Gå till innehåll

Sparande, försäkring & bolån | Skandia

Ett tryggt sparande

När det svänger på börsen kan det vara skönt med ett sparande som ger en jämn utveckling över tid. Kapitalförsäkring inom Skandia Liv är ett tryggt sparande med återbäringsränta och garanti.

Ta reda på mer och börja spara
Gröna staplar med grön bakgrund

Samla din pension hos oss - få vårdförsäkring

Har du haft flera arbetsgivare under karriären kan du ha din pension utspridd hos flera olika aktörer. Samla din pension till oss och få flera fördelar, som bättre överblick och rabatt på bolån. Just nu får du även Vårdförsäkring Olycksfall kostnadsfritt.

Vi hjälper dig – enkelt och snabbt

Snart dags att deklarera

Här listar vi viktiga datum att ha koll på, vad du ska tänka på när du deklarerar och några smarta tips för din skatteåterbäring.

Ta reda på mer
Två ungdomar håller varandra över axeln

Skandia Ung - en bra start

Skandia Ung är vårt kompletta paket där barn och ungdomar från 9 år får tillgång till de banktjänster de behöver – kostnadsfritt! Du som förälder väljer förstås vilka tjänster som passar. Nu kan du ansöka helt digitalt.  

Kom igång här!

Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att skydda dig. Och tipsa gärna andra!

Så skyddar du dig

Nu får du 3,20 % i ränta på fasträntekonto

Ett tryggt sparande håller drömmar vid liv. Genom att binda dina sparpengar på 1 år får du en högre ränta än på ett vanligt sparkonto.

Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kund har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp som motsvarar högst 1 050 000 kronor.

Läs mer om fasträntekonto

Senaste nyheterna

Fler nyheter

Aktuella räntor

Bolån 3 månaders bunden effektiv ränta från 3,86 % – 4,48 % 
Skandia Liv 3 % i återbäringsränta från 1 mars 2023
Sparkonto 2,30 % från 27 januari 2023
Fasträntekonto 1 år 3,20 % från 17 februari 2023
Investeringssparkonto (ISK) 0,50 % på likvida medel från 1 februari 2023

Fondtoppen – mest köpta och sålda fonderna

De mest köpta fonderna i februari bland våra utvalda fonder

  1. Skandia Global Exponering
  2. Skandia Time Global
  3. Skandia Idéer för Livet
  4. Skandia Europa Exponering
  5. Kvartil Investmentbolag

Tänk på! Att köpa fonder innebär en risk. Du kanske inte får tillbaka dina insatta pengar. Läs mer här

  1. Skandia Försiktig
  2. Skandia Balanserad
  3. Schroder China Opportunities
  4. Skandia Realränta
  5. BlackRock World Gold

Tänk på! Listorna bör inte användas för att fatta enskilda investeringsbeslut. 

Lyssna på vår podd: Okänd guldgruva i hemmet kan ge dig 50 000 kr

Svenska folket sitter på en dold skatt värd enorma belopp totalt. Det menar entreprenören Vendela Ragnarsson, som trots att hon offrat tryggheten och tvingas vända på vartenda öre, till och med jämförs med världens rikaste man, i vår podd En påse pengar.

Lyssna på Spotify Lyssna på Podcaster Till vår podd

Vanliga frågor just nu

  • Årsbeskeden skickas digitalt vecka 4–13 eller löpande under året, beroende på om det gäller bank, privat försäkring, eller försäkring via jobbet. Kontrolluppgifterna skickas digitalt under vecka 2-4.

    Du hittar dina årsbesked och kontrolluppgifter genom att:

    1. Logga in Internetbanken
    2. Gå till Övriga val
    3. Välj Mina dokument

    Logga in och se årsbesked och kontrolluppgifter

  • Kontakta oss på 0771-55 55 00 eller chatta med oss för att välja bindningstid för ditt bolån. Vi ger inga personliga råd, men svarar gärna på dina frågor om bolån.

    Läs mer om bunden och rörlig ränta.

  • Du anger eller ändrar skatt eller konto genom att logga in i internetbanken. Om du inte valt något startas utbetalningen med 30 % i skatteavdrag.

    Du ändrar skatt och konto genom att:

    1. Logga in i Internetbanken
    2. Gå till Pension
    3. Välj Ta ut pensionen
    4. Välj Mina utbetalningar

    Logga in och ändra skatt och konto

  • Ja, det går oftast bra. Om det gäller tjänstepension kan du behöva godkännande från din arbetsgivare.

    Om du vill starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat kan det innebära en hälsoprövning som måste godkännas för att du ska kunna göra den ändring du vill. Kontakta Kundservice för mer information om du önskar starta pensionsutbetalningarna tidigare än avtalat.

    Kontakta kundservice och få hjälp med din pensionsutbetalning

  • Ja, det går ofta bra att låta ditt pensionskapital ligga kvar med nuvarande förvaltning och förlänga försäkringsavtalet. När du har fått ditt brev inför utbetalning har du möjlighet att logga in och ändra din utbetalningsstart.

    Har du fått brev från oss? Logga in och ändra din utbetalningsstart

  • Under 2022 påbörjade Skandia införandet av ett nytt utbetalningssystem, vilket innebär att de flesta kunder får utbetalningsdag den 25:e (ett fåtal försäkringar behåller utbetalningsdag den 18:e).

    • För dig som får ändrad utbetalningsdag kan det innebära att du får vänta lite längre än en månad mellan den första och den andra utbetalningen.
    • För dig som har ett försäkringsnummer med L som begynnelsebokstav kommer denna förändring att ske vid ett senare tillfälle (information ges i samband med det).

    Det nya utbetalningssystemet är en del i vårt arbete att förenkla för dig. I dag har många kunder flera olika utbetalningsdagar. Denna förändring innebär på sikt att du som kund får färre utbetalningsdagar, vilket gör att du får dina utbetalningar mer samlat i månaden.

    Tänk på! Om du har stående överföringar eller autogiro så kan du behöva se över dem. 

    • Beroende på vilken försäkring du har får du din första utbetalning antingen den 18:e eller den 25:e varje månad. De flesta har den 25:e som utbetalningsdag.
    • För dig som har privat försäkring med fond- och/ depåförvaltning sker den första utbetalningen inom 14 dagar efter försäkringens utbetalningsstart, som oftast sker på din födelsedag. Därefter sker utbetalningen den 25:e varje månad. Det kan innebära att du får vänta lite längre än en månad mellan den första och den andra utbetalningen.
  • PIN-kod
    Den personliga PIN-koden består av 4 siffror och den skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. Vid första användning uppmanas du att byta den till 4 siffror som du väljer själv. 
    Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 för att beställa en ny. 

    PIN-koden används när du:

    • Ringer telefonbanken och kundservice
    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med certifikat 

    Engångskoder
    Engångskoderna består av 6 tecken som du kan få på SMS eller på ett kodkort. Väljer du att få koden via SMS får du den snabbast. Vi skickar koden till det mobilnummer som finns angivet i våra system (om vi inte har ditt mobilnummer får du ett felmeddelande). Du kan enkelt ringa vår kundservice 0771-55 55 00 för att registrera ditt mobilnummer.
    SMS-koden är giltig i 15 minuter från det att du beställt den.

    Väljer du att få din engångskod via brev skickar vi koden med ordinarie postgång till din folkbokföringsadress (koden är då giltig i 7 dagar från utskicksdatum).

    Engångskoden används när du:

    • Hämtar ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat
    • Loggar in med BankID eller certifikat

    Engångskoder för extra säkerhet
    Engångskoder används som extra säkerhet vid inloggning och signering. Ge aldrig ut engångskoden till någon annan.
    Engångskoderna får du med SMS till det mobilnummer du registrerat hos oss. Om vi saknar ditt nummer får du ett felmeddelande. Kontakta kundservice på 0771-55 55 00 om du behöver hjälp att registrera ditt mobilnummer. Engångskoden är giltig i 15 minuter.

    Engångskoder för nedladdning
    När du ska hämta ett BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat ska du också ange en engångskod. Denna kod gäller endast för nedladdning av BankID, Mobilt BankID eller ett certifikat och erhålls via SMS eller brev.

  • Inloggning på din nternetbank når du via knappen "Logga in" högst uppe i högra hörnet. Det finns tre sätt att logga in:

    • BankID (för datorn)
    • Mobilt BankID (för mobilen, surfplattan och datorn)
    • Certifikat (för datorn)

    Logga in med BankID

    Börja med att ladda ner BankID. Om du redan har ett BankID i din dator via någon annan bank fungerar det också hos oss.

    För att kunna logga in måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med BankID
    2. Säkerhetsprogrammet för BankID startas
    3. Välj ditt BankID i rullistan
    4. Ange lösenordet (minst 6 tecken)
    5. Ange engångskod 

    Logga in med Mobilt BankID

    Börja med att ladda ner Mobilt BankID. Om du redan har ett Mobilt BankID via någon annan bank fungerar den också hos oss.

    1. Välj inloggning med Mobilt BankID
    2. Fyll i ditt personnummer 
    3. Klicka på Logga in med Mobilt BankID
    4. En QR-kod visas på skärmen
    5. Starta appen BankID på din mobil och klicka på QR-ikonen
    6. Skanna QR-koden
    7. Ange din säkerhetskod för mobilt BankID på mobilen (6–8 tecken som du valde du när du hämtade ditt mobila BankID)

    Logga in med certifikat

    Med certifikat kan du logga in i internetbanken om du av någon anledning inte kan använda BankID, t.ex. om du är på ett internetcafé eller använder någon annans dator.

    För att logga in med certifikat måste du ange en engångskod som du får via SMS till din mobiltelefon. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer vänligen kontakta kundservice på 0771-55 55 00.

    1. Välj inloggning med certifikat
    2. Bocka i ditt certifikat i rutan som kommer upp på skärmen och klicka på OK
    3. Ange ditt personnummer, din PIN-kod och engångskod
  • Mobilt BankID kan du använda både för inloggning på dator och mobiltelefon.

    Du behöver ha följande uppgifter för identifiering redo:

    • Ditt personnummer
    • Din PIN-kod (som du valde när du blev kund hos oss)
    • En engångskod (som du får via sms eller brev)
    • Du kan behöva styrka din identitet ytterligare när du hämtar Mobilt BankID, och då behöver du ha ett svenskt pass eller nationellt ID-kort tillhands. Du skannar din ID-handling i nedladdningsflödet för Mobilt BankID. 

    Du behöver också ha en mobil eller surfplatta som uppfyller systemkraven för BankIDs app. Mer om det kan du läsa här.

    Ladda ner Mobilt BankID här

    Så här gör du:

    1. Legitimera dig med person­nummer, PIN-kod och engångskod
    2. Godkänn villkoren för BankID
    3. Du skickas nu vidare till BankIDs säkerhetsapp som du laddar ner via App Store eller Google Play. Sedan väljer du ett lösenord på minst 6 siffror till ditt BankID.

    Färdig! Installationen är klar och du kan nu logga in med ditt Mobila BankID.

    Installationsproblem?
    Teknisk support för BankID: support.bankid.com eller 0771-41 42 44

  • En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen:

    1. Logga in i appen
    2. Välj "Konton & Kort"
    3. Välj önskat kort och tryck på "Köpgräns"
    4. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns.
    5. Gör önskade ändringar och tryck på "Klar"

    Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns via din internetbank:

    1. Logga in i din internetbank
    2. Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
    3. Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
    4. För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
    5. Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara

    Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.

  • Du får en tydlig översikt över dina person- och gruppförsäkringar samt dina försäkringar via jobbet genom att logga in i Internetbanken.

    Logga in och läs mer under Försäkring > Försäkringsöversikt > Mina försäkringar

  • Du behöver inte vara expert och kunna hur din försäkring gäller. Men det kan vi och vi hjälper dig gärna när du råkat ut för en skada. Anmäl din skada, sjukdom eller utlägg till oss även om du inte vet om försäkringen gäller. Vi hör av oss till dig när vi fått din anmälan och ger dig ett besked om hur din försäkring gäller. 

  • Om du har glömt eller råkat spärra din kortkod är du välkommen att kontakta oss via chatt eller via säkert meddelande för att beställa en kodkopia. 

    Logga in & chatta med kundservice 

    Logga in & skicka ett säkert meddelande

  • Ja, du kan ansöka om att utöka ditt lån så länge belåningsgraden inte överskrider 85 %. Minsta belopp att öka lånet med är 25 000 kr. Om du vill utöka ditt lån genomgår du samma kreditprövning som när du tar lån för första gången.

    För att ansöka om en utökning gör du en ansökan om bolån och väljer ”utöka mitt bolån”.

Alla frågor och svar

Nyhetsbrev ­– få tipsen och kollen som boostar din ekonomi

Hur ser marknaden ut just nu, och hur påverkas du? Hur maxar du sparandet - privat och till pensionen? Vilka är ekonomikändisarnas hetaste spaningar? Få svaren - helt gratis och direkt i din inkorg. Hur vi använder din mejladress

Hoppsan!

Något gick fel. Kolla att du fyllt i allt rätt och testa igen.

Hållbarhet – viktig del i vår affär

Vår drivkraft är att skapa trygghet för generationer och bidra till ett hållbart värdeskapande med sikte på att vara det ledande pensionsbolaget som tar ansvar. Vi har en bred förankring med långsiktiga åtaganden gentemot ägare, kunder och samhälle.

Så arbetar vi med hållbarhet