeklarationen loggar du enkelt in med ditt BankID. 

Lämna hälsodeklaration – logga in

Frågor & svar


BankID & inloggning

  • Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank. Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00

  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app.

    Läs mer om systemkrav hos BankID

    Ladda ner Mobilt BankID

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • Om du inte kan logga in t.ex. p.g.a att du saknar svenskt personnummer kan du kontakta oss på  0771-55 55 00, vardagar 8.15–16.

Alla frågor och svar

Hälsodeklaration

  • Innan du börjar behöver du förbereda dig

    Sitt gärna i lugn och ro och ha nedanstående information redo innan du sätter igång.

    • Vilka läkemedel använder du eller har du använt? 
    • Har du sökt vård eller ska du söka vård?
    • Har du varit skadad eller sjukskriven och i så fall när?
    • Om du har ett synfel och inte vet vad det är – ha gärna ditt glasögonrecept till hands.

    Ett tips är att du loggar in på 1177.se, för att få tillgång till dina recept och journaler. Dina uppgifter är sekretessbelagda, så tar vi hand om dina personuppgifter. 

  • När du ansöker om vissa av våra försäkringar eller vill ändra på en befintlig försäkring behöver du lämna uppgifter om din hälsa, en så kallad hälsodeklaration.

    Hälsodeklarationen innehåller frågor om din hälsa som hjälper oss att göra en riktig bedömning så att du kan få rätt ersättning och rätt pris. Därför är det viktigt att du besvarar alla frågor, även om de kan verka onödiga. 

    Rätt ersättning 

    Du ska självklart få rätt ersättning om du drabbas av sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Därför är det viktigt att du fyllt i din hälso­deklaration fullständigt och att uppgifterna stämmer. Du riskerar annars att få en lägre ersättning eller ingen alls.

    Rätt pris 

    För att vi ska kunna bestämma vilket pris du ska betala gör vi en bedömning av risken för att du ska behöva sjuk­vård, bli sjukskriven eller avlida. Har du mindre bra hälsa är risken att du blir sjuk­skriven, skadad eller drabbas av ett dödsfall högre än normalt. Du kan därför få betala ett högre pris för ditt försäkrings­skydd.

    Om du har mindre bra hälsa finns också ett alternativ att du erbjuds en försäkring med undantag, så kallad klausul. Då betalar du normalt pris för din försäkring men får inte någon ersättning för de skador eller besvär som undantaget avser. I vissa fall har vi inte möjlighet att erbjuda någon försäkring alls.

Alla frågor och svar