Gå till innehåll
Kvinna pratar i telefon vid skrivbord

Så minskar du risken för bedrägeri

Bedrägerier via samtal, sms och på nätet är väldigt vanligt. Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad. Och tipsa gärna andra!

Logga in och gör ändringar som ökar din säkerhet

Det här kan vi göra tillsammans för att försvåra för bedragarna

Ligg steget före bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov. Tillsammans gör vi det svårare för bedragarna.

1. Sätt en köp- och uttagsspärr

Som en extra säkerhet kan du själv reglera dina köp- och uttagsgränser. Välj hur hög köp-/uttagsgräns dina kort ska ha i butik, via internet eller i uttagsautomat under en rullande tidsperiod. Läs mer om hur köp- och uttagsspärr fungerar.

2. Sätt en regionspärr

Som en extra säkerhetsåtgärd kan du välja att spärra ditt kort för fysiska köp och uttag i regioner utanför Sverige. Läs mer om regionspärr.

3. Beloppsbegränsning Swish

Hantera din dagliga beloppsgräns i Swish och den tillfälliga beloppsgränsen som gäller under en dag.

4. Signera dina köp med Visa Secure

Visa Secure innebär att dina köp på internet måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller en sms-kod. Alla våra kort är kopplade till Visa Secure. Läs mer om Visa Secure.

Logga in för att göra ändringar

Anmäl bedrägeri

Kontakta oss omgående om du har blivit av med ditt kort eller mobil, om någon har kommit över dina koder eller om du upptäckt något misstänkt i våra digitala tjänster.

Anmäl bedrägeri

Olika typer av bedrägeri - och så minskar du risken att bli lurad


Så skyddar du dig

  • Misstänker du att du har blivit drabbad av ett bedrägeri? Ta genast kontakt med kundservice för att anmäla.
  • Vid samtal från okända nummer: kontrollera att personen är den hen utger sig för att vara och var vaksam när någon säger att de ringer från banken eller erbjuder sig att koppla dig till banken. Om du blir det minsta misstänksam - lägg på och ring själv till banken eller det påstådda företagets kundtjänst.
  • Titta noga på texten i BankID eller sms så att det stämmer mot den transaktion eller identifiering som du vill göra.
  • Ge aldrig någon annan person tillgång till ditt BankID eller koder. 
  • Använd aldrig din PIN-kod eller BankID på uppmaning av någon annan. Vi kontaktar dig enbart när du begärt det. Vi ber dig aldrig uppge din PIN-kod eller engångskoder. Vi ber dig heller aldrig att lämna ut annan känslig information.
  • Om du begär att bli uppringd kan vi komma att be dig identifiera dig med mobilt BankID eller PIN-kod via vårt talsvar. Du ska enbart göra det om du känner igen att du initierat kontakten. När du identifierar dig hos oss står det alltid Skandia i ditt mobila BankID.
  • När du loggar in med BankID säkerställ att du är på rätt webbplats. Skriv själv in adressen i webbläsaren. Kontrollera att internetsidan alltid visas över säker anslutning när du loggar in och är inloggad. 

Olika sätt du kan bli lurad på

  • Påbörjas ofta med att du tar emot ett telefonsamtal från någon som påstår sig ringa från till exempel banken, ett inkassoföretag eller en myndighet. Det kan också inledas med ett falskt SMS som påstås komma från banken, BankID eller Swish. I meddelandet finns kanske en länk som bedragarna vill att du vill att du klickar på, eller ett telefonnummer som du uppmanas att ringa.

    Över telefon luras du att uppge inloggningsuppgifter till ditt bankkonto, eller manipuleras att använda ditt BankID eller inloggningsuppgifter på ett sätt som gynnar bedragaren. Ofta töms kontot snabbt på pengar. 

    Ett steg i bedrägeriet kan vara att bedragaren ber dig att installera ett fjärrstyrningsprogram på din mobiltelefon eller dator.

    De som ringer upp är extremt skickliga på att försätta dig i en stressig situation, exempelvis genom att låtsas att det "just nu pågår ett bedrägeri", för att därefter erbjuda hjälp.

    Om du inte är vaksam är det lätt att bli lurad. Bedragarna anpassar ofta sina historier till aktuella varningar och annat för att öka sin trovärdighet.

    Ofta kan bedragare göra så att det ser ut som om det är banken som ringer eller skickar sms till dig genom att förfalska avsändarnamnet. Moderna smartphones presenterar meddelanden baserat på dessa avsändarnamn.

    Tänk på att banken aldrig ber dig använda ditt BankID eller PIN-kod om det inte är du själv som har ringt upp oss på vårt officiella kundservicenummer.

  • ”Företaget” utmärker sig vanligtvis med ett investeringserbjudande som har hög garanterad avkastning och oftast utlovas minst dubblering av investerat kapital till mycket låg eller ingen risk alls.

    Bedragarna etablerar troligen en första kontakt genom att du svarar på ett mejl, ett telefonsamtal, via sociala medier, eller genom att du varit inne på en oseriös investeringssida på internet.

    Bedragarna är metodiska i sina kontakter och samtal sker ofta dagligen. Avsikten är att lura dig på stora summor pengar vid upprepade tillfällen.

    Det bästa sättet att skydda dig mot investeringsbedrägerier är att aldrig göra en investering i en produkt eller tjänst du inte fullt ut förstår.

    Fundera även över rimligheten i det som erbjudanden innebär. Tro inte att det finns enkla sätt att mångdubbla dina investeringar på.

    Risken att utnyttjas som målvakt

    Det händer även att den som blivit lurad i ett investeringsbedrägeri också utnyttjas som penningtvättsmålvakt. Det går till så att bedragarna säger att du kommer att få pengar till ditt konto som kommer från ”vinster”. I själva verket kommer dessa pengar från andra brottsutsatta personer. Du övertalas sedan att skicka dessa pengar vidare. Detta kan innebära att du begår penningtvättsbrott.

    Läs mer om investeringsbedrägerier hos Finansinspektionen.

  • Det finns även säkerhetsrisker med att handla på nätet. Det förekommer sajter som utger sig för att sälja en produkt, som i själva verket vid leverans inte är samma vara som du har betalat för.
    Oavsett var du har för avsikt att handla är det viktigt att du håller koll på ditt kort och ser upp för bluffsajter på nätet.

    Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt. Exempelvis är alla våra kort kopplade till Visa Secure, som innebär att dina köp måste signeras med BankID, Mobilt BankID eller sms-kod. De flesta internetbutiker i Sverige är idag anslutna till Visa Secure och det är ett av flera smidiga sätt att förhindra bedrägerier.

    Förvara dina koder på ett sådant sätt att kort och kod inte kopplas samman. Det är viktigt att omedelbart spärra ditt kort, om du har blivit av med ett bankkort eller kortkod.

Läs mer om bedrägerier


Steget före – Så minskar du risken för bedrägerier

Glöm felstavade låtsasmejl! Bedragarna idag är betydligt mer sofistikerade än så, säger trygghetsstrategen Christoffer Bohman. Här berättar han och Skandiabankens vd Arvid Krönmark om aktuella bluffmetoder – och ger sina bästa råd för att du ska kunna minska risken att bli lurad.

Läs hela artikeln här
Porträtt av en äldre kvinna med vitt hår som ler mot kameran. I övre vänstra hörnet finns texten 'Svårlurad, ett initiativ av Sveriges banker'.

Bli svårlurad

Läs mer om hur du och dina närstående kan skydda er mot bedrägerier. Sveriges banker har gått ihop och samlat tips på hur du kan bli mer svårlurad.

Bli svårlurad

Experten: Så halverar du risken att bli lurad på nätet

Shoppar du online? Se upp så du inte blir lurad, här är tre smarta tips från en av landets främsta experter på internetrelaterad brottslighet. Dessutom listar han vanliga IT-risker nu, och rådet för att skydda dig.

Läs hela artikeln här