Gå till innehåll
Person sitter vi datorn

Allt om coronavirusets påverkan på sparande, försäkring och bolån

Har du frågor om försäkringar, sparande eller annat som kan påverkas av coronaviruset? Här hittar du svar på våra vanligaste frågor just nu.

Frågor & svar om corona
Plånbok och solglasögon på ett bord

Bolån hos oss

Räkna på ditt bolån och jämför räntor. Ge dig själv rabatt och se direkt hur mycket du kan sänka din ränta.

Räkna här
Hjärta

Coronaviruset och ditt företag

Har du frågor om försäkringar, regeringens åtgärder eller vår hälsosluss? Här hittar du svar på våra vanligaste frågor just nu. 

Det här gäller
Dator på skrivbord

Vanliga ärenden

Dags att deklarera

Få koll på årets viktiga datum och hur du ska gå tillväga när du ska deklarera.

Läs våra bästa tips

Fondtoppen – mest köpta och sålda fonderna

De mest köpta fonderna i februari bland våra utvalda fonder

  1. Skandia Kortränta
  2. Skandia Kapitalmarknad
  3. BlackRock World Gold
  4. Skandia Global Exponering
  5. Carnegie Likviditet
  1. Skandia Asien
  2. Skandia SMART Balanserad
  3. East Capital Ryssland
  4. Lannebo Småbolag
  5. Handelsbanken Brasilien

Tänk på

Topplistan bör inte användas för att fatta enskilda investeringsbeslut. 

Aktuella räntor

Bolån effektiv ränta från 1,29 %
Sparkonto 0,00 %–0,05 % beroende på sparbelopp
Fasträntekonto 0,00 %–0,50 % beroende på löptid
Återbäringsränta 5 % från 1 maj 2019

Senaste nyheterna

Fler nyheter

Tänk på

En placering i finansiella instrument som t.ex. aktier, fonder eller andra värdepapper, är förenad med risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Du ansvarar själv fullt ut för dina investeringsbeslut så ta alltid del av detaljerad information innan du fattar beslut.

Vanliga frågor just nu

  • Vilken kurs man får på sin affär beror på fondens handelscykel. Du kan alltid se vilken preliminär affärsdag du får under din orderbevakning. Affärsdag är den dag fondbolaget beräknas genomföra din order.

  • Vår bryttid för orderläggning är kl. 00.00. Det innebär att alla order som inkommer innan dess, skickas nästa bankdag till resp. fondbolag för handel. Detta under förutsättningen att fonden är öppen för handel.

  • Nej, våra vårdförsäkringar täcker inte utredning och behandling av sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen. Det gör covid-19 och därför gäller inte vårdförsäkringen.

  • Vi följer självfallet noga allt som händer på de finansiella marknaderna och fattar hela tiden beslut om hur det påverkar återbäringsräntan. Så fort vi ändrar återbäringsräntan kommunicerar vi ut det omedelbart.

    Vill du veta mer om hur återbäringsräntan sätts och vad vi tar hänsyn till kan du läsa det här.

     

  • Likviden är disponibel när försäljningen är klar, dvs. då du kan se transaktionen på din depå. Likvid finns tillgänglig för uttag dagen efter din affärsdag.

  • I och med att UD har avrått från resor till hela världen t.o.m. 14 april är det många som vill om- eller avboka sina resor. Vi rekommenderar dig att i första hand kontakta din resebyrå eller researrangör för att få hjälp och råd om vad som gäller för just din resa.

    Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen gäller enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att resa till resmål som drabbats av covid-19, rädsla eller risk för att smittas eller att du inte kan resa med anledning av att du sitter i karantän omfattas inte av försäkringen. För att av- eller omboka din resa behöver du kontakta researrangören för att undersöka vilka möjligheter som finns.

    Europeiska ERV publicerar även information här, vilket gäller dig som betalat din resa från och med 2020-01-01. Information om hur avbeställningsskyddet i ditt kort gäller i samband med coronaviruset hittar du längst ner på sidan under rubriken ”Försäkringar kopplade till kredit- eller betalkort”.

     
  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Svaret på det hänger på din unika situation och riskvilja. Läs mer om hur du kan tänka här.

  • Ja, för närvarande är handeln i räntefonderna från fondbolaget Spiltan som finns i Skandias fonderbjudande senarelagd

    Det gäller fonderna nedan:

    • Spiltan Ränta Sverige (SE0002152140)
    • Spiltan Högränta (SE0005798329)

     

    Mer information från Spiltan Fonder här

    Om du har lagt en fondorder som inkluderar någon av fonderna, så genomförs den så snart fonden har öppnat igen.

  • Du kan maximalt ta ut 10 000 kr per dygn och 25 000 kr per rullande 7-dagarsperiod. Du hanterar dina uttagsgränser på kortet i appen eller internetbanken.

    Ändra uttagsgränsen i vår app:

    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Ändra uttagsgränsen via internetbanken:

    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
  • För att minska risken för spridning av coronaviruset rekommenderar vi att du söker vård via Vård online.

    Utredning och behandling av covid-19 täcks inte av vårdförsäkringen eftersom den omfattas av smittskyddslagen. Gäller det luftvägssymptom som inte har samband med covid-19 går det bra att få hjälp genom vårdförsäkringen.

  • Du kan alltid ändra, pausa eller avbryta ditt privata försäkringsavtal. Men det är viktigt att du då pratar med din rådgivare eller tar reda på vad konsekvenserna för sparandet och försäkringsskyddet blir själv.

  • Det gör du enklast inloggat via Skandia.se eller via mobilappen. Skulle det av någon anledning inte gå att göra där kan du vända dig till kundservice, som kan lägga in önskade fondval och byten.

  • Nej, vårdförsäkringen gäller inte för ett sådant test.

  • Försäkringen gäller vid beviljad smittbärarpenning på grund av covid-19. Smittbärarpenning jämställs med nedsatt arbetsförmåga enligt villkoren. Läs mer om vad som gäller här.

  • Nej, gruppförsäkringen omfattar inte premiebefrielse utan du måste betala för försäkringen för att den ska gälla. Försäkringen gäller i övrigt som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren.

  • Ja, du kan få stöd genom hälsoförsäkringen vid besvär som kan leda till nedsatt arbetsförmåga till exempel nedstämdhet, värk, stress eller oro. Det gäller oavsett om orsaken beror på arbetssituation, privatlivet eller är kopplat till coronaviruset.

    Du kan få stöd bland annat via telefon eller videosamtal. Det gäller alla tjänster inom hälsoförsäkringen: hälso- och rehabvägledning, psykologsamtal, råd/regim av fysioterapeut/arbetsterapeut/ergonom, yrkeslivsplanering och specialistläkarbedömning.

  • Försäkringen gäller som vanligt, covid-19 är inte undantaget i försäkringsvillkoren. Vid längre sjukskrivning, efter 90 dagars karenstid, kan man ofta få ersättning från sin sjukförsäkring.

    Har du blivit smittad av en samhällsfarlig sjukdom, såsom covid-19, kan du under vissa förutsättningar få smittbärarpenning av Försäkringskassan, läs mer om vad som gäller här.

  • Som permitterad är du fortfarande anställd, vilket innebär att du behåller din frivilliga gruppförsäkring.

  • Den 1 juni 2016 infördes Finansinspektionens nya krav på amortering av bolån. Här har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar om det nya amorteringskravet. 

    Läs om det nya amorteringskravet

  • Om du redan är kund hos oss kan du se din bolåneränta och bolånerabatt i internetbanken. Logga in och välj fliken Lån > Låneöversikt och sedan väljer du ditt bolånenummer. Där ser du din aktuella ränta och rabatt.

  • Din ränta ändras vid lånets villkorsändring som sker vid bindningstidens slut. Har du ett bolån bundet på 3 månader sker villkorsändringen var tredje månad. Gör så här:

    • Logga in
    • Välj fliken Lån > Låneöversikt
    • Välj sedan ditt bolånenummer, nu kan de se vilket datum ditt lån har villkorsändring nästa gång
  • Att hämta Mobilt BankID är enkelt, och du kan använda det för inloggning både på dator och mobiltelefon.

    Tips! Använd både en dator och din mobil vid nedladdning av Mobilt BankID, så kan du enkelt följa instruktionerna för nedladdning på dataskärmen samtidigt som du installerar ditt Mobila BankID på din mobil. Självklart kan du installera Mobila BankID enbart med mobilen.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev) (kodkort används enbart vid inloggning, inte nedladdning)

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Mobila BankID i två steg
    4. Följ instruktionen för att hämta Mobilt BankID som du ser i din webbläsare

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Att hämta ditt BankID är enkelt. Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • PIN-kod (som du fick när du blev kund hos oss)
    • Engångskoder (som du får via sms eller brev)

    Här kan du ladda ner BankID

    Så här går det till:

    1. Legitimera dig med person­nummer, pinkod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID, klicka på Gå vidare
    3. Du skickas nu vidare till BankID:s webbsida där du hämtar ditt Bank-ID i två steg
    4. Första steget är att installera säkerhetsprogrammet för BankID genom att klicka på knappen ”Ladda ner BankID säkerhetsprogram” (här kan du se hur nedladdningen går till)
    5. I steg två ska du välja lösenord (minst sex tecken) till ditt BankID

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt BankID.

    BankID sparas direkt i din dator, så om du har flera datorer behöver du ladda ner ett BankID för varje dator eller ladda ner Mobilt BankID som fungerar på vilken dator som helst.

    Installationsproblem? Teknisk support för BankID: support.bankid.com/ eller 0771-41 42 44

  • Inloggningen når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)
    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att logga in med BankID hos oss behöver du också engångskoder, som du kan få antingen via sms eller på ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Om du inte har ditt mobilnummer registrerat hos oss kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod (som du får via sms eller från ett kodkort)
    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)
    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat behöver du också engångskoder, som du kan få antingen via sms eller på ett kodkort hemskickat till din folkbokföringsadress. Om du inte har ditt mobilnummer registrerat hos oss kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00. 

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Räkna på din bolåneränta i vår  bolånekalkyl och skaffa ett bolån utan förhandling och hårda helkundskrav. Där kan du se vilken ränta du kan få och ge dig själv rabatt utan att behöva ringa oss och förhandla. Smidigare än så blir det inte.

    Eftersom pension – i synnerhet tjänstepension – är en av våra hjärtefrågor känns det helt rätt att premiera alla som har tjänstepension hos oss. Därför får du rabatt på ditt bolån om du eller eventuell medsökande har eller flyttar tjänstepensionen till oss.

  • Innan du börjar behöver du ha Mobilt BankID installerat. 

    Hämta Mobilt BankID här

    Såhär går du tillväga:
    1. Hämta Swish-appen
    2. Logga in i internetbanken
    3. Klicka på ”Betala”
    4. Klicka på ”Swish”
    5. Gå till ”Anslut nytt mobilnummer”
    6. Ange ditt mobilnummer samt vilken daglig beloppsgräns du vill ha
    7. Läs de allmänna villkoren och bocka sedan i rutan ”Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren för tjänsten”
    8. Klicka på ”Gå vidare”
    9. Ett SMS med en engångskod skickas till det mobilnummer du angivit, ange engångskoden i rutan i internetbanken och klicka på ”Godkänn”
    10. Godkänn anslutningen med Mobilt BankID, en bekräftelse visas med texten ”Du är ansluten till Swish”
  • Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.

    Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget. 

    Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Ändra köp- och uttagsgränsen i vår app:
    1. Logga in i appen
    2. Välj ”Konton & Kort”
    3. Välj önskat kort och tryck på ”Köpgräns"
    4. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"
    Ändra köp- och uttagsgränsen via internetbanken:
    1. Logga in i internetbanken
    2. Välj ”Kort”
    3. Klicka på ”Säkra kortbetalningar”
    4. Välj ”Köp- & uttagsgräns”
    5. För att göra ändringar, klicka på ”Ändra” vid aktuellt kort
    6. Gör önskade ändringar och klicka sedan på ”Spara”
Alla frågor och svar