Så minskar du risken för bedrägeri
Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad. Och tipsa gärna andra!
Det här kan vi göra tillsammans för att försvåra för bedragarna
Ligg steget före bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov. Tillsammans gör vi det svårare för bedragarna.
1. Sätt en köp- och uttagsspärr
Som en extra säkerhet kan du själv reglera dina köp- och uttagsgränser. Välj hur hög köp-/uttagsgräns dina kort ska ha i butik, via internet eller i uttagsautomat under en rullande tidsperiod. Läs mer om hur köp- och uttagsspärr fungerar.
2. Sätt en regionspärr
Som en extra säkerhetsåtgärd kan du välja att spärra ditt kort för fysiska köp och uttag i regioner utanför Sverige. Läs mer om regionspärr.
3. Beloppsbegränsning Swish
Hantera din dagliga beloppsgräns i Swish och den tillfälliga beloppsgränsen som gäller under en dag.
4. Signera dina köp med Visa Secure
Visa Secure innebär att dina köp på internet måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller en sms-kod. Alla våra kort är kopplade till Visa Secure. Läs mer om Visa Secure.
Logga in för att göra ändringarAnmäl bedrägeri
Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.
Anmäl bedrägeriOlika typer av bedrägeri - och så minskar du risken att bli lurad
Så skyddar du dig
- Misstänker du att du har blivit drabbad av ett bedrägeri? Ta genast kontakt med kundservice för att anmäla.
- Vid samtal från okända nummer: kontrollera att personen är den hen utger sig för att vara och var vaksam när någon säger att de ringer från banken eller erbjuder sig att koppla dig till banken. Om du blir det minsta misstänksam - lägg på och ring själv till banken eller det påstådda företagets kundtjänst.
- Titta noga på texten i BankID eller sms så att det stämmer mot den transaktion eller identifiering som du vill göra.
- Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder.
- Använd aldrig din PIN-kod eller BankID på uppmaning av någon annan. Vi kontaktar dig enbart när du begärt det. Vi ber dig aldrig uppge din PIN-kod eller engångskoder. Vi ber dig heller aldrig att lämna ut annan känslig information.
- Om du begär att bli uppringd kan vi komma att be dig identifiera dig med mobilt BankID eller PIN-kod via vårt talsvar. Du ska enbart göra det om du känner igen att du initierat kontakten. När du identifierar dig hos oss står det alltid Skandia i ditt mobila BankID.
- När du loggar in med BankID säkerställ att du är på rätt webbplats. Skriv själv in adressen i webbläsaren. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad.
Läs mer om bedrägerier
Steget före – Så minskar du risken för bedrägerier
Glöm felstavade låtsasmejl! Bedragarna idag är betydligt mer sofistikerade än så, säger trygghetsstrategen Christoffer Bohman. Här berättar han och Skandiabankens vd Arvid Krönmark om aktuella bluffmetoder – och ger sina bästa råd för att du ska kunna minska risken att bli lurad.
Läs hela artikeln härBli svårlurad
Läs mer om hur du och dina närstående kan skydda er mot bedrägerier. Sveriges banker har gått ihop och samlat tips på hur du kan bli mer svårlurad.
Bli svårluradExperten: Så halverar du risken att bli lurad på nätet
Shoppar du online? Se upp så du inte blir lurad, här är tre smarta tips från en av landets främsta experter på internetrelaterad brottslighet. Dessutom listar han vanliga IT-risker nu, och rådet för att skydda dig.
Läs hela artikeln här