Gå till innehåll
Skrivbord med läsplatta på

Nyhet! Skandia Företag

Enklare administration av tjänstepensioner och försäkringar.

Skaffa tjänsten kostnadsfritt

Så funkar det

Fler funktioner som förenklar

Bra översikt

  • Se alla medarbetarnas försäkringar på ett ställe
  • Följ alla inskickade ärenden
  • Få avtalsinformation

Lätt att hitta

  • Se senaste ärende direkt
  • Sök fram enskilda medarbetare
  • Filtrera fram fakturor och aviseringar

Enkelt att ändra

  • Anmäl nya medarbetare
  • Ansök om nya försäkringar
  • Ändra lön och anmäl frånvaro

Så kommer du igång

1. Ansök

Fyll i en ansökan och utse en huvudadministratör.

Ansök om Skandia Företag

2. Logga in

Du får ett mejl när allt är klart och kan enkelt logga in med BankID.

Logga in med BankID

3. Klart!

Nu kan du enkelt administrera tjänstepensioner och försäkringar.

Få hjälp med att komma igång

Vanliga frågor & support

Hitta svaret på dina frågor om Skandia Företag och hur du kommer igång. Kontakta oss om du behöver hjälp.

Skandia Företag

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension och andra försäkringar hos oss.

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal kan du ansöka om Skandia Företag.

    2. Huvudadministratör saknas

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadminstratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig. För att ändra huvudadministratör fyller du och skickar in blanketten Anmälan av huvudadministratör.

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet. 

  • Det finns tre olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas en användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Huvudadministartören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören har även behörighet att lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedan.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    2. Administratör

    Administratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Administratören kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Titta

    En användare med behörighet Titta kan se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Fyll i formuläret anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att det bara kan finnas en användare med denna behörighet per organisationsnummer.

  • Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan endast finnas en per koncern eller arbetsgivare. Huvudadministratören kan se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. Användaren kan också se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Huvudadministratören kan även lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.

Alla frågor och svar

Kontakta oss

kontakta oss 0771-55 77 66

Vi hjälper dig med alla dina frågor vardagar kl. 9–16.

Hitta din rådgivare

Bli kontaktad

Så här tar vi hand om dina personuppgifter när du är kund hos oss.

Något gick fel när formuläret skulle skickas.